Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Reinventing Business Models - 'Fraai studiemateriaal'

De internationale markt is volop in beweging en bedrijfsmodellen raken snel verouderd. Een bedrijf moet zich permanent aanpassen aan de snel veranderende zakelijke omgeving en moet de juiste strategische keuzes maken om succesvol te blijven.

Han van der Pool | 24 augustus 2018 | 2-3 minuten leestijd

Er is behoefte aan verbeterde bedrijfskundige kennis. In het boek van Henk Volberda, Frans A.J. Van Den Bosch en Kevin Heij worden de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar bedrijfsmodelinnovatie gepresenteerd en vertaald naar de praktijk. De auteurs zijn allen verbonden aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Veel boeken over verbeterde bedrijfsvoering refereren naar casuïstiek uit de Verenigde Staten. Vaak zijn de ervaringen en successen uit ‘Silicon Valley’ niet direct te vertalen naar de veranderende omstandigheden in de Nederlandse en Europese markt. Regelgeving en marktomstandigheden zijn anders en soms meer complex. Replicatie en vernieuwing en zijn altijd wel sleutels voor blijvend succes van een bedrijf. De auteurs van het boek hebben dit goed uitgewerkt en geven een beeld van hoe managers de twee varianten van business model innovatie kunnen realiseren. Het boek presenteert inzichtelijke casuïstiek van bedrijven zoals onder andere DSM, NXP Semiconductors, Randstad en TomTom en bevat gedetailleerde en overtuigende analyses van de praktijk. Academisch denken wordt goed gecombineerd met heldere praktijkvoorbeelden. Op basis van nieuwe en originele bevindingen uit een wetenschappelijke enquête onder bedrijven geven de auteurs bruikbare inzichten over hoe en wanneer ondernemers het businessmodel van hun bedrijf kunnen verbeteren. De auteurs richten hun aandacht in het bijzonder op één kernvraag: is het beter om bestaande modellen te kopiëren of nieuwe modellen te ontwikkelen? Replicatie betekent dat bedrijven hun bestaande bedrijfsmodel in de loop van de tijd opschalen en verbeteren, bijvoorbeeld McDonald's en IKEA. Vernieuwing houdt in dat bedrijven een gloednieuw, heel ander businessmodel inbouwen, bijvoorbeeld DSM, dat zichzelf meerdere malen heeft uitgevonden, en het uitzendbureau Randstad.

Door replicatie versus vernieuwing en strategische versus klant-gedreven verandering te onderscheiden, introduceren de auteurs een businessmodel innovatiematrix. Zij beschrijven vier verschillende manieren van bedrijfsmodelinnovatie:

1. exploiteren en verbeteren (replicatie die strategie gedreven is)

2. exploiteren en verbinden (replicatie die klant-gedreven is)

3. verkennen en verbinden (vernieuwing die klant-gedreven is)

4. verkennen en domineren (vernieuwing die strategie-gedreven is)

Ik vind het onderscheid een goede basis voor een business model formulering en ik kan de studie aanbevelen aan managers die hun organisaties verder willen ontwikkelen en laten groeien. Het boek behandelt de belangrijkste management praktijken en de bedrijfscultuur die nodig is om succesvol te veranderen. Het is een zowel inzichtelijk als pragmatisch boek en behoort zowel op het bureau van de academicus als op het kantoor van een CEO. De auteurs tonen perfect aan dat de ontwikkeling van een nieuw businessmodel meer vereist dan het toepassen van nieuwe technologieën. Het boek biedt nieuwe inzichten in bedrijfsmodelinnovatie en hoe dit een concurrentievoordeel kan opleveren. Het boek is ook fraai studie materiaal voor managers, consultants en bedrijfskunde studenten.

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.

Over Han van der Pool

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Henk Volberda, Frans van den Bosch, Kevin Heij
Reinventing Business Models

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden