André Rieu heeft dus iets gedaan wat weinig mensen hem zullen nadoen. Zijn vrouw Marjorie lijkt de onzichtbare, zakelijke motor achter zijn succes. De show die hij neerzet met zijn hele grote team lijkt spontaan en creatief. Het spontane kan worden betwijfeld als in elke show dezelfde uitspraken, grappen en effecten voorbijkomen. De optredens van Rieu kunnen vergeleken worden met shows in de Efteling of Disneyland. Een ware belevenis voor de bezoekers.
Het boek is klein van formaat en vrij dik. Het leest eenvoudig en de leesduur is kort. De prijs van het boek is goed. Het boek is onderdeel van de serie Topondernemers, waarin de successen (en de mislukkingen) van bekende Nederlandse en buitenlandse ondernemers word ontrafeld.
De inhoud van de boeken van deze reeks bestaat uit lessen in plaats van hoofdstukken en de boeken starten met een uitgebreide timeline.
De timeline van André Rieu is zeer uitgebreid en vertelt haast meer dan de tekst in het boek.
Daarna vervolgt auteur Johan Nebbeling met zijn voorwoord waarbij hij aangeeft nooit bij een concert van Rieu te zijn geweest omdat de concerten vaak in het buitenland zijn.
In dit voorwoord staat een quote die uit de lucht komt vallen en de indruk bestaat dat de quote niet bij dit boek hoort. Tientallen pagina's later blijkt dit wel het geval.
De lessen in dit boek zijn:
Les 1 – Durf te dromen en droom groots
Les 2 – Werk hard en neem genoegen met weinig om je doel te bereiken
Les 3 – Houd vol en zet door, ook als je einddoel verder weg is dan ooit.
Les 4 – Luister goed naar anderen, maar trek je eigen plan
Les 5 – Geloof in jezelf en vertrouw op je eigen kracht
Les 6 – Houd zelf de controle, door zoveel mogelijk in eigen hand te houden
Les 7 – Maak van je medewerkers je familie en behandel hen ook zo
Les 8 – Bereid je goed voor en neem gecalculeerde risico's
Les 9 – Durf buiten bestaande paden te denken en tegen de stroom in te roeien.
Les 6 heeft André Rieu met zijn vrouw Marjorie zeker gedaan. In Amerika had hij eerst nog tussenpersonen, maar ook daar is hij mee gestopt.
Rieu durft echt groot te denken en heeft daarmee enorme concerten gerealiseerd. Dat groots denken is niet zonder risico's, want hij heeft ook slechte tijden meegemaakt met een faillissement dichtbij.
In het boek wordt over zijn jeugd geschreven en die jeugd was niet mooi en prettig. Hij ziet nu zijn medewerkers als familie en behandelt hen goed.
De auteur beschrijft terecht dat het succes geheel afhankelijk is van de aanwezigheid van André Rieu. Dus als hij niet meer voor zijn orkest kan staan, hoe zien dan de kansen op voort bestaan eruit?
Rieu heeft met zijn partner en zoon wel verschillende bedrijven, die ook zonder zijn persoonlijke aanwezigheid kunnen voort bestaan.
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.