Althans, in mijn wereld. En zeker ook in de wereld van Theo Hendriks. De auteur van dit boek is storyteller van beroep en helpt ondernemers, bestuurders en starters om hun eigen verhaal te (her)vinden of vernieuwen. In eerste instantie krijg ik jeuk van de titel ‘THE WOW STARTS NOW’. Testosteron en het borstgeroffel spat van de titel af. Hoe anders is de inhoud, gelukkig. Een goed geschreven verhalengids voor iedereen die van zijn idee een succes wil maken.
Als verhalenverteller en zeker als corporate verhalenverteller een boek schrijven over hoe je verhalen moet vertellen over je idee dat je niet wilt laten sterven voordat het echt geboren is… Dat is een uitdaging. Is Theo Hendriks daarin geslaagd? Zeker in de eerste drie hoofdstukken (de helft van het boek). Ik voel mij gegrepen door zijn logica. Hij wekt mijn interesse en ik geloof hem in wat hij aanreikt.
Sterker nog… Een idee dat ik met verve heb gelanceerd en toch ergens in een la terecht is gekomen roept als het ware om de methodiek van THE WOW STARTS NOW.
Het boek maakt de belofte waar om van een idee een onvergetelijk verhaal te maken met de gereedschappen uit de gereedschapskist van de verteller.
Ieder gereedschap helpt concreet met enkele vragen een volgende stap te maken in het onvergetelijke verhaal dat u als idee-eigenaar nodig heeft om te overtuigen.
‘Gereedschap 1: Momentverhaal’ tot en met ‘Gereedschap 9: Pitch’ nodigen mij uit om enthousiast mijn sluimerende idee nieuw leven in te blazen. Het zou mij niet verbazen als iedere ‘idee-eigenaar’ dit goede gevoel krijgt.
Moeilijk is het niet: Beantwoord de vragen die worden aangereikt en ga er serieus mee aan de slag. Het onvergetelijke verhaal ontvouwt zich.
Sterk is het omdraaien van de theorie van Simon Sinek ´Start met de WHY’ naar ´Start met de WHAT’.
De ´WHAT´ is wat een verhaal nodig heeft om te boeien en te overtuigen. Wat was de bron van het idee? Dit is het 1e WOW-moment. Eindig met de ‘WHY’. Wat verandert jouw idee aan de wereld? Dat is ‘het 2e WOW-moment’.
De gereedschapskist leert je, hoe een boeiend verhaal te vertellen tussen die 2 momenten.
Het tweede deel van het boek biedt nog 11 gereedschappen over voornamelijk hoe het verhaal over te brengen. Uitermate zinvol en inspirerend. Maar mij werd het toch iets teveel van het goede. Opeens kreeg ik het gevoel dat ik krijg bij alle zelfhulpboeken; over afvallen, over gezond leven, geluk vinden, etc. Het idee boeit, maar als ik aan de lange ‘to do-lijstjes’ kom, dan haak ik af. Wat mij betreft heeft Theo Hendriks eigenlijk 2 boeken geschreven.
Boek 1 is de noodzakelijke gereedschapskist voor idee-eigenaars die van hun idee een onvergetelijk verhaal willen maken. Boek 2 biedt de gereedschappen voor de gevorderde idee-eigenaar die toe is aan de vervolgstap. De titel van dat boek zou: ‘MAKE THE WOW HAPPEN’ kunnen zijn. Als logisch vervolg op deel 1.
‘Innovate or die’ waarmaken is mooi gezegd maar niet eenvoudig. Theo Hendriks getuigt dat er meer nodig is voor een overtuigend effect. Vrij vertaald: Innovate – tell your unforgettable story in one minute - or die.
The Wow Starts Now is een werkboek. Voor iedereen die anderen wil overtuigen, inspireren, enthousiasmeren voor iets. Wat dat iets ook is. Voor strategen, marketeers en communicatieprofessionals een ´good read´ bij ieder plan, iedere presentatie, propositie. Elk nieuw idee kan een goed verhaal gebruiken.
Irene Grotendorst, Bsc RM is een strategisch marketeer en klantonderzoeker in B2B, B2C commercieel en non-profit. Gespecialiseerd in klantbehoeften, klantervaringen en klantreizen duiden om organisaties te verbinden met hun klanten.
Theo Hendriks verzorgt de Incompanytraining Corporate Storytelling.