Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Daarom ik! - 'Erg de moeite waard'

Een paar dagen geleden las ik het boek Daarom ik! - Je ambities realiseren door jezelf te profileren van personal branding deskundige Cees Harmsen.

Sippy van Akker | 4 januari 2019 | 4-5 minuten leestijd

De bedoeling van het boek is dat je de vraag kunt beantwoorden waarom men jou moet kiezen voor die interessante klus en waarom jij bij uitstek de aangewezen persoon bent om als werknemer of zelfstandige gevraagd te worden een bepaalde klus te klaren. En wat mij betreft helpt dit boek je inderdaad flink op weg met de achtergrondinformatie, de vragen die je jezelf moet stellen over jouw waarden en talenten, de redelijk concrete suggesties enzovoort? Is het boek overal ijzersterk? Nee, soms worden ook theorieën aangehaald die in vervolgonderzoek (deels) onderuit zijn gehaald of op zijn minst zeer in twijfel zijn getrokken.

Carl Jungs werk, waar Harmsen heel veel aandacht aan besteedt is niet per se populair in wetenschappelijke kringen. Maar die aandacht voor Jung is voor mij juist wel interessant. Ik ken het werk van Jung een beetje en zeker dat het inzicht geeft in bepaalde aspecten van de menselijke psyche. Dus het hoeft voor mij geen ‘harde wetenschap’ te zijn om mij aan te spreken als concept. Wat me minder aanspreekt is dat soms meningen als feiten gepresenteerd. Daar heb ik minder mee.

Ondanks de kanttekeningen hierboven, vind ik het boek Daarom ik! erg de moeite waard. Gewoon omdat het een behoorlijk concreet boek is, waar mensen zelfstandig of eventueel met begeleiding prima mee aan de slag kunnen. Harmsen gebruikt vijf woorden die beginnen met een A om zijn boek te structureren: Awareness, Ambitie, Authenticiteit, Archetypen en Auditie. Wanneer je deze woorden op zichzelf leest, zegt het je in veel gevallen vermoedelijk niet zoveel.

Die vijf A's bieden niettemin wel een mooie kapstok aan de hand waarvan Harmsen zijn personal branding methode uiteen zet. Het fijne is dat hij daarbij behoorlijk nuchter blijft. In tegenstelling tot sommige andere (vooral Amerikaanse) business auteurs. Hij geeft wel aan dat je je het beste kan richten op het uitbouwen van je talenten, maar zal niet snel beweren dat als je maar je best doet je het wel zal gaan maken. In een tijd van een internet vol onzinquotes is dat eerlijk en ook erg verfrissend.

Ook verfrissend is dat Harmsen aangeeft dat je vooral niet iets moet willen zijn of vooral willen presenteren wat je niet bent. Dat kost veel moeite en is niet effectief. Makes perfect sense to me. Wat ik zelf een leuk hoofdstuk vond, is het hoofdstuk waarin veel concreet wordt gemaakt, namelijk het hoofdstuk over Archetypen. Harmsen heeft het werk van Jung erbij gepakt en dit aangepast voor zijn methode. Je wordt gevraagd om bij een serie woorden met punten aan te geven in welke mate je jezelf erin herkent. Deze woorden zijn ingedeeld in acht categorieën. Wanneer je de punten optelt krijg je enig inzicht in welke categorie het beste op jou van toepassing is en wat verder van jou en je natuurlijke talenten af ligt.

Vervolgens worden de categorieën gekoppeld aan archetypen. Hierbij worden de sterke punten en de valkuilen van de verschillende typen uitvoerig benoemd. Ik heb deze oefening daadwerkelijk ingevuld en moet bekennen dat ik wel het een en ander herkende. Zowel in de doorschieten in negatieve zin als in de krachtige kanten. Uiteindelijk wordt er gevraagd wat je wel of juist niet herkent en in hoeverre anderen bepaalde eigenschappen herkennen. Dus een soort zelfreflectie en voor de liefhebber nog een kleine 360 graden feedback ronde. Het idee is uiteindelijk dat je je eigen archetype en wat aanvullende eigenschappen van andere archetypen kan gebruiken om een duidelijk merk in de markt te zetten. Inderdaad je personal brand dus.

Dus ja ik had wel iets over het boek te zeuren. Dat past ook bij mijn nogal beschouwende archetype. Maar alles overziend is dit zeker een boek waar je iets van kan leren. Als werknemer en als zelfstandig ondernemer. Het helpt je je richting te bepalen op basis van de eigenschappen die het sterkst ontwikkeld zijn, wijst je op je valkuilen en helpt je zo een duidelijk beeld van jezelf en je talenten in de markt te zetten. En in dat opzicht lost Daarom ik! wat mij betreft zijn belofte prima in. Kort door de bocht zou je het daarmee een aanrader voor elke professional kunnen noemen. En dat zeg ik niet over elk boek dat ik lees of bespreek.

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Over Sippy van Akker

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden