Creatief schrijven - 'Spoort aan om tijd in schrijven te stoppen'
16 september 2021 | Dymph Neeteson

Creatief schrijven voor copywriters van Roy Ishak sprak me meteen aan. Ik schrijf copy, maar ben geen voorstander van kopiëren, dus dan blijft er niks anders over dan zelf creatief te zijn. En zeg nu zelf, wat geeft er meer voldoening dan een origineel gevonden woordspeling of vergelijking?

Ik was dan ook in mijn nopjes toen de pakjesbezorger het doosje van Managementboek aan mij overhandigde. Ook omdat het uitpakken van zo'n doosje voor mij altijd een beetje voelt als pakjesavond. Over Sinterklaas gesproken, in het boek geeft Ishak het voorbeeld van zijn eigen 404-pagina - de melding die je krijgt als je op een niet bestaande pagina van zijn website terechtkomt: 'Wat hebben Sinterklaas, de Kerstman en deze pagina met elkaar gemeen? Inderdaad, ze bestaan niet. Ga naar de homepage'. Ik vind dat geweldig. Zo goed gevonden.

Leerzaam

Was het een leerzaam boek? Absoluut. Ik ben namen van stijlfiguren te weten gekomen, waarvan ik het bestaan niet wist. Ik vond het ook een geruststellende gedachte dat Roy 6 uur de tijd voor een pagina vraagt. Ik heb om de een of andere reden zelf altijd het gevoel dat ik te langzaam werk. Terwijl schrijven een proces is. Een blogonderwerp of pagina voor een website moet bij mij ook altijd even gisten.

Dat heb ik al sinds we betogen moesten schrijven op de middelbare school. Mijn klasgenoten hadden hun definitieve versie aan het einde van de eerste les al praktisch af, terwijl ik slechts een paar regels had staan en vooral veel inkt had verspild aan het doorhalen van mijn probeersels. Vertwijfeld vroeg ik me dan af of het nog goed ging komen. Dat kwam het gelukkig altijd. Als ik maar genoeg tijd voor het gistingsproces kon nemen.

Praktijkvoorbeelden

Toch vind ik niet alle voorbeelden in het boek even sterk. Sommige vond ik ijzersterk en andere vond ik een tikkie gezocht. Dit komt - denk ik - deels doordat ik niet de doelgroep ben van elke uiting die hij als voorbeeld geeft. Kom bij mij niet aan met spitsvondigheden over Pokémon. Dan kijk ik je net zo glazig aan als de koopwaar op de visafslag.

En deels komt dat doordat ik soms anders associeer dan Roy. Wellicht omdat ik een vrouw ben en mijn hersens anders kronkelen. Hierdoor moest ik sommige voorbeelden meerdere keren lezen en dan nog dacht ik: oké... Maar hé, zoveel mensen, zoveel meningen. Zijn staat van dienst spreekt voor zich.

Ik ben blij dat ik Creatief schrijven gelezen heb. Het spoort me aan om niet alleen tijd te stoppen in wát ik (zo begrijpelijk mogelijk) wil vertellen. En dat is soms al uitdagend genoeg in de ICT. Maar ook weer wat meer tijd te stoppen in de manier waaróp ik dit doe. Ook al slopen sommige opdrachtgevers het er achteraf doodleuk weer uit... Het maakt het schrijven gewoon zoveel leuker!

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Creatief schrijven - 'Een buitencategorie'
10 juni 2021 | Henk Jan Kamsteeg

Er zijn boeken die ik na gelezen te hebben keurig in mijn kast zet en er zijn boeken die lange tijd op m'n bureau blijven liggen, omdat ik ze regelmatig wil blijven openslaan. Creatief schrijven voor copywriters hoort - zo weet ik nu al - bij de tweede categorie.

Creatief schrijven voor copywriters is van een buitencategorie. Auteur Roy Ishak bewijst kunstenaar te zijn in het vakgebied waar ik mij al jaren in begeef: copywriting. En bij experts schiet ik spontaan in de leerhouding en zuig ik elk woord in mij op met als doel te blijven groeien, te gebruiken en weer door te geven.

Rokend toetsenbord
In mijn rol als storyteller bij International Justice Mission (IJM) schrijf ik wat af. Lezingen, direct mails, brochures. En ook als freelance copywriter voor andere organisaties ga ik vaak zo los op mijn toetsenbord dat ik geregeld door omstanders commentaar krijg of het allemaal niet wat zachter kan: 'Dat ding hoeft niet stuk!' Weinig dat mij zo in een flow kan brengen als schrijven, creatief schrijven, althans, ik hoop dat lezers dit zo ervaren. Geen clichés dus, maar woorden, zinnen en verhalen die raken, verwonderen, in beweging zetten. Maar, zoals ik wel eens zeg: ik ben misschien geen expert, maar houd wel van experimenteren. Of mijn teksten goed of slecht zijn, laat ik dan ook liever over aan mijn lezers.
Ishak is wat dat betreft iets zekerder van zijn zaak. Terecht stelt hij in de inleiding van zijn boek dat veel auteurs van boeken over copywriting voorbeelden aanhalen van anderen, 'maar ik leer liever van iemand die goede copy schrijft. Niet van iemand die goede copy herkent.' Een moedige zet dus om zijn theorie te illustreren met vooral eigen werk.

Originaliteit als leidraad
In zijn boek gaat Ishak onder ander in op het gebruik van creatieve concepten, zinnen en denken, waarbij leidraad zijn definitie van creatief schrijven is: je boodschap formuleren op een verrassende wijze. Wanneer een boodschap verrassend is? 'Als-ie onverwachts uit de hoek komt. Omdat je je boodschap formuleert op een manier die nooit eerder of niet vaak gebruikt is. Een manier die lezers nog niet gewend zijn. De mate van originaliteit telt,' aldus Ishak. Waarbij de teksten wel begrijpelijk, pakkend en overtuigend moeten zijn.

Pot*$#@!!
Omdat ik momenteel in opdracht van een stichting werk aan creatieve teksten om nieuwe vrijwilligers te werven, laat ik mij graag inspireren door Ishaks verhaal. En dus duik ik ter inspiratie verder zijn boek in. Kan ik iets met gimmicks, inhakers (concept dat verwijst naar de actualiteit) of met schuttingtaal...? (Omdat het in mijn geval om een christelijke organisatie gaat, kan ik laatste misschien maar beter laten...).

Jatten
Wat het wel wordt? Nog geen idee. Maar terwijl ik lees en onderstreep, merk ik dat ik geregeld mijn notities op mijn telefoon open om ingevingen te noteren. Met eigen ideeën, welteverstaan. Waar Ishak terecht voor waarschuwt, is als copywriter ideeën van anderen te kopiëren (lees: jatten!). Want, zo wordt na het lezen van Creatief schrijven wel duidelijk; copywriting is een kunst. Een kunst waar copyright op moet zitten. Geniale zinnen van anderen gebruiken, prima, maar dan wel met bronvermelding.

Metonoymie
Of mijn teksten beter worden na het bestuderen van Ishaks boek? Ik mag het hopen. Zoals ik dat bij het lezen van elk boek hoop. Genoeg tips en tools in ieder geval. Al beaam ik direct Ishak's woorden uit het laatste hoofdstuk: 'Het schrijfproces is veelal een onbewust proces.' Vraag mij dan ook niet wat de definities zijn van stijlfiguren als paralellisme of metonoymie, want ik had - voor het lezen van dit boek - nog nooit van deze termen gehoord, Laat staan dat ik wist wat ze betekenden. Wat overigens niet wil zeggen dat ik ze in mijn teksten nooit eerder gebruikte. Kans, nu dit boek voorlopig dus op mijn bureau ligt, dat ze nu niet alleen onbewust in mijn teksten verschijnen, maar ik er steeds bewuster naar op zoek ga. Alles voor creatief schrijven! Of erna dus, in dit geval.

Henk Jan Kamsteeg (LinkedIn) is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl. Inclusief leiderschap is zijn laatste boek.