

Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties
Paperback Nederlands 2014 9789490463342Samenvatting
Tot na 2030 neemt de vergrijzing in Nederland fors toe. Dit geldt voor veel sectoren. In ieder geval voor het onderwijs, de industrie, de landbouw en visserij, de zorg, de bouw, de energiesector, de zakelijke dienstverlening en bij de lokale en rijksoverheden.
De vergrijzing vergroot de kans dat jonge generaties met hun natuurlijke vernieuwingsdrang vastlopen in ingesleten verouderde routines waar de oudste generaties in lijken 'gevangen'. Hierdoor lopen veel bedrijfsculturen een ongewenst verouderingsrisico.
De vergrijzing biedt anderzijds ook kansen; nog nooit was er zoveel vakkennis en ervaring op de werkvloer. Vanuit een generatieperspectief geeft Aart Bontekoning aan hoe vergrijzende organisaties 'bij de tijd' kunnen blijven. Het vergt inspanningen van alle generaties en een transformatie van ‘de jeugd heeft de toekomst’ naar: 'de jeugdigheid in alle generaties vormt de toekomst'.
Dit verrassende boek biedt een antwoord op de vele vragen die er leven rond vergrijzing in organisaties.
"Elke generatie heeft haar eigen verander-energie. Dit boek geeft aan hoe die productief benut kan worden. Lezen dus, en dan er mee aan de gang!" - Mathieu Weggeman, hoogleraar innovatie-management aan de TU Eindhoven.
"In de vergrijzende ouderenzorg bieden vier generaties professionals zorg aan drie generaties ouderen. Met Aart Bontekoning ga ik op zoek naar mogelijkheden om dat eigentijds te laten werken." - Robbert Huijsman, hoogleraar management en organisatie van de ouderzorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
"Het generatieperspectief helpt ons om de innovatieve kracht van generatie Y succesvol te verbinden met ervaren generaties in organisaties." - Martijn van Rossum, Studelta, Amsterdam.
"Om te kunnen overleven hebben organisaties diversiteit nodig. Diversiteit in organisaties wordt benut door slim generatie-management. Dit boek biedt nieuwe waardevolle inzichten en houvast om te voorkomen dat generaties zich verloren gaan voelen." - Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management & Ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Interviews en artikelen (1)
Over Aart Bontekoning
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. De toenemende vergrijzing tot 2013: kansen en risico's
3. Hoe generaties ontstaan en waarom
4. Generaties in Nederland en levensfasen
5. De protestgeneratie: De nieuwe generatie vitale senioren
6. Een nieuwe generatie leiders van de verbindende generatie X
7. De pragmatische generatie als geremde versnellers
8. De authentieke generatie Y als potentiële patroondoorbrekers
9. De bewuste generatie Z: Kinderen van de pragmatische generatie
10. Sociale evolutie in de 21e eeuw: De wereld op zijn kop
11. Generatieverschillen in het gebruik van sociale media
12. Naar een generatietheorie
13. Een praktische methode van wetenschappelijk generatieonderzoek
14. De generatiewerk-aanpak
Bijlagen
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan