Unfu*k Yourself - 'What can I say?'
31 augustus 2018 | Sippy van Akker

Voor me ligt het boek Unfu*k Yourself - Stap uit je hoofd en in je leven van Gary John Bishop. Een knalgeel hardcover boekje met grote zwarte letters en een plaatje van een ketting met een bal waarvan de enkelboei open is. Opvallend boekje met prikkelende titel, zoveel is duidelijk.

De achterflap vermeldt nog dat dit boekje een 'gids zonder bullshit is' en je helpt om je over je zelf opgelegde beperkingen heen te zetten. Ook wordt nog vermeld dat Unfu*k Yourself je begeleidt 'bij het omgaan met echtscheiding, verlies, falen, gezondheid, problemen op het werk' en je de kracht geeft om het leven weer op te pakken. Los van dat dit ook een flinke claim is, vraag ik me af wat de uitgever heeft bedoeld met 'omgaan met gezondheid'? Rare formulering.

Maar goed, het gaat om de inhoud, zul je denken. Die leest in ieder geval vlot weg, ik had het binnen een dag uit. Het boekje telt weliswaar 181 bladzijden, maar de bladmarges zijn ruim, er zijn veel witpagina's tussen hoofdstukken en er worden hele bladzijden ingeruimd voor het uitlichten van inspirerend bedoelde citaten.

Als dit idee je aanspreekt, is dit misschien wel je ultieme levensgids. Naast inspiratiequotes zijn er ook citaten van verschillende filosofen die nog wel in de hoofdtekst zijn ingebed, maar ook met flinke letters. Dus als je opveert terwijl je dit leest en je misschien wel de doelgroep van dit boekje bent, heb je dus je eigen doorbladerbijbeltje voor het leven. Het is in ieder geval vormgegeven als een soort levensgids, een persoonlijke bijbel van wijsheid die je er altijd bij kan pakken.

Zoals gezegd, haalt de auteur ook filosofen aan. In dit boek wordt regelmatig geleend uit de (vooral stoïcijnse) filosofie, maar ook uit provocatieve coaching en psychotherapeutische inzichten en behandelingen. Je herkent inzichten uit bijvoorbeeld mindfulness, cognitieve gedragstherapie en dergelijke. Het is in die zin niks nieuws onder de zon. Maar het bereikt met diezelfde inzichten misschien wel een doelgroep die een aversie heeft voor spiritualiteit en zweverigheid, die er anders niet snel mee in aanraking komt.

Je kan het boek van kaft tot kaft lezen, maar ook elk hoofdstuk er los bij pakken, als je dat wilt of als je het nodig hebt. Behalve de inleiding en het afrondende hoofdstuk, bestaat elk hoofdstuk uit een van de zeven motiverend bedoelde teksten, te weten:

1. Ik ben bereid

2. Ik ben geprogrammeerd om te winnen

3. Ik heb dit nu eenmaal

4. Ik omarm de onzekerheid

5. Ik ben niet mijn gedachten; ik ben wat ik doe

6. Ik ben vastberaden

7. Ik verwacht niets en aanvaard alles

Zelf heb ik een dubbel gevoel wanneer ik deze opsomming bij het schrijven van deze recensie weer teruglees. Het klinkt heel Amerikaans en drammerig en zo komt het boek ook regelmatig over. Het is ook Amerikaans in die zin dat de auteur niet vies is van wat anekdotisch bewijs. Afknappers vind ik dat. Tegelijkertijd kan je in dit rijtje van zeven ook pareltjes van wijsheid terugvinden. Die zijn voor iedereen nuttig.

Zo is het omarmen van onzekerheid nuttig. Het leven is constant in verandering en als je daar leert mee te leven, wordt je leven volgens mij inderdaad wel wat makkelijker. Ik verwacht niets en aanvaard alles kan je zo linken aan boeddhistische en stoïcijnse inzichten. Onthechten en accepteren. Ook heel zinvol. Dus het is een boek met ups en downs.

Ik denk niet dat ik de doelgroep ben. Ik lees zelf meestal het soort boeken dat Bishop hier lijkt te vertalen voor mensen die geen softe zelfhulpboeken willen lezen. What can I say? Het boek is best mooi vormgegeven, overzichtelijk, lekker doorbladerbaar, eenvoudig om te lezen en het biedt tussen de drammerigheid en de schoppen onder de bips ook pareltjes van echte wijsheid. Je moet er alleen soms een beetje naar zoeken.

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Unfu*k yourself - 'Met veel plezier gelezen'
19 juni 2018 | Brigitte Koehler

In Unfu*k Yourself beschrijft Gary John Bishop een no-nosense aanpak die je helpt om je over jezelf opgelegde beperkingen heen te zetten. Het is een boek over het gebruiken van de juiste ‘taal’ om je leven te verbeteren. Een boek over actie. Want niet langer is kennis macht. Pas als je kennis gaat toepassen verandert je leven.

Unfu*k Yourself van Gary John Bishop is een kort maar krachtig boek. De kern van het boek draait om je innerlijk spraak. Er zijn namelijk twee soorten gesprekken die je elke dag voert: praten met anderen en praten met jezelf. Misschien ben je je dat niet altijd bewust maar eigenlijk voer je de meeste gesprekken op elke willekeurige dag met jezelf. Negatieve zelfspraak kan ons niet alleen in een slecht humeur brengen, het kan ook je hele dag verpesten. De manier waarop we praten beïnvloedt ons niet alleen in het hier en nu. Maar het werkt ook door in ons onderbewuste. Internaliseer je negatieve gedachten dan beïnvloeden ze op de lange termijn uiteindelijk ook ons gedrag. Bishop laat ons zien dat we niet onze gedachten zijn, we hebben ze alleen maar. Je bent wat je doet. Je kunt echt de hele dag aan chips en cola denken, maar als je sport en elke dag gezond eet, dan leef je gewoon gezond. Het gaat echt om wat je doet en niet om wat je denkt.

Nu kun verwacht je misschien dat Bishop ons het nut van positief denken wil laten zien. Maar daarin verschilt Bishops aanpak van anderen. Hij laat ons zien dat we het vooral moeten gaan zoeken in actie, in handelen. Het is namelijk uitsloten dat je nooit een negatieve gedachte zult hebben. Bishop stelt dat de meeste van ons onze interne gesteldheid laten meewegen bij alles wat we doen. Maar dat je juist excelleert als je gewoon dingen gaat doen. Je hoeft niet het gevoel te hebben dat het vandaag je beste dag is. Het gaat er juist om dat je moet hándelen alsof het wel zo is. Je verandert je leven door te doen, niet door te denken over doen.

Dit alles vat Bishop samen in een statement dat bestaat uit zeven stappen:

1. Ik ben bereid.

2. Ik ben geprogrammeerd om te winnen.

3. Ik heb dit nu eenmaal.

4. Ik omarm de onzekerheid.

5. Ik ben niet mijn gedachten; ik ben wat ik doe.

6. Ik ben vast beraden.

7. Ik verwacht niets en aanvaard alles.

Als je wilt dat je leven anders verloopt moet je het gewoon laten gebeuren. Hoeveel je ook nadenkt of plannen maakt, het zal je leven niet verbeteren als je niet bereid bent ook actie te ondernemen. De volgende twee stappen zullen je helpen om tot actie te komen:

1. Stop met doen wat je momenteel doet. Kijk naar de dingen die je problemen veroorzaken, de gewoonten die je in de situatie hebben gebracht waarin je je bevindt.

2. Begin met acties te ondernemen die je verder helpen.

Ik heb Unfu*k yourself van Gary John Bishop met veel plezier gelezen. Het boek zet je aan tot actie en wil je echt helpen je bewust te worden van de interne dialogen die je de hele dag voert. Als je een nieuwe baan wilt hebben, ga dan solliciteren. Kijk naar vacatures, praat met vrienden, vraag om referenties. Doe iets. Blijf niet dromen van een beter leven, maar maak het waar.

Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.