Lastig, want algoritmes zijn voor mij en velen een raadsel. Dus heb ik de focus weer meer richting mijn site getrokken en is social media een waardevolle aanvulling. Diezelfde roep om content in eigen hand houden zie ik ook bij klanten. Welke aanwezigheid kies je online? En hoe blijf je aantrekkelijk én in beeld bij je doelgroep? De opmars van contentplatformen is daar een logisch gevolg van. Want dat heb je in eigen hand van A tot Z. Het boek De power van een contentplatform van Cor Hospes is dus eveneens een logisch gevolg. Want het thema is heel actueel.
Weinig of niets aan het delen van content doen is sowieso een slecht idee. Want als jij het niet doet, dat doet een ander binnen jouw vakgebied het wel. Des te belangrijker om een eigen kanaal voor content te hebben, zodat je daar gericht invulling aan kunt geven inclusief de vindbaarheid op Google. In het boek komen veel voorbeelden uit de praktijk voor. En met veel bedoel ik: gigantisch veel. Dat geeft ideeën en kan inspireren, of het kan overdonderen door de hoeveelheid. De korte alinea's volgen elkaar in rap tempo op, waar een opbouw of samenhang van het geheel niet altijd even duidelijk is. Soms is het tussen de voorbeelden zoeken naar de concrete tips en tools. Dat geeft het idee dat ik continu overtuigd moet worden van het belang van een eigen platform. Terwijl de gemiddelde lezer dat waarschijnlijk al is en juist aan de slag wil. De tips en tools zijn er uiteraard wel degelijk. Bijvoorbeeld de acht stappen om een contentmarketingcultuur in een bedrijf te bouwen. In de breedte van het bedrijf ingestoken van management tot en met alle collega's die onderdeel zijn van het bedrijfsverhaal, iedereen dus. In het CP-model dat de auteur introduceert zitten twee handige elementen. Als eerste de empathiekaart, om in een aantal vragen een beeld te schetsen van de volgers van het platform. Als tweede de brandguide, die alle onderdelen van een sterk merk weergeeft. Verdieping op diverse onderwerpen uit het boek vind je via de bronvermeldingen achterin.
De auteur is van beroep creatief directeur van een bureau dat bedrijven helpt om verhalen te vertellen. Die stijl past hij ook toe in het boek. Daardoor leest het inderdaad vaak als een verhaal, erg prettig en niet te zakelijk. Voor mensen die willen kennismaken met het fenomeen contentplatform is De power van een contentplatform een goed boek om een indruk te krijgen van de mogelijkheden en manieren om het in te zetten. Daadwerkelijk aan de slag gaan vraagt nog wel meer informatie en praktische handvatten.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.