Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Digital Transformation - Herwerkte editie

Al in 2014 publiceerden de auteurs Jo Caudon en Dado Van Peteghem het boek met de duidelijke titel Digital transformation. Bereid je organisatie voor op de toekomst.

Rein Hof | 8 november 2016 | 5-6 minuten leestijd

De tweede druk volgde in 2015. En in 2016 is het tijd voor een herwerkte druk; een uitgave aangepast met de nieuwste insights. Nieuwe hoofdstukken op basis van de nieuwste ervaringen en vele workshops die gegeven zijn sinds de eerste uitgave. Ik moet bekennen dat ik de eerste uitgave niet ken, dus een vergelijk kan ik niet trekken. De auteurs weten hun visie en boodschap op een heldere manier over te brengen, waarmee het lezen van het boek geen ‘opgave’ wordt. Ondanks de boodschap – dat een Digital transformation van je onderneming nu toch echt wel een ‘must’ is -, en Digital absoluut verstorend werken kan, zeggen de schrijvers dat het ook een verhaal van hoop en opportuniteiten is. Ze doen meer rake uitspraken in de inleiding. Ons verhaal is niet gebaseerd op academisch onderzoek vind ik daarbij ook een mooie. Hun insights en het digital transformatie model is gebaseerd op basis wat geleerd is tijdens vele projecten met klanten uit verschillende sectoren. Het is ook niet alleen een marketingboek. Want het boek gaat niet alleen over het aanpassen van een marketing aanpak, het gaat over het heroriënteren van je bedrijf! Het boek bevat een methodologie. Het beschrijft een Digital Transformation Modeling, een methodologie met verschillende dimensies.

Opbouw

45 hoofdstukken; het is dan ook geen dun boekje. En de opbouw is als volgt:

1. Hoe digitaal eindelijk belangrijk werd (hfd 3 t/m 8)
Wat is digitale transformatie? Hoe verhoudt zich dat tot de digitale revolutie? Een beschrijving van verschillende ontwikkelingen en de conclusie dat de ontwikkelingen steeds sneller gaan.

2. Digitale transformatie is echt (hfd 9 t/m 17)
In deze hoofdstukken veel voorbeelden van bekende disruptive ontwikkelingen. Denk hierbij aan de reissector, Kodak versus digitale camera’s, videotheken versus Netflix, muziekindustrie versus Spotify, hotelovernachtingen en B&B, taxi’s en Über en ga zo maar even door. Boeiende voorbeelden hoe een ontwikkeling in een bedrijfssector je gehele bedrijf onderuit kan halen. Zelfs het einde van van je business zou kunnen betekenen. Van belang bij al deze ontwikkelingen is je te realiseren dat bepaalde ontwikkelingen helemaal niet zo snel zijn gegaan. Ergens was er een kantelmoment. Aan jou om te herkennen wanneer dat is.

3. Digital Transformation Modeling: een methode om greep te krijgen op digitale disruptie (hfd 18 t/m 26)
In deel drie lichten de auteurs hun model toe. In vijf stappen wordt het uiteen gezet.

Stap 1. Creëer inzichten: open je ogen
Met zeven metaforen beschrijven de auteurs de kansen en bedreigingen van digitalisering waarmee het management met andere ogen naar het eigen bedrijf kan leren kijken.

Stap 2. Impactanalyse: zijn we klaar voor de toekomst?
Per metafoor worden de zogenaamde Drivers of Transformation beschreven die de verandering binnen bedrijven ondervinden. Doel is om met behulp van een scorebord de zwakke punten te herleiden. Dit klinkt behoorlijk theoretisch, maar de wijze van beschrijven en uitleg is helder en geven je een goede houvast.

Stap 3. Scenario’s uitwerken: geef de toekomst vorm
Je hebt je zwakke punten gevonden en beschreven. Nu is het tijd om scenario’s op te stellen. What if? Wat gebeurt er wanneer ik verander? Wat gebeurt er wanneer ik niets doe? Mogelijke uitkomsten geven je een inzicht in de mogelijke uitkomsten.

Stap 4. Businesscases
Je hebt ideeën? Tijd om deze om te zetten in businesscases. Tijd om concrete projecten te starten. Bedenk dat het starten van dergelijke projecten niet iets is om ‘even te doen’ Het is serieus werk.

Stap 5. Trendwatching
Volg de ontwikkelingen op de voet. Gebruik daarvoor diverse tools die beschikbaar zijn. Om er voor te zorgen dat de gestarte projecten succesvol zijn, dien je de ontwikkelingen op de voet te volgen. Volg dus zaken als Twitter, RSS feeds, blogs, kortom: overal waar je onderneming genoemd wordt.

4. Jouw bedrijf veranderen (hfd 27 t/m 37)
Nu wordt het echt spannend; om je bedrijf echt te veranderen is er een organisatorische verandering nodig. Dit vraagt committent en kunde van de mensen in je organisatie. Een aantal testen zal moeten aantonen of je management gereed is om daarmee aan de slag te gaan. Indien dit niet het geval is, vraagt dit dus om serieus grote aanpassingen. Geen eenvoudige klus.

Als je de nieuwe wereld van digitaal niet kunt begrijpen, ontsla jezelf dan. Vorm een executive team dat digital-first is. (als er problemen opduiken, ga je altijd eerst op zoek naar een digitale oplossing.) Zorg ervoor dat er een techneut in de raad van bestuur zit. Als de raad een laag digitaal IQ heeft zal het bedrijf een laag digitaal IQ hebben. Droom je ergste nachtmerrie en investeer daar zelf in.

5. De zeven metaforen, grondig uitgelicht (hfd 38 t/m 45)
In dit deel worden de zeven metaforen in detail belicht. Het biedt je het inzicht wat er precies bedoeld wordt. en hoe iemand die past in een dergelijke metafoor ‘tikt’. Het biedt dus een verdieping in de al eerder opgedane kennis rondom het metaforen concept. Vraag jezelf eens af bij het lezen: welk metafoor past het beste bij mij?

Ik moest even wennen aan de verschillende termen die gebruikt worden in het boek. Een Digital Transformation Model. (DMT) Drivers of Transformations (DoTs) Gebruikte metaforen als The glanshouse, The Package, The Cyborg. Best veel info om te begrijpen. Maar de opbouw maakt het mogelijk om dat geleidelijk aan te doen. En het feit dat het boek goed gevuld is met praktijkvoorbeelden van digitale ontwikkelingen en bedrijven die getroffen zijn door disruptive ontwikkelingen maken dat het een zeer leesbaar boek geworden is.

Realiseer jij je dat je onderneming wellicht last kan krijgen van digitale ontwikkelingen? Lees dit boek! Denk je dat je bedrijf geen last kan hebben van disruptive ontwikkelingen? Lees dit boek!

Over Rein Hof

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie. Zijn recensies verschenen eerder op socialmedia.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden