Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Management Summaries - Het dodo-effect

Het Dodo-effect van Gyuri Vergouw laat zich het best lezen als een fenomenologie van de irrationele gedragingen binnen organisaties. Zoals Vergouw terecht stelt, is er relatief weinig aandacht voor de onzichtbare aspecten van het menselijk functioneren binnen organisaties, oftewel de onderstroom.

Hans van der Klis | 4 augustus 2016 | 1-2 minuten leestijd

Managers zijn naar schatting 80 procent van de tijd bezig met de zichtbare aspecten, zoals businessplannen, kengetallen en contracten. Maar de onderstroom heeft veel meer invloed op het resultaat van organisaties dan wij denken en verdient dus ook meer aandacht.

Vergouw, die door zijn onderzoek naar de perfecte strafschop beter bekend is als Professor Penalty, heeft zijn boek onderverdeeld in vier delen. Het eerste deel handelt over de rollen die mensen zich aanmeten, het tweede over de manier waarop mensen elkaar kunnen dwarszitten, het derde over de onbewuste gedragingen die invloed hebben op de organisatie en het vierde over de soms vreemde capriolen die ons brein maakt. Samen vormen de besproken fenomenen een interessante staalkaart van het menselijk gedrag binnen organisaties.

Het overzicht helpt de lezer zich bewust te worden van alle mogelijke problemen die de fenomenen met zich meebrengen. In vrijwel alle gevallen zijn ze op te lossen met gezond verstand, blijkt uit de tips die Vergouw geeft.

Hoewel de stukken aanvankelijk los zijn gepubliceerd, valt er zeker een rode draad in het boek te ontwaren. Modern management, is de stelling van Vergouw, draait uiteindelijk om vijf kernbegrippen: verbinding, verantwoordelijkheid, tegenspraak, commitment en compassie. Wie goed leest, ziet deze begrippen bij elk fenomeen terugkomen.

(U kunt de gehele samenvatting lezen in de augustus editie van Management Summaries.)

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden