Dus ga je op zoek naar een inspirerend maar vooral praktisch marketingboek dat je op weg helpt en ondersteunt bij het ontwikkelen en realiseren van je toekomstplannen. De kans is groot dat je uitkomt bij Maandagmorgen staat alles op z’n kop van Edward Nagel.
Nagel is een doorgewinterde manager die alle facetten van het (internationale) ondernemerschap kent. Als expert in de marketing en acquisitie had hij de behoefte zijn kennis en ervaring met andere ondernemers te delen. In de wetenschap dat er meer dan genoeg handboeken en succesverhalen in omloop zijn, gooit hij het over een andere boeg. Vanuit een aanstekelijk enthousiasme en oprechte dienstbaarheid brengt hij een handzaam en schitterend geïllustreerd boekje uit met veel nuttige informatie en praktische handvatten voor ondernemers die van hun bedrijf (weer) een succes willen maken.
De ongewone, raadselachtige titel van het boek is al veelzeggend. Nagel wil dat je het nu eens anders aanpakt. Het hebben van een droombeeld, een wilskracht om U tegen te zeggen en de energie van een kudde paarden, zijn voor hem niet genoeg. Nee, maandagmorgen gaan we het anders doen. En daar komt meteen Nagels grondige, methodische, bijna wetenschappelijke aanpak om de hoek kijken. De voornaamste ingrediënten van deze aanpak zijn focus, cijfers, scenario’s, metingen en afspraken. Want Edward Nagel is er heilig van overtuigd dat meten weten is.
Het begint al bij een van de eerste hoofdstukken dat is getiteld ‘Door overzicht meer inzicht’. Daarin laat de auteur zien hoe de voorspelbaarheid van toekomstig succes toeneemt door gebruik te maken van respectievelijk het voorzichtige, realistische en optimistische scenario. Voor ieder scenario is er een matrix waarin per klant of afzetgebied een inschatting is gemaakt van de orders die binnen te halen zijn. Daarbij is voor iedere order aangegeven hoeveel die oplevert, wat de winstmarge is, welke succescondities voorhanden zijn en wie welke acties wanneer moet uitvoeren om de order te realiseren. Door op deze gestructureerde en cijfermatige manier kansen te beschrijven, te monitoren en bij te sturen, kun je vroegtijdig de bakens verzetten op het moment dat het anders uitpakt. .
Op het moment dat een idee of innovatie tot realisatie moet komen, gaat het er vooral om dat je nauwgezet afstemt en samenwerkt met degenen in je bedrijf die je product moeten maken en verkopen. Zij hebben elementaire kennis over de eigenschappen van een product, maar ze moeten ook precies weten aan welke eisen het product moet voldoen. En het is raadzaam ook huidige en potentiële klanten die je product gaan afnemen in de productontwikkeling en verkoopplannen mee te nemen. Edward Nagel ziet ze als compagnons die kunnen vertellen of ze behoefte hebben aan je (nieuwe) product en welke plannen ze zelf hebben met hun bedrijf. De informatie en feedback van klanten kunnen ook aanleiding zijn tot het bijstellen of aanscherpen van ambities of planningen.
Maandagmorgen staat alles op z’n kop is een echte aanrader voor ondernemers die niet zitten te wachten op dikke marketingpillen of al te uitbundige succesverhalen van collega ondernemers. Edward Nagel verstaat de kunst van het enthousiasmeren en spoort anderen aan tot het ontwikkelen van hun beste zelf . Tegelijkertijd staat hij met twee benen op de grond en houdt hij zijn lezers met nuttige aanwijzingen bij de les. Een krachtige combinatie van eigenschappen van een auteur die een doorsnee maandagmorgen weet om te toveren tot het startmoment van nieuwe bloeiperiodes van bedrijven.
Over Jan Boerstra
Jan Boerstra is senior organisatieadviseur en projectleider bij de provincie Flevoland.