Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Power of Generations - 'Aanrader'

In een snel vergrijzende wereld is het goed om aandacht te geven aan het wendbaar houden van de organisatie. Bontekoning doet sinds de jaren 90 onderzoek waarbij hij kijkt hoe generaties van elkaar kunnen leren, hoe ze samen kunnen werken en wat het betekent voor organisaties dat zo veel protestgeneratie leden het werkveld verlaten in de komende jaren.

José Otte | 23 februari 2018 | 2-3 minuten leestijd

We kennen allemaal de verhalen over de vergrijzing en ontgroening die ons werkveld bedreigen in de komende jaren. Bontekoning heeft onderzoek gedaan naar generaties. Hij gebruikt zijn wetenschappelijk generatie werk om te laten zien wat we doen en hoe we dat doen, en hoe we denken.

De relevantie is groot en de urgentie is hoog. Zo’n 85% van de Nederlandse en andere Europese organisaties worden oud. In de komende twee decenia werken er meer oudere mensen binnen organisaties dan jongeren. In Nederland zien we die piek rond 2035. We weten ook dat de wereld om ons heen snel veranderd en daarom kunnen organisaties niet blijven hangen in de traditionele manier van werken. We kunnen niet blijven leunen op hoe we dingen deden, we moeten door.

In 2020 zijn er 2,466,000 mannen en vrouwen uit de protestgeneratie (1940-1955), de nieuwe generatie senioren aan het werk. 3,583,000 uit de connecting generatie ook wel generatie X genoemd (1955-1970), de nieuwe generatie leiders; 3,273,000 uit de pragmatische generatie, ook wel generatie Y (1970-1985), de nieuwe generatie van mediors; 3,107,000 uit de authentieke generatie (1985-2000), de nieuwe generatie junioren en 2,933,000 uit de zelfbewuste generatie, of generatie Z (2000-2015), de nieuwe generatie kinderen. Dit overzicht laat zien dat we tegen die tijd van alle generaties (behalve de kinderen natuurlijk) bijna net zoveel mensen op de werkvloer hebben. Dit betekent dus ook dat die groepen moeten leren om samen te werken. En iedere generatie moet leren wat zijn nieuwe rol inhoudt.

De nieuwe leiders moeten leren dat de nieuwe generatie mediors niet zo makkelijk aan te sturen zijn. De junioren moeten leren dat de seniors niet zo veel weten van technologie als zij doen.

Bontekoning laat zien welke vragen richting geven in iedere generatie. In de protestgeneratie stelt men zich de vraag hoe gezond en plezier kan blijven bestaan in het leven, terwijl de connecting generatie met nieuwe leiders op zoek gaat naar de manier waarop zij invloed kunnen krijgen op hun omgeving.

In het laatste hoofdstuk worden verschillende trends benoemd. Bontekoning ziet een verschuiving naar het meer delen van kennis; hij ziet een verhoging van femininiteit en diversiteit; hij ziet gelijkheid, naast interactief leren en beslissingen nemen; hij ziet feedback loops; hij ziet dat er steeds meer mensen blijven werken na hun 65e; en hij ziet ons verschuiven van TV en kranten naar interactieve multimedia.

Ik ben onder de indruk van de manier waarop Bontekoning zijn onderzoek beschrijft en gebruik zijn The Power of Generations veelvuldig als ik mijn studenten begeleid in hun afstudeeronderzoek. Het geeft mij handvatten om met andere generaties om te gaan. En ik kan er anderen op coachen. Een aanrader voor eenieder die zich tussen de verschillende generaties op de werkvloer begeeft.

Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.

The Power of Generations is een herziene vertaling van Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties.

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden