Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zin houden in je werk - 'Eerder herkennen en tijdig ingrijpen'

Als je geen zin hebt in je werk, kun je snel burn-outklachten ontwikkelen. Daarom laat Godelieve Meeuwissen ons zien hoe talenten en valkuilen ons werkplezier beïnvloeden. Ook ik was de zin in mijn werk kwijt na mijn burn-out. Had ik – of mijn leidinggevende - het kunnen voorkomen?

Veerle Blajic-Kik | 23 maart 2018 | 3-5 minuten leestijd

Al op het omslag van het boek wordt er een hoop informatie op me afgevuurd. Zo word ik aangespoord mijn unieke talent te vinden; krijg ik 7 adviezen voor een inspirerend werkklimaat; moet ik leren feedback geven én ontvangen; lees ik dat het voor mezelf, mijn team en mijn organisatie geldt; en staat er uit het niets ‘de ijsbreker’. Dit alles natuurlijk ook nog voorzien van grote rode letters ‘ZIN houden in je werk’ en een foto van de schrijfster, om onduidelijke reden op haar kant. Als ik nu in, of tegen een burn-out aan zou zitten, zou ik door deze veelheid op het omslag al afhaken.

Dit gevoel van chaos wordt gelukkig tenietgedaan door de inhoudsopgave, waar de hoofdstukken overzichtelijk zijn onderverdeeld in ‘voor jezelf’, ‘voor je team’ en ‘voor je organisatie’.

Daarbij geeft de inleiding een duidelijke instructie over de leesvolgorde. Hoofdstuk 1 moet in elk geval gelezen worden, want daar rust de rest van het boek op. Hoewel het inderdaad goed mogelijk is dat je direct bij ‘voor je organisatie’ zou willen beginnen, raad ik je echter aan toch het hele boek in de juiste volgorde te lezen. De schrijfster grijpt namelijk vaak terug op dingen uit eerdere hoofdstukken en bouwt daarop voort. Het kost niet veel extra tijd om door te lezen, terwijl het wel voor veel meer begrip zorgt, zeker wanneer ze praktijkvoorbeelden opnieuw aanhaalt.

Ondanks een toegankelijke schrijfstijl, zit er voor mij een dip in het tweede hoofdstuk van deel 1. Dit zit in twee dingen: De belangrijkste reden waarom het voor mij wat dood slaat, is het ontdekken van je talentwoord. In de bijlage vind je lijsten met kwaliteiten en valkuilen, waaruit je zelf degene selecteert die bij jou horen. Hiervan maak je vervolgens een woord waar je energie van krijgt en wat jouw unieke talent benadrukt. Zo is dat bij Godelieve dus IJsbreker, omdat zij goed is in de weg openbreken voor anderen. Voor mij komt er echter geen mooi woord waarmee ik mijn talent kan beschrijven. Ik vermoed dat dit juist in haar trainingen wel heel goed uit de verf komt. Dit gevoel blijft het hele boek hangen: Het is niet slecht geschreven, maar het lijkt slechts een echo van hetzelfde verhaal ‘live’.

De tweede oorzaak is dat het volgende hoofdstuk een opsomming levert van alle dingen die je moet doen om voor jezelf te zorgen. Hoewel het goed is om ze nog eens te horen, blijft het na mijn teleurstelling van het niet vinden van mijn talentwoord ook alleen dat: een opsomming van dingen die ik al weet. Om de inspiratie terug te vinden, neem ik daarom een kijkje op de bij het boek horende website, maar deze blijkt nog onder constructie.

In deel 2 en 3 wordt mijn enthousiasme gelukkig weer aangewakkerd. De paragraaf waarin de auteur beschrijft hoe je als leidinggevende met je medewerkers een ‘talentproject’ kunt starten, waar je ze een uitdagende opdracht geeft die ze toestaat hun talenten in te zetten en verder te ontwikkelen, deel ik gelijk met mijn eigen leidinggevenden. Dit past namelijk heel mooi in het Human Being Management waar wij mee bezig zijn. Ook word ik heel blij van het feit dat ze niet blijft hangen in ‘goed leiding geven’ alleen, maar hier ook de eigen verantwoordelijkheid van iedere medewerker erbij haalt met het onderdeel ‘leiding nemen’. De laatste hoofdstukken, over hoe je ontmoetingen (zoals teamdagen) betekenisvol kunt maken, gaan ook gegarandeerd hun weg vinden binnen mijn team.

Weet ik na het lezen van dit boek hoe ik mijn burn-out had kunnen voorkomen? Elke burn-out is natuurlijk anders, stelt ook de schrijfster. En goed voor jezelf zorgen is natuurlijk een open deur. Er staan veel bekende dingen in het boek. Ik denk niet dat ik me anders was gaan gedragen wanneer ik het boek vooraf had gelezen. De gewenste cultuur die de auteur echter beschrijft, waarin we over onze talenten én onze valkuilen durven spreken, en de ruimte krijgen om hiervoor ook een deel verantwoordelijkheid te nemen, zal zeker bijdragen aan het eerder herkennen en tijdig ingrijpen.

Veerle Kik is opleider klantcontact bij UWV. Zij geeft opleidingen aan nieuwe medewerkers in wetskennis, communicatie en systeemtrainingen. Daarnaast verzorgt zij trainingsdagen communicatie voor ervaren medewerkers door het land.

Over Veerle Blajic-Kik

Veerle Blajic-Kik is opleider klantcontact bij UWV. Zij geeft opleidingen aan nieuwe medewerkers in wetskennis, communicatie en systeemtrainingen. Daarnaast verzorgt zij trainingsdagen communicatie voor ervaren medewerkers door het land.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden