Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Daarom ik! - 'Zeker lezenswaardig'

Sommige mensen doen het teveel, sommigen te weinig: jezelf profileren. Personal branding is belangrijk, of eigenlijk meer persoonlijke marketing. Hoe laat je het beste van jezelf zien?

Jan Hoogstra | 18 januari 2019 | 4-6 minuten leestijd

Cees Harmsen gaat in zijn boek Daarom ik!, je ambities realiseren door jezelf te profileren in op het concept van persoonlijke marketing. Hij beschrijft het hoe en waarom, maar ook de valkuilen.

Je ambities realiseren kan vaak pas als je kenbaar maakt wat je ambities zijn. Veel bescheiden mensen krijgen geen promotie als ze er niet om vragen of als ze aangeven dat ze er aan toe zijn. Andersom krijgen de zichzelf (over)profilerende collega wellicht juist te snel een promotie. Persoonlijke marketing helpt met name de bescheiden of introverte mensen om zichzelf meer te laten zien. Dat is stap 1, de tweede stap is om het juiste van jezelf te laten zien, dan wel het beste van jezelf. Met name het beste van jezelf laten zien is belangrijk, als de boodschap maar wel overeenkomt met de werkelijkheid. Wie kent niet de collega die veel beweert, maar weinig realiseert? Cees Harmsen beschrijft in Daarom ik! Je ambities realiseren door jezelf te profileren hoe je auditie kunt doen door inzicht te geven in je kernwaardes. Cees Harmsen heeft al diverse boeken over personal branding op zijn naam staan, alhoewel hij er sinds kort de voorkeur aan geeft om te spreken over persoonlijke marketing, dat dekt beter de lading.

Het concept van een persoonlijk merk wordt uitgelegd in hoofdstuk 1. Daar wordt ook dieper ingegaan op de valkuilen die ik hierboven al beschrijf: arrogantie en bescheidenheid. Met name overbodige bescheidenheid is niet goed, je mag uitkomen voor wat je waard bent! Persoonlijke marketing kent een aantal (voorspelbare) voordelen waarbij het krijgen van meer waardering voor wie je bent en wat je doet wel de belangrijkste is. Dit is wat mij betreft de kern van personal branding/persoonlijke marketing: krijgen wat je verdient. Om daar mee aan de slag te kunnen is je mindset over persoonlijke marketing belangrijk: blijf je het als te commercieel zien zal dit je nooit gaan lukken..

Hoofdstuk 2 gaat over awareness, wat heb je al gedaan (verrichtingen), wat zijn je talenten en wat zijn je competenties. Op een eenvoudige manier kun je hiermee aan de slag om dit in kaart te brengen. De schrijver, Cees Harmsen, geeft goede hulpmiddelen met vragen en lijsten. Nadat je awareness hebt gecreëerd kun je aan de slag met je ambities. De schrijver geeft uitleg over ambitie, met definities en achtergrondinformatie. Interessant is ook je zelfbeeld: mooi voorbeeld is de stenendrager versus de kathedralenbouwer. Zijn beide dezelfde mensen, het is maar net hoe je hier naar kijkt… Daarna wordt op de inhoud ingegaan, met het verschil tussen doelen, verlangens en behoeften. Behoeften zijn heel praktisch, bijvoorbeeld veiligheid, waarbij verlangens echt uit het hart komen. Een stappenplan met 12 stappen is opgenomen om te komen tot goede doelstellingen. Met name de laatste stap sprak mij erg aan: ‘formuleer minimaal één crazy doelstelling’. Je moet grote ambities hebben wil je grote stappen vooruit kunnen doen, dat zie je bijvoorbeeld aan Jeff Bezos, Elon Musk en Boyan Slat.

Authenticiteit is eigenlijk waar het om draait: laten zien wie je bent. Alhoewel authentiek ook weer wat aan waarde heeft ingeboet, tegenwoordig is alles authentiek: van stroopwafels tot shampoo. Qua persoonlijkheid is het belangrijk dat je laat zien wie je bent, dat de andere partij een goed beeld van je krijgt en met name je goede kwaliteiten. Je moet je bewust zijn van je centrale waarden en de verschillende rollen die je vervult. Met praktijkvoorbeelden van mensen laat hij verschillen zien en hoe interpretatie kan verschillen.

Het hoofdstuk over archetypen begint met een psychologische verhandeling over bewustzijn en onbewustzijn, zowel collectief als persoonlijk. Een hoofdvraag die gesteld wordt gaat over wat jou fascinerend maakt. Oftewel: hoe kun je door jezelf te zijn zorgen dat je fascinerend bent voor anderen? Oftewel waarom zou een ander met jou in zee willen gaan. Dit speelt natuurlijk zowel zakelijk als privé. In het boek worden 8 archetypes beschreven, ik denk dat deze voor zichzelf spreken:

- Leider

- Specialist

- Regisseur

- Innovator

- Feestbeest

- Charmeur

- Metgezel

- Beschermer

Deze archetypen worden in een cirkel weergegeven, met op de assen ingetogen versus opgetogen en resultaat versus relatie. Dit zijn erg herkenbare archetypes, die elk een specifiek aandachtsgebied hebben: invloed, inhoud, intimiteit en/of interactie. Jezelf presenteren doe je eigenlijk in een soort auditie, in het laatste hoofdstuk worden daar wat tips en trucs voor gegeven.

Helpt dit boek nou inderdaad om je ambities te realiseren? Het geeft in elk geval aandachtspunten mee, het bevat vragen aan jezelf en oefeningen en is daarmee een goed zelfhelpboek. Voor mij zat de essentie van het boek in hoofdstuk 4 en 5, authenticiteit en archetypen. Met name de archetypen vind ik erg verhelderend en herkenbaar, daarmee kun je nog sneller ‘types’ herkennen en hier goed mee om gaan. Daarom Ik! is zeker lezenswaardig, mits je bereid bent om met jezelf aan de slag te gaan!

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra is zelfstandig IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden