
Lees verder
Peter Gerrickens (1958) is (mede)auteur van een serie van 18 kaartspellen waaronder het Kwaliteitenspel, Inspiratiespel en Leiderschapsspel. Daarnaast helpt hij als coach mensen om meer vanuit hun bezieling te werken en te leven.
Meer over de auteursHebt u plezier in uw werk? Dat is een vraag die regelmatig wordt gesteld. Is uw antwoord 'ja', dan is de kunst om dit zo te houden. Als u 'neen' zegt, is het zinvol na te gaan waar dat aan ligt en of u daar zelf iets aan kunt doen. In beide gevallen kan het Werkplezier Spel u daarbij helpen.
Het spel is heel geschikt voor individuele coaching, loopbaanplanning, teambuilding, trainings- en opleidingsgroepen en intervisie.
Het uitgangspunt bij dit spel is dat werkplezier samenhangt met de redenen waarom u werkt (uw werkmotieven) en het gedrag van jezelf en anderen. Het spel bestaat uit 170 kaarten, verdeeld over drie groepen:
1. Werkmotieven. Bij deze redenen kunt u onderscheid maken tussen algemene motieven (Wat is uw motivatie om te werken?) en specifieke werkmotieven (Wat waardeert u in uw huidige werksituatie?). Voorbeelden van algemene werkmotieven zijn: zich nuttig voelen, regelmaat in uw leven hebben of in uw levensonderhoud voorzien. Bij specifieke werkmotieven kunt u denken aan 'een goede sfeer', 'een inspirerende leidinggevende' of 'persoonlijke aandacht en begeleiding'. Via de kaarten werkmotieven kunt u nagaan uit welke motieven u het meeste plezier haalt.
2. Prettig gedrag. De centrale vraag is: Wat kan ik doen om mijn eigen werkplezier en dat van anderen te vergroten? Hierbij kunt u onderscheid maken tussen gedrag dat te maken heeft met uzelf en uw werk(plek), bijvoorbeeld 'zich richten op de positieve kant van een situatie' of 'uw werkplek regelmatig opruimen', en gedrag dat te maken heeft met anderen, bijvoorbeeld 'interesse tonen in elkaar' of 'positieve werkervaringen met collega's delen'.
3. Onprettig gedrag. Bij deze categorie gaat het om de vraag: Welk gedrag van anderen of mezelf beïnvloedt mijn werkplezier en/of dat van anderen op een negatieve manier? Voorbeelden daarvan zijn: klagen, te hoge eisen stellen of vervelende opmerkingen maken.
Afhankelijk van de situatie werkt u met een of twee onderdelen of het gehele spel. In de instructies bij het spel zijn zes spelvormen beschreven. Bij dit spel vindt u een zakje met 60 gekleurde fiches, die bij enkele spelvormen worden gebruikt om de overeenkomsten en verschillen tussen spelers zichtbaar te maken.
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Wat is een AI-boek? Een AI-boek is een nieuwe verschijningsvorm voor boeken, ontwikkeld door Maven Publishing en Typetone.
Het bestaat uit de volledige tekst van een boek, geschreven door de auteur, met kunstmatige intelligentie eraan toegevoegd waardoor het interactief wordt.
AI-boeken zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen app voor te installeren.
Meer informatie over AI-boeken