Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Marketingplan Today

‘Jouw marketingplan in één uur', wordt op de cover van Marketingplan Today beweerd. Het vierkante formaat ziet er robuust uit. Met de harde kaft, nog geen 100 pagina's tellend met veel illustraties en ook bijna lege pagina's.

Eric van Arendonk RM | 16 oktober 2017 | 1-2 minuten leestijd

Fors lettertype, dat uur moet wel lukken hoor ik mezelf zeggen. Maar om dan een marketingplan klaar te hebben lijkt me wat hoog gegrepen. Klinkt als ‘leer de marathon lopen in een week’. Als methode hanteert de auteur; ‘Zes vragen die een ondernemer zich moet stellen’. Dit laatste zit meer in de richting, zolang het niet bij alleen deze vragen blijft.

Het boek is letterlijk en figuurlijk plat, simpel en het is misschien aardig om kennis te maken met het vak marketing, maar het doet absoluut onrecht aan het vak om de uitkomst een marketingplan te noemen. Er staan zeker geen verkeerde dingen in maar het is allemaal wel heel kort door de bocht. De auteur neemt zes onderwerpen uit het rijke marketingvak en nodigt de lezer uit om per onderwerp vier elementen te noemen. Deze onderwerpen zijn; Doelgroepen, Rol in het leven van de klant, Gunfactor, Opvallen, Doelstellingen en Resultaat. Zeker geen verkeerde onderwerpen maar ze leiden meer tot een verkoopplan dan tot een marketingplan. Daarnaast loopt de auteur erg met zichzelf weg, waardoor ik het gevoel krijg een zeer luxe brochure te lezen. Ondanks dat het boek afgesloten wordt met een aantal praktijkcases is het de auteur niet gelukt om deze als voorbeeld cases in het boek te verwerken. Nu haalt hij een simpele, niet-bestaande case meerdere keren naar voren. Jammer.

Voor mij is Marketingplan Today eerder een boek voor verkopers om te ervaren hoe je op een andere manier een verkoopplan kunt schrijven.

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Over Eric van Arendonk RM

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden