Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Hoe maak ik mijn organisatie wendbaarder in een snel veranderende markt?

In een wereld die voortdurend verandert, is wendbaarheid niet langer een luxe maar een noodzaak voor organisaties. Technologische ontwikkelingen, veranderende klantbehoeften en onverwachte marktomstandigheden vragen om organisaties die snel kunnen reageren en zich kunnen aanpassen. Maar hoe maak je je organisatie daadwerkelijk wendbaar? En wat betekent wendbaarheid eigenlijk precies?

Wendbaarheid (ook wel 'agility' genoemd) is het vermogen om snel en zonder gedoe te reageren op onvoorspelbare dynamiek in de omgeving. Een wendbare organisatie kan zich effectief aanpassen aan veranderende omstandigheden, terwijl ze haar toegevoegde waarde voor klanten, cliënten of burgers behoudt en versterkt.

Mark Nijssen
Organiseren op je voorvoeten
In Organiseren op je voorvoeten definieert Mark Nijssen een wendbare organisatie als een organisatie die 'snel en zonder gedoe kan reageren op onvoorspelbare dynamiek in de omgeving, zodat de organisatie van toegevoegde waarde is en blijft voor haar klanten, cliënten, patiënten of burgers'.
Boek bekijken
€ 34,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Waarom is wendbaarheid zo belangrijk?

De noodzaak van wendbaarheid wordt steeds duidelijker. Organisaties die niet snel genoeg kunnen meebewegen met veranderingen verliezen hun relevantie en worden ingehaald door concurrenten die dat wel kunnen. Zoals Mariëtte van Lokin stelt in haar boek 'Wendbaar wetgeven': aanpassen of uitsterven - Darwin's principe blijkt ook in het bedrijfsleven te gelden.

Maar wat maakt een organisatie nu werkelijk wendbaar? Laten we kijken naar verschillende dimensies van wendbaarheid en hoe je die kunt versterken.

Hanneke Moonen
Hoe boek voor wendbaarheid
Hanneke Moonen beschrijft in Hoe boek voor wendbaarheid vier wendbaarheidsdimensies: strategische wendbaarheid, wendbare mensen en teams, wendbaar organiseren en wendbaar leiderschap. Deze dimensies vormen samen een integrale aanpak voor meer wendbaarheid in organisaties.
Boek bekijken
€ 38,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Strategische wendbaarheid: de koers aanpassen

Strategische wendbaarheid gaat over het vermogen om je strategie continu aan te passen aan veranderende omstandigheden. Dit betekent niet dat je geen langetermijnvisie meer nodig hebt, maar wel dat je bereid moet zijn deze bij te stellen wanneer de realiteit daarom vraagt.

Een wendbare strategie houdt rekening met verschillende toekomstscenario's en bevat mechanismen om snel bij te sturen. Scenarioplanning, het werken met korte strategiecycli en het regelmatig herijken van je strategische uitgangspunten zijn hierbij belangrijke instrumenten.

Paul de Ruijter
Klaar om te wenden
Paul de Ruijter laat in Klaar om te wenden zien hoe organisaties kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen door middel van scenarioplanning en een dynamische benadering van strategie. Hij pleit voor een strategie die uitgaat van meerdere toekomstscenario's in plaats van een statische planeconomie.
Boek bekijken
€ 29,99
Dit product is uitverkocht
Wendbare strategie op één A4 - 'Prettig voor de drukbezette manager'
Nico Jong
In het artikel Wendbare strategie op één A4 beschrijft Sjors van Leeuwen hoe je een wendbare strategie compact en toegankelijk kunt maken. Een beknopte strategie op één A4 is niet alleen praktisch voor drukbezette managers, maar maakt de strategie ook flexibeler en gemakkelijker aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Wendbare mensen en teams: de basis van een wendbare organisatie

Wendbaarheid begint bij mensen. Een organisatie is immers niet meer of minder dan de som van de mensen die er werken. Wendbare medewerkers en teams vormen daarom de basis van een wendbare organisatie.

Maar wat maakt mensen en teams wendbaar? En hoe kun je die wendbaarheid vergroten?

SPOTLIGHT: Natascha Wijnen

Natascha Wijnen is expert op het gebied van wendbaarheid in organisaties. In haar werk benadrukt ze dat mensen een organisatie wendbaar maken, niet alleen structuren of processen. Haar boek Wendkracht beschrijft acht onderling verbonden krachten die wendbaar gedrag bevorderen en biedt praktische tools om direct binnen je organisatie mee aan de slag te gaan. Meer over Natascha Wijnen
Natascha Wijnen: ‘Mensen bepalen de wendbaarheid van je organisatie’
Natascha Wijnen
In een interview op Managementboek stelt Natascha Wijnen: 'Mensen bepalen de wendbaarheid van je organisatie'. Ze licht toe hoe organisaties die wendbaar willen worden vaak focussen op structuurveranderingen en agile werken, maar daarbij over het hoofd zien dat mensen de echte sleutel tot wendbaarheid zijn.
Viktor Steijger Erik Steijger Stephen Steijger
Wendbaar werken
In Wendbaar werken presenteren Viktor, Erik en Stephen Steijger het 6C-model (de Diamantwijzer) voor wendbaar werken. Dit model combineert zes aspecten: Context, Conditie, Complexie, Convictie, Competentie en Connectie om individuele wendbaarheid te vergroten.
Boek bekijken
€ 29,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Wendbaar organiseren: structuren en processen die flexibiliteit ondersteunen

Naast wendbare mensen heb je ook organisatiestructuren en -processen nodig die wendbaarheid faciliteren. Traditionele, hiërarchische organisatiestructuren met veel managementlagen en strikte afdelingsgrenzen belemmeren vaak de wendbaarheid.

Wendbare organisaties kenmerken zich door:

  • Platte structuren met korte beslislijnen
  • Multidisciplinaire, zelforganiserende teams
  • Flexibele werkwijzen zoals agile en scrum
  • Focus op waarde voor de klant
  • Experimenteerruimte en een veilige omgeving om te leren van fouten
Rini van Solingen
Agile
Rini van Solingen vergelijkt in Agile wendbaarheid met fitheid: het vermogen om snel en effectief te reageren op veranderingen. Hij beschrijft hoe teams iteratief en incrementeel kunnen werken ('als een dolfijn die steeds boven water komt') en eigenaarschap kunnen ontwikkelen.
Boek bekijken
€ 39,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Fred Conijn
Dynamische sturing in turbulente tijden
Dynamische sturing in turbulente tijden van Fred Conijn biedt een praktisch raamwerk voor controllers en managers die hun organisatie wendbaar willen maken, met speciale aandacht voor de rol van de controller als regisseur van dynamische sturing.
Boek bekijken
€ 49,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Wendbaar leiderschap: sturen op autonomie en vertrouwen

Leiderschap speelt een cruciale rol bij het creëren van een wendbare organisatie. Wendbaar leiderschap betekent dat je als leider niet alles zelf wilt controleren, maar vertrouwt op de expertise en het probleemoplossend vermogen van je medewerkers.

Wendbare leiders:

  • Geven richting, maar laten de invulling over aan teams
  • Creëren psychologische veiligheid waarin experimenteren en leren van fouten wordt aangemoedigd
  • Sturen op resultaat, niet op aanwezigheid of activiteit
  • Faciliteren en ondersteunen in plaats van controleren
  • Zijn zelf ook bereid te leren en te veranderen

SPOTLIGHT: Stephen Steijger, Arjan Jansen van 't Land en Viktor Steijger

In Blij(f) wendbaar beschrijven Stephen Steijger, Arjan Jansen van 't Land en Viktor Steijger hoe wendbaar leiderschap draait om driedubbele verantwoordelijkheid: voor jezelf, je team en de organisatie. Ze benadrukken het belang van vertrouwen, verbindend vermogen en vitaliteit bij leidinggevenden. Meer over Stephen Steijger, Arjan Jansen van 't Land en Viktor Steijger

Praktische stappen naar meer wendbaarheid

Wendbaarheid klinkt mooi, maar hoe pak je het concreet aan? Hier zijn enkele praktische stappen die je kunt zetten:

Expeditie Wendbaarheid In Expeditie Wendbaarheid leren we dat een wendbaarheidstransformatie begint met een duidelijk ankerpunt: weet waarom je wendbaar wilt worden. Begin niet met agile methoden implementeren als doel op zich, maar vanuit een duidelijke behoefte of uitdaging waar wendbaarheid een antwoord op kan zijn.

1. Begin met bewustwording
Maak het belang van wendbaarheid duidelijk in je organisatie. Deel voorbeelden van organisaties die faalden door gebrek aan aanpassingsvermogen en van organisaties die succesvol zijn door hun wendbaarheid.

2. Breng je huidige wendbaarheid in kaart
Analyseer hoe wendbaar je organisatie nu is. Welke elementen van wendbaarheid zijn al aanwezig? Waar zitten de grootste belemmeringen?

3. Experimenteer met agile werkwijzen
Begin klein, bijvoorbeeld met één team dat agile gaat werken. Leer van de ervaringen voordat je het breder uitrolt.

4. Investeer in mensen
Ontwikkel de wendbaarheid van je medewerkers door training, coaching en het creëren van een lerende cultuur.

5. Herzie processen en structuren
Evalueer welke processen en structuren wendbaarheid in de weg staan en pas deze aan. Verminder bureaucratie en verkort beslislijnen.

6. Ontwikkel wendbaar leiderschap
Train leidinggevenden in wendbaar leiderschap en zorg dat ze het goede voorbeeld geven.

7. Leer van fouten
Creëer een cultuur waarin experimenteren wordt aangemoedigd en waarin fouten gezien worden als leermomenten.

STOP - 'Zo'n boek waarvan je denkt, waarom is dat er nu pas?'
Sjors van Leeuwen
Een interessant inzicht uit het artikel STOP is dat wendbaarheid niet alleen gaat over snel nieuwe dingen oppakken, maar ook over het vermogen om tijdig te stoppen met activiteiten die niet meer relevant zijn. 'Snel en goed stoppen' wordt gezien als kritieke succesfactor voor wendbare organisaties.

Veelvoorkomende valkuilen bij het verhogen van wendbaarheid

Bij het werken aan meer wendbaarheid in je organisatie, zijn er enkele veelvoorkomende valkuilen waar je op moet letten:

Ber Damen: ‘HR-professionals zijn te veel his master’s voice’
Ber Damen
In een interview waarschuwt Ber Damen voor twee misvattingen rond wendbaarheid: ten eerste dat meer wendbaarheid alleen gerealiseerd kan worden door agile/scrum-methodieken, en ten tweede dat agile werken een doel op zich wordt in plaats van een middel om strategische doelen te bereiken.

1. Wendbaarheid als doel in plaats van middel
Wendbaarheid is geen doel op zich, maar een middel om je organisatiedoelen te bereiken in een veranderende omgeving.

2. Alleen focussen op methoden en technieken
Agile methoden zoals Scrum zijn hulpmiddelen, geen garantie voor wendbaarheid. De mindset en cultuur zijn minstens zo belangrijk.

3. Vergeten dat wendbaarheid mensenwerk is
Structuren en processen kunnen wendbaarheid faciliteren, maar uiteindelijk zijn het de mensen die wendbaar moeten zijn.

4. Te veel veranderen in één keer
Paradoxaal genoeg kan een te ambitieuze wendbaarheidstransformatie juist leiden tot verlamming en weerstand. Begin klein en bouw op successen.

5. Gebrek aan geduld
Wendbaar worden is een reis, geen bestemming. Het vergt tijd, geduld en volharding.

Actuele artikelen over wendbaarheid

Hier zijn enkele actuele artikelen die meer inzicht geven in het creëren van wendbare organisaties:

Organiseren op je voorvoeten - Inspiratie voor een wendbare organisatie
Mark Nijssen
In Organiseren op je voorvoeten - Inspiratie voor een wendbare organisatie legt Mark Nijssen uit dat een wendbare organisatie snel en zonder gedoe kan reageren op onvoorspelbare dynamiek in de omgeving. Hij benadrukt dat je als leidinggevende niet alle scenario's vooraf hoeft te kennen - het gaat erom dat je organisatie als geheel wendbaar is.
Purpose Driven People - Creëer business agility en duurzame groei
Alize Hofmeester
Alize Hofmeester beschrijft in Purpose Driven People - Creëer business agility en duurzame groei hoe een gemeenschappelijk doel (purpose) focus, richting en transparantie brengt door de hele organisatie. Ze introduceert de People Journey Circle met zeven elementen die helpen bij het creëren van wendbaarheid waarin mensen en purpose centraal staan.
Agile Focus in besturing - 'Een handzaam, rechttoe-rechtaan, how to-boek'
Sjors van Leeuwen
Het artikel Agile Focus in besturing benadrukt dat een 'future proof' organisatie een wendbare organisatie is. Marjolijn Feringa en Jeroen Venneman bieden een praktische aanpak voor wendbare besturing, waarbij organisaties sneller kunnen anticiperen en reageren op veranderende omstandigheden.

Conclusie: Wendbaarheid als continue reis

Wendbaarheid is geen eindbestemming maar een continue reis. Het vraagt om een integrale aanpak waarbij je werkt aan wendbare strategie, wendbare mensen en teams, wendbare organisatiestructuren en wendbaar leiderschap.

Het goede nieuws is dat je niet perfect hoeft te zijn om te beginnen. Start met kleine experimenten, leer van wat werkt en wat niet, en bouw stap voor stap aan een wendbaardere organisatie. Zoals Mark Nijssen stelt: 'Steeds zoeken naar balans is geen teken dat je organisatie wankel is, maar juist een teken van je wendbaarheid.'

Door wendbaarheid te omarmen, bereid je je organisatie voor op een toekomst die we niet precies kunnen voorspellen, maar waarin we wel zeker weten dat verandering de enige constante zal zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden