Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Storytelling Atlas

Natuurlijk, elke leraar, elke coach, teamcoach, organisatie-verandermanager, iedereen werkt met verhalen. We noemen dat nu allemaal storytelling, als een soort wondermiddel. Als Storytelling Atlas echter iets duidelijk maakt, dan is het wel dat storytelling niet zomaar een vaardigheid is, maar een echte eigen methodiek kent. En vooral: dat het een professional vereist om er goed, deskundig en effectief mee te kunnen werken.

Alice de Groot | 22 september 2016 | 1-2 minuten leestijd

Het boek Storytelling Atlas helpt de professional door middel van de landschapskaarten zijn weg te vinden in organisatie- en sociale veranderingen. Wellicht ook in persoonlijke veranderingen, maar daar ligt zeker niet de nadruk op.

De kaarten zijn snel, creatief en inspirerend. Alles is via de kaart te vinden, als een echte gedetailleerde landkaart. Er zijn voldoende voorbeelden en praktijkverhalen uit verschillende werkvelden in opgenomen, die de werking van storytelling illustreren.

De kaarten, en daarmee de hoofdstukken heten: Verhalenlandschap, Storytellinglandschap, Tijdschap en veranderen, Gemeenschap, Wetenschap en Vakmanschap.

De praktische uitvoering en volledigheid van deze atlas maken het boek tot een onmisbaar naslagwerk ook voor beginnende professionals en voor studenten van zeer uiteenlopende hogescholen of universiteiten, van psychologie tot economie, van communicatiewetenschap tot medicijnen, ecologen en antropologen, verandermanagers enz.

Wellicht is juist deze ruime toepassing een valkuil van dit boek, omdat het geen ‘to do’en ‘don’t’ lijstjes biedt, zoals Suzanne Tesselaar in het voorbericht zelf al aangeeft.

Het boek is helder geschreven, met korte en krachtige samenvattingen door middel van de kaarten. Er staat zoveel informatie per bladzijde, dat het gevaar dreigt erover heen te lezen.

Storytelling Atlas is een naslagwerk met een heldere indeling, een uitgebreide literatuurlijst voor verdieping en een code voor de website om er zelf mee aan de slag te gaan, hoewel dat simpeler klinkt dan het in de werkelijkheid is. Het vraagt toch om een deskundige gids om de lezer goed door dit ingewikkelde landschap te leiden.

Alice de Groot is trainer, coach en auteur.

Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is eindredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden