Lees verder
Aart Bontekoning is generatie-expert en sociaal psycholoog. Hij onderzoekt al twintig jaar de positieve kracht van generatie-diversiteit in organisaties en is auteur van het boek ‘Nieuwe Generaties in vergrijzende organisaties’.
Meer over Aart BontekoningNieuwe generaties in vergrijzende organisaties
(Herziene editie 2020)
Paperback Nederlands 2020 5e druk 9789490463342Samenvatting
Deze sterk geactualiseerde uitgave van 'Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties' gaat dieper in op de hoofdrol die nieuwe generaties spelen in 'de evolutie van ons gedrag'.
Organisaties hebben evolutionaire en verfrissende invloed van nieuwe generaties nodig om sociaal, economisch en ecologisch gezond te blijven. Dat beseffen ze vaak wel, maar weten niet wat ze daaraan kunnen doen. Dit boek laat verrassende mogelijkheden zien. Alle generaties zijn er bij betrokken.
De auteur stelt dat oplossingen voor systeemcrisissen over de grens van de bestaande cultuur liggen. Nieuwe generaties bewegen zich op natuurlijke wijze daar naar toe. De inhoud is gebaseerd op meer dan 20 jaar wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van opvolgende generaties op de eigentijdse ontwikkeling van organisaties.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Aart Bontekoning
Inhoudsopgave
1. Inleiding. De kern van de zaak
2. De toenemende vergrijzing tot 2040: kansen en risico’s
3. Hoe generaties ontstaan en waarom
4. Generaties in Nederland en levensfasen
5. De Protestgeneratie (1940-1955): de nieuwe generatie vitale senioren
6. Een nieuwe generatie leiders van de verbindende Generatie X (1955-1970)
7. De Pragmatische Generatie (1970-1985) als geremde versnellers
8. De authentieke Generatie Y (1985-2000) als potentiële patroondoorbrekers
9. De bewuste Generatie Z: kinderen van de Pragmatische Generatie
10. Sociale evolutie in de eenentwintigste eeuw: de wereld op zijn kop
11. Generatieverschillen in het gebruik van sociale media
12. Naar een generatietheorie
13. Een praktische methode van wetenschappelijk generatie-actieonderzoek
14. De Generatiewerk-aanpak
Bijlagen
Organisaties waar generatie-actieonderzoek werd gedaan
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan