Dat komt omdat ze zich doorgaans met elk aspect van de bedrijfsvoering willen bezighouden en zichzelf daarbij een te hoog verwachtingspatroon opleggen. Dit slopende tijdsgebrek kan echter overwonnen worden als ondernemer zichzelf misbaar maakt, en zijn of haar aandacht verschuift van het doen en beslissen, naar het delegeren en het houden van toezicht.
Deze transformatie begint bij het identificeren van de zogeheten queen bee role (QBR): de ene, alles overtreffende activiteit zonder welke de onderneming niet kan overleven. De QBR is altijd een taak of functie, en nooit een persoon, waardoor degene die haar vervult per definitie vervangen kan worden door iemand anders. Het is aan de rest van het team om de QBR te dienen en te beschermen. De ondersteunende functies kunnen efficiënter worden gemaakt door middel van de trash, transfer en trim-methode, waarbij nutteloze en minder belangrijke activiteiten worden afgestoten, uitbesteed, of besnoeid.
De QBR dient daarnaast als kompas voor de ambities van de bedrijfseigenaar. Entrepreneurs moeten zich niet laten leiden door de behoeften van de klant, maar door wat ze zélf uit het ondernemerschap willen halen, om daar vervolgens een markt bij te zoeken.
Het prioriteren van de QBR betekent ten slotte ook dat de bedrijfssystemen, het team, en de meetprocessen daarop moeten worden afgesteld. Het uiteindelijke doel is om ondernemer de mogelijkheid te geven om zelf te bepalen hoe intensief en in welke hoedanigheid hij of zij bij het bedrijf betrokken zal zijn. Deze transformatie is geslaagd als de eigenaar een vakantie van minstens vier weken durft te nemen, om bij terugkomst te merken dat het bedrijf ook prima zonder oprichter kan functioneren.
(De gehele samenvatting kunt u lezen in de december-editie van Management Summaries, samen met samenvattingen van De leer(r)evolutie van Jeroen Busscher, Toponderhandelaars van ‘toponerhandelaars’ Maarten van Rossum & Tim Masselink, en het voortreffelijke Managers The day After Tomorrow van Rik Vera.)
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.