De schrijfstijl is vlot en persoonlijk. Je zou het achter elkaar uitlezen, ware het niet dat de procesbeschrijving je verleidt om het boek steeds even weg te leggen en met je eigen bedrijfsnaam aan de gang te gaan of die te evalueren.
De term proces is wel wat zwaar aangezet. Verwacht geen 13 stappenplan, met beoordelingscriteria en wegingsfactoren. Het is duidelijk dat Floris nooit bij de overheid of een multinational procesflows heeft zitten maken. Gelukkig maar. In een paar korte stappen kom je tot je naam. Dat wil niet zeggen dat de doorlooptijd ook kort is. Wat ik mooi vind in zijn aanpak, is dat hij duidelijk verbinding zoekt met de diepere betekenis van de organisatie of het product. Een naam moet niet alleen mooi zijn, hij moet ook je verhaal in één woord vertellen.
De auteur gebruikt veel voorbeelden, zowel van hemzelf als van anderen. Die mix is prettig. Je wilt toch zien dat een auteur van zo’n boek zelf mooie namen op zijn naam heeft staan. Maar voornamelijk eigen namen zou weer overdreven zijn. Verrassend is wel te lezen dat deze andere namen vaak in een flits tot stand lijken gekomen, dus zonder proces. Dat kan zo blijkt ook uitstekende resultaten opleveren. De analyse waarom deze namen goed zijn, voegt echt weer iets toe.
De eye-opener voor mij was dat niet alleen een bedrijf een naam nodig heeft, maar dat je er goed aan doet alle producten, plannen, dingen die belangrijk voor je bedrijf zijn een mooie naam te geven. Namen helpen ons mensen om de wereld te vormen en in beeld te brengen. Nog veel werk te doen, dus aan de gang met het . . . . . . proces. Oeps, Floris is vergeten zijn proces een naam te geven. Zijn bedrijf heeft wel een fantastische naam: Namarama. Om de diepgang achter deze naam volledig te vatten, moet je toch even zelf Maak je naam onvergetelijk lezen.
Over Ger van den Buijs
Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.