Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

TopTrends voor ondernemers - 'Een praktisch overzicht'

Als je je als schrijver een jaar op zolder opsluit om een boek te schrijven over trends, loop je in de huidige tijd het risico dat als je boek af is, de trends alweer achterhaald zijn. Voor het boek TopTrends voor ondernemers nam Willem Overbosch dit risico.

Pieter Paul Verheggen | 10 november 2017 | 3-4 minuten leestijd

Willem Overbosch zet de 10 belangrijkste trends voor MKB ondernemers op een rijtje. En het resultaat is een praktisch leesbaar boek dat niet alleen haarfijn uitlegt met welke trends ondernemers rekening moeten houden, maar vooral ook hoe ze die trends zelf kunnen inzetten.

Het behoeft geen betoog dat de wereld om ons heen zich in een razend tempo ontwikkelt. En dat het voor veel MKB-ondernemers lastig is bij te houden wat die trends betekenen voor hun eigen bedrijf en wat ze er mee aan moeten. TopTrends voor ondernemers is een boek dat je in één dag uitleest en dat op een inzichtelijke wijze de trends op een rijtje zet, voorbeelden geeft hoe je de trends kunt herkennen in de wereld om je heen en wat je ermee kunt doen.

Als onderzoeker bij onderzoeksbureau Motivaction ben ik altijd nieuwsgierig naar welke ontwikkelingen andere ‘trendwatchers’ zien en welke betekenis zij eraan geven. Voor alle duidelijkheid, wie in dit boek een diepgaande analyse verwacht van de trends in business-Nederland komt bedrogen uit. Overbosch ziet trends enerzijds als iets algemeens en abstracts maar geeft aan dat trends nu ook weer geen ‘hocus pocus’ zijn: ‘Ik wil in dit boek de toptrends vertalen naar instrumenten waar jij iets mee kunt, als ondernemer. De ingrediënten? Klooien. Uitproberen. Leren Maar vooral: durf!’

Het boek bestaat uit 4 delen: in de eerste drie delen geeft hij een overzicht van ontwikkelingen in de samenleving met daarbinnen in totaal 10 toptrends. Het eerste deel geeft een overzicht van de belangrijkste maatschappelijke, demografische en economische ontwikkelingen. Het tweede deel behandelt ontwikkelingen als sociale innovatie en duurzaamheid. En in het derde deel staan digitale ontwikkelingen centraal. Deze delen moeten het niet hebben van de grote verrassende nieuwe inzichten maar moeten gezien worden als een handig overzicht van wat ondernemers anno 2017 voor hun kiezen krijgen aan ontwikkelingen om mee rekening te houden. Wat deze 3 delen prettig leesbaar maakt zijn de vele verwijzingen naar de praktijk (inclusief verwijzingen naar websites) en de interviews van ondernemers die wat met de trends hebben gedaan. Dat brengt de voorbeelden tot leven en brengt je op ideeën! Dat de auteur daarbij af-en-toe een open deur intrapt (Zoek slimme ICT oplossingen! of Pak verspilling aan) zij hem vergeven.

Maar deel 4 maakt dat je dit boek na het lezen zeker nog eens oppakt; Overbosch geeft in dit deel ruimte aan het Trendcanvas model van Chantal Verweij. Niet alleen wordt hier DESTEP methode geïntroduceerd maar kun je ook aan de hand van het Trendcanvas de trends direct vertalen naar kansen en mogelijkheden voor je eigen onderneming. En dat maakt van TopTrends voor Ondernemers niet alleen een leesboek maar vooral ook een doe-boek.

Aan het slot van het boek geeft de schrijver nog een inkijkje in zijn privéleven als hij beschrijft hoe zijn schoolgaande kinderen vragen of hij ‘een voldoende’ heeft gekregen voor het schrijven van zijn boek. Overbosch kan gerust zijn, zijn boek krijgt van mij een ruime voldoende; het is prettig en vlot geschreven en wat ik vooral de sterke kant van het boek vind zijn de vele voorbeelden en het Trendcanvas aan het eind om zelf mee aan de slag te gaan. Verwacht geen theoretische verhandelingen waar de trends vandaan komen, maar voor wie op zoek is naar een praktisch overzicht van de belangrijkste business trends is bij Willem Overbosch aan het goede adres. Van mij mag hij zich weer een jaar op zolder opsluiten!

Pieter Paul Verheggen is sinds 1989 managing partner van Motivaction en vanaf 2009 algemeen directeur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden