Ik was wel benieuwd wat ze met het onderwerp ‘disrupt’ zouden doen. Bij mij veroorzaakt het woord jeuk, omdat het te pas en vooral te onpas gebruikt wordt om een bedrijf of verhaal op te pompen. Sprout weet heel mooi de balans te houden.
Het boekje raakt de verschillende thema’s en onderzoekslijnen rondom disruptieve bedrijfsmodellen. Je krijgt de hoofdpunten mee, maar het wordt nooit saai. Ze presenteren een aantal vernieuwingen, maar ook de faalkans en verlokking van uitverkoop aan de marktleider, door de mens achter het verhaal in beeld te brengen.
Disrupt is eigenlijk meer een thematisch tijdschrift dan een boek. Het ideale leesvoer voor op de leestafel bij je receptie. Wees dan ook niet verbaasd als je gast het met enige tegenzin weglegt om met je mee te gaan. Mijn advies: koop er een twee, zodat je er één weg kunt geven aan die veelbelovende prospect of leverancier.
Over Ger van den Buijs
Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.