Agile staat voor wendbaarheid van de organisatie. Niet nieuw maar het is nu wel benoemd. Sjors van Leeuwen meldt in zijn Hoe agile is jouw strategie? dat Darwin het al heeft aangetoond: Niet de sterkste of de slimste zal overleven maar degene die zich het best weet aan te passen aan de veranderende omstandigheden. En deze veranderingen gaan in de huidige tijd heel snel, met soms disruptieve effecten. Organisaties komen niet in de problemen door internet of een paar jaar crisis. Ze komen in de problemen doordat ze dit te laat doorhadden en hun organisatie daarop niet hebben aangepast.
Sjors van Leeuwen geeft je met dit boek genoeg handvatten om wendbaar te worden en te blijven. Zijn ondertitel van het boek: ‘zo kun je snel en wendbaar ondernemen’ maakt hij dan ook geheel waar.
Het boek bestaat uit vijf delen. Deel 1 en 2 gaan over veranderende omstandigheden en hoe je je als organisatie daar op kunt voorbereiden. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met zogenaamde Take-away’s, zie het als een korte samenvatting. Makkelijk om later even de zaak weer op te frissen. Deel 3 en 4 gaan over strategievorming en het wendbaar ondernemen in de praktijk. De belangrijkst strategieën komen aan bod en ik moet zeggen dat de auteur deze op een zeer toegankelijke manier uiteenzet. Ook voor degenen die wat minder met dit onderwerp te maken hebben, is het begrijpelijk. De diepte gaat hij niet in maar dat had ik ook niet verwacht. Knap hoe hij dit dicht bij de lezer weet te brengen. Deel 5 tenslotte heet; ‘aan de slag: begin bij het begin’ met de vijf belangrijkste do’s. Een mooie afsluiting van een praktisch boek over Agile of wel wendbaarheid van organisaties. Het is eigenlijk een voorwaarde voor iedere organisatie, zeker als je Darwin serieus neemt.
Dit toegankelijke boek over een belangrijk actueel onderwerp leest lekker weg en de actuele voorbeelden maken de inhoud heel herkenbaar. Na het lezen ben je je bewust hoe agile jouw strategie wel is en dat is precies wat het boek je beloofd heeft. Hoe agile is jouw strategie? zal je zeker nieuwsgierig maken.
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.