Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

LEF - Het geheim van marktverstoorders ontrafeld

Wat doen 22 superondernemers anders dan andere leiders? Wat maakt dat sommige organisaties veel sneller groeien en de markt verstoren? Dat is waar de auteurs van LEF achter proberen te komen.

Franc van Mourik | 6 februari 2019 | 3-5 minuten leestijd

De auteurs Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg legden de verhalen van de snelste groeiers van Nederland vast. En hebben daarbij geen half werk geleverd. Het boek is prachtig vormgegeven, waarbij de teksten zijn opgebouwd volgens een vaste opbouw per ondernemer en bedrijf. Via een korte en kernachtige alinea´s verwoorden deze inspirerende ondernemers hun ervaringen, tips, trucs, do and don´ts. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een reeks ‘Snelle antwoorden van …’. Dit onderdeel bestaat uit een set korte vragen en antwoorden. Zoals: ‘Wat wilde je als kind worden?’ Wat ga je doen als je klaar bent? Wie is je grootste voorbeeld in bedrijf? Wat is het beste boek om te lezen?’

LEF is zeker leerzaam, zit vol met inspiratie en bevat mooie verhalen. Het mooie en interessante aan LEF is dat je praktijk krijgt voorgeschoteld, wat werkt wel en wat werkt niet. Feitelijk is het een managementboek pur sang. Niet zoals in reguliere managementboeken die je (te?) vaak trakteren op het zoveelste model of stappenplan.

In het boek kom je erachter wat deze ondernemers drijft. LEF beschrijft vanuit de praktijk wat je zou kunnen doen om een succesvolle en plezierige business neer te zetten. Ik schrijf bewust, zou kunnen. Want het boek bevat geen heilige graal of geheime formule waarmee je een succesvol bedrijf of organisatie kunt opzetten. De auteurs hebben nog wel goed hun best gedaan om op basis van alle ondernemersverhalen, 27 inzichten en conclusies te formuleren.

Het gaat vaak over vertrouwen, loyaliteit, verantwoordelijkheid nemen, teamwork en aansprekende doelen halen. Bij alle verstoorders is absolute focus aanwezig, maar ook wendbaarheid om te kunnen anticiperen op een continu veranderende markt en omstandigheden.

De verstoorders zijn vaak verhalenvertellers, vaak op de zeepkist, maar ook vaak vanuit de coulissen. Marktverstoorders werken met veel passie aan een aansprekende en energieke organisatiecultuur en bewaken deze met harde hand. Ze geloven er namelijk allemaal in, dat hun sterke en unieke cultuur de fundering is voor hun organisatiesucces. Ook beseffen ze dat succes niet maakbaar is volgens een dik businessplan of door het volgen van een managementmodel. Veel van de marktverstoorders lezen weinig boeken, en als ze er al een lezen dat is dat vaak een biografie van een andere ondernemer of aansprekende leider.

De marktverstoorder is een echte friskijker en dwarsdenker, die werkt vanuit zijn of haar droom. Zich niet laat afleiden door een omgeving van probleem-denkers. Het zijn ondernemers met een sportmentaliteit, altijd willen winnen.

Ze volgen eigenlijk nooit organisatiehypes, die zijn veel te modegevoelig. Wat vandaag nog in is en wat je zeker moet doen, is morgen weer uit. Marktverstoorders doen juist wat nodig is, in combinatie met hun eigen skills. Ze blijven dicht bij zichzelf.

Ze behandelen hun medewerkers, zoals ze zelf ook graag willen worden behandeld. Deze opvatting geldt ook voor de behandeling van hun klanten. Niet meer en niet minder. Eenvoud en het effectief toepassen hiervan is helemaal de marktverstoorder.

De marktverstoorder is de bewaker van het DNA van de organisatie. De marktverstoorders zijn de absolute leiders van hun organisatie. Ze zijn de voorbeeldrollen, de aanjagers, de ongeduldigen, maar ook de inspiratoren. Maar ze gaan ook voor in het feestvieren, als het succes is behaald. Wat dat betreft heeft het boek overeenkomsten met het filmpje van Apple ‘The Crazy Ones’.

De marktverstoorders zijn echte kansen pakkers. Het zijn mensen met LEF, waar anderen stoppen, durven zij verder te gaan. Het zijn 1 dimensionale leiders, met het hart op de tong. Ze draaien er niet op heen, benoemen de olifant in de kamer en hebben een gezonde drive. Ze geloven in groot denken, en iedere dag een beetje beter worden.

Het boek laat zien dat met veel common sense (gezond boerenverstand), volharden, een duidelijke visie, strategie en executie en volharden je veel organisatiesucces kunt behalen.

Daarnaast toont het boek aan, dat er niet een weg is voor succes, maar dat er juist zeer veel wegen naar succes kunnen leiden.

Heb je geen zin of tijd om allerlei managementtheorieën en modellen tot je te nemen. En vind je ze eigenlijk ook wel een beetje saai en theoretisch. Dan is LEF - Het geheim van marktverstoorders ontrafeld, jouw boek!

Franc van Mourik is organisatieadviseur en veranderaar met focus op zelforganisatie en klantgerichtheid.

Over Franc van Mourik

Franc van Mourik is organisatieadviseur en veranderaar met focus op zelforganisatie en klantgerichtheid.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden