Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het einde van concurrentie? - 'De moeite van het lezen meer dan waard'

Het nieuwe boek Het einde van concurrentie? van hoogleraar Cor Molenaar neemt ons mee naar de nieuwe economische realiteit die voor een groot deel wordt beheerd door platformen.

Thomas Cech | 2 september 2019 | 3-4 minuten leestijd

Het einde van concurrentie? is diepgaand, maar in sommige passages erg abstract. Daardoor is het waarschijnlijk stevige kost voor mensen die hier niet dagelijks met de materie geconfronteerd worden. Het boek maakt duidelijk dat de platformeconomie een belangrijke ontwikkeling is.

De heer Molenaar heeft zich ontwikkeld tot expert op het gebied van platformen en de platformeconomie. Zijn voorlaatste boek: De kracht van platformstrategie legde ons uit hoe de platformen werken en wat de driving forces achter dergelijke platformen kunnen zijn. Dit nieuwste boek borduurt op die uiteenzetting voort. Ik raad geïnteresseerde aan om zijn eerdere boek ook te lezen, voor beter begrip van de materie. Het nieuwste boek helpt je bewust worden hoe allesomvattend de platformeconomie is of kan worden. Volgens de auteur bevinden we ons in veel branches in een overgangsfase van doing digital, naar being digital. Wanneer we goed kijken is het een onvermijdelijke grote trend voor b-to-b en b-to-c. Hoe je als organisatie nog kan concurreren in de platformeconomie wordt in dit boek uitgelegd. 

In een 9-tal hoofdstukken en 4 cases overtuigt de heer Molenaar de lezer ervan hoe de platformeconomie verschilt van de ‘oude economie' en wat dat betekent voor concurreren. Het verschil wordt voornamelijk aangetoond door klassieke modellen van Porter en Treacy en Wiersma te bekijken door de ‘bril van de platformeconomie'. Alle veranderingen in de waardeketen als gevolg van de platformeconomie worden uitgebreid besproken. De auteur laat zien hoe de traditionele supply chain helemaal op zijn kop gaat in de economie van vraag gestuurd werken/produceren. Molenaar geeft verder inzicht in hoe de verschillende bedrijfsdisciplines nog concurrentiewapens zijn en hoe deze wapens te hanteren in een platformeconomie. Het boek geeft je een andere kijk op concurrentie en stelt relevante vragen als: Zal de rivaliteit tussen aanbieders veranderen? Wat is de nieuwe supply chain? Moet je bang zijn voor nieuwkomers?

Een significant deel gaat over de techniek, wat het ingewikkeld maakt, maar wel zeer compleet. Veelvuldig betoogt Molenaar dat we op weg zijn naar een vraaggedreven economie, in plaats van een aanbodgedreven economie. Algoritme, A.I. en data maken dit mogelijk en de organisaties die die het beste en het snelste beheersen zullen er met de spreekwoordelijke buit vandoor gaan. Dat is interessant en leerzaam.

Aan het eind van het boek bespreekt Molenaar diverse concurrentiefactoren waarover organisaties nu (zouden) moeten beschikken. Daarnaast schetst hij een somber beeld van de mate waarin Europa meedoet in de platformeconomie. Al met al heb je niet direct het gevoel om ergens mee van start te gaan na het lezen van het boek. Molenaar waarschuwt en onderbouwt deze waarschuwing en geeft op sommige vlakken aan hoe nieuwe concurrentiestrategieën eruit zouden kunnen zien, maar geeft onvoldoende antwoord op de vraag hoe een organisatie in moet stappen in de platformeconomie. Wellicht komt dat aan de orde in een nieuw boek. Tegelijkertijd geven andere experts ook geen antwoord op deze vraag en moeten we blij zijn met Molenaars scherpe analyses. Voor wie wil weten wat er op zijn of haar business af kan komen is Het einde van concurrentie? daarom een waardevol boek om te lezen.

Een uiteindelijk antwoord op de hoofdvraag wordt op verschillende plekken in het boek wel gegeven. Zorg dat je als organisatie wendbaar wordt en data gaat verzamelen. Sluit vooral niet je ogen voor de grote platformen, maar probeer eerder manieren te bedenken om of zelf een platform te worden, of slim aan te haken bij dominante bestaande platformen. Die boodschap heb ik uit het boek gehaald en dat maakt het wat mij betreft de moeite van het lezen al meer dan waard, in welke branche u ook actief bent.

Thomas Cech is Commercieel Manager, Expert in Marketing en Sales, Business Development, Account Management en General Management.

Over Thomas Cech

Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden