Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

vraag & antwoord

Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op een mogelijke financiële crisis?

Een financiële crisis kan elke onderneming treffen, vaak onverwacht en met potentieel verstrekkende gevolgen. Toch hoeft een crisis niet het einde van je bedrijf te betekenen. Met de juiste voorbereiding kun je niet alleen overleven, maar soms zelfs sterker uit een crisis komen. In dit artikel bespreken we hoe je je bedrijf kunt voorbereiden op mogelijke financiële tegenspoed, welke maatregelen je kunt nemen om weerbaarder te worden en hoe je tijdens een crisis effectief kunt handelen.

Het belang van voorbereiding en preventie

Experts zijn het erover eens: een goede voorbereiding is essentieel bij crisismanagement. Zoals Lukas Burgering in zijn boek >CRISIS benadrukt: "Crisismanagement wordt voor 75 à 80% gedaan vóór het crisis is." Een crisis duurt dan niet langer dan strikt noodzakelijk en de reputatie van jouw organisatie lijdt geen onnodige schade. Als je pas gaat nadenken op de dag dat het al crisis is, ben je te laat.

Lukas Burgering
CRISIS
Dit handboek biedt praktische tools om je organisatie crisis-proof te maken. Met checklists en stappenplannen helpt Burgering je om mogelijke risico's in kaart te brengen, crisisteams samen te stellen en communicatiestrategieën te ontwikkelen voordat er daadwerkelijk problemen ontstaan.
Boek bekijken
€ 31,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Een belangrijke eerste stap is het maken van een grondige risicoanalyse. Charles Huijskens adviseert in >Overleven in crisistijd om alle mogelijke scenario's door te nemen en deze te oefenen. "Wie een crisis het hoofd wil kunnen bieden, moet zich systematisch voorbereiden. Dat kost tijd en geld, maar het is noodzakelijk," stelt hij.

Financiële weerbaarheid opbouwen

Een sterke financiële basis is cruciaal om een crisis te kunnen doorstaan. Dit betekent dat je inzicht moet hebben in je financiële situatie en voldoende reserves moet opbouwen.

Femke Hogema
Ondernemen in crisistijd
Femke Hogema laat in dit boek zien hoe ondernemers hun bedrijf financieel weerbaar kunnen maken. Ze biedt praktische tools voor het managen van cashflow, het opbouwen van reserves en het ontwikkelen van strategieën om de crisis te overleven of zelfs te gebruiken als springplank naar succes.
Boek bekijken
€ 20,00
Dit product is niet leverbaar

In >Crisis. Wat te doen? benadrukken Marieke Henselmans en Erica Verdegaal dat een buffer in crisistijd als sneeuw voor de zon kan verdwijnen. Hun advies is om een situatie met minimale inkomsten en een verdwenen buffer te oefenen: "Alle rampen worden immers geoefend. Als de ramp zich dan ooit voordoet, verstijf je heel even van schrik, maar dan gris je het stappenplan uit een la en ga je handelen."

Een financiële stresstest kan inzicht geven in hoe kwetsbaar je bedrijf is. Kijk kritisch naar je kosten, schulden en financieringsstructuur. Zorg voor voldoende liquiditeit om minimaal zes maanden te kunnen overbruggen zonder nieuwe inkomsten.

Spotlight: Femke Hogema

Femke Hogema is expert op het gebied van financieel management voor ondernemers. In haar boeken benadrukt ze het belang van een gezonde financiële mindset, goede cashflow en strategisch denken. Ze helpt ondernemers niet alleen om crises te overleven, maar ook om kansen te zien en sterker uit moeilijke periodes te komen.

Een duurzaam en flexibel businessmodel

Een toekomstbestendig businessmodel maakt je bedrijf weerbaarder tegen economische schokken. In >Duurzame businessmodellen wordt benadrukt dat het hebben van een duurzaam businessmodel cruciaal is als er een crisis opduikt. Het voortbestaan van een bedrijf vraagt om een doordachte opzet.

Jan Adriaanse Gijs Weenink Elja Daae Erik in 't Groen Gert-Jan Hospers Jacques Pijl Bart Stofberg Gonny Vink Marcel van Wiggen Erwin Wijman Arjan Yspeert Jan Bletz
Never waste a good crisis
Dit boek presenteert tien wetten van crisismanagement, geïllustreerd door voorbeelden van bedrijven die succesvol door crises navigeerden. Het biedt inzichten in hoe je je businessmodel 'recessieproof' maakt en hoe je crises kunt omzetten in kansen.
e-book bekijken
€ 12,50
Direct te downloaden

Rolf Grouve wijst in >Crisiskracht op het belang van flexibiliteit: "Vergeet hierbij niet dat er altijd bedrijven zijn die juist groeien in een crisis en dat jij daarbij kan horen door snel te schakelen en soms beslissingen te nemen die je normaal niet zou nemen." Een crisis kan dus ook kansen bieden voor bedrijven die zich snel kunnen aanpassen.

Het belang van continuïteitsplanning

Business Continuity Management (BCM) is een systematische aanpak om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen tijdens en na een crisis. Het omvat het identificeren van kritieke bedrijfsprocessen, het ontwikkelen van herstelstrategieën en het regelmatig testen van deze plannen.

Jacques Cazemier Dick Leegwater Jan Ploeg
Business Continuity Management
Dit boek biedt een praktische benadering van Business Continuity Management, met aandacht voor zowel de klassieke aanpak als innovatieve methoden. Het helpt je om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen tijdens crises en bevat bruikbare templates voor crisisplannen.
Boek bekijken
€ 62,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Effectieve crisiscommunicatie voorbereiden

Goede communicatie is essentieel tijdens een crisis. Het helpt om paniek te voorkomen, vertrouwen te behouden en de reputatie van je bedrijf te beschermen.

Maureen Veurman: ‘Zonder reputatie heb je geen omzet, geen klanten, geen medewerkers, helemaal niets’
Maureen Veurman
Maureen Veurman deelt in dit interview haar expertise over crisiscommunicatie. Ze benadrukt het belang van voorbereiding: "Wij kunnen organisaties helpen om zich voor te bereiden op een crisis. Met UP Crisiscommunicatie & Media inventariseren we risico's. Dat doen we vaak door middel van scenariobijeenkomsten of interviews."
Frank Peters
Crisiscommunicatie voor iedereen
Frank Peters biedt 46 praktische lessen over crisiscommunicatie, van het opzetten van een proces en protocol tot het omgaan met media tijdens een crisis. Hij benadrukt dat voorbereiden cruciaal is en laat zien hoe je effectief communiceert als het erop aankomt.
Boek bekijken
€ 20,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Het organiseren van een crisisteam

Een effectief crisisteam is van onschatbare waarde tijdens financiële moeilijkheden. Dit team moet bestaan uit mensen met verschillende expertises die snel kunnen handelen en beslissen.

Albert Holtzappel adviseert in >Alles onder controle om een compact crisisteam samen te stellen en regelmatig oefeningen te houden. "Met een goede voorbereiding voorkom je dat je door de bomen het bos niet meer ziet," stelt hij.

CRISIS - Een handboek voor iedere organisatie
Lukas Burgering
Lukas Burgering legt in dit artikel uit hoe je een crisishandboek opbouwt: "Je formeert een crisisteam en oefent met hen totdat patronen en werkwijzen zijn vastgesteld. Je maakt scenario's van mogelijke risico's en denkt na over hoe je met verschillende situaties om zou willen gaan."

Leren van eerdere crises

Eerdere economische crises kunnen waardevolle lessen bieden voor hoe je je bedrijf kunt voorbereiden op toekomstige uitdagingen.

Crisis. Wat te doen? Van rood naar groen
Marieke Henselmans
In dit artikel over het boek "Crisis. Wat te doen?" wordt uitgelegd hoe je kunt leren van eerdere crises. De auteurs leggen uit hoe een economische crisis ontstaat, welke gevolgen en fases je kunt verwachten, en dat er altijd een weg doorheen is.

Reputatiemanagement tijdens een crisis

Je reputatie is een van je waardevolste bezittingen, en die kan tijdens een crisis zwaar onder druk komen te staan. Frank Peters schrijft in >Reputatiemanagement voor iedereen dat reputatieschade vaak de grootste kostenpost is tijdens een crisis.

SPOTLIGHT: Frank Peters

Frank Peters is een expert op het gebied van reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Hij benadrukt het belang van 'reputatievet' opbouwen in vredestijd, zodat je tijdens een crisis een buffer hebt. Peters biedt praktische handvatten voor het beschermen van je reputatie tijdens turbulente tijden. Meer over Frank Peters

Artikelen over crisisvoorbereiding

Lees meer over het voorbereiden van je bedrijf op mogelijke crises in deze artikelen:

Albert Holtzappel: ‘De crisisgevoeligheid neemt toe, het afbreukrisico wordt groter’
Albert Holtzappel
In dit interview deelt Albert Holtzappel, ervaren communicatiemanager, zijn inzichten over crisismanagement. Hij benadrukt het belang van preventieve maatregelen zoals zorgvuldigheid, risicobeheer en reputatiemanagement.
Charles Huijskens: ‘Wie van crises houdt, maakt gouden tijden mee’
Hans van der Klis
Charles Huijskens benadrukt in dit interview dat alle noodzakelijke maatregelen genomen moeten worden voordat er sprake is van een crisis. "Als de crisis eenmaal is uitgebroken, is het te laat. Dan moet je meteen kunnen handelen."
Overleven in crisistijd
Hans van der Klis
Dit artikel vat de belangrijkste adviezen van Charles Huijskens samen, waaronder: bereid je goed voor, ga alle mogelijke scenario's langs, oefen crisissituaties, verzamel de juiste mensen om je heen, en zorg dat je op de hoogte bent van alle feiten.

Conclusie: proactief en voorbereid

Een financiële crisis hoeft niet het einde van je bedrijf te betekenen als je goed voorbereid bent. Door proactief te handelen, je financiën op orde te hebben, een flexibel businessmodel te ontwikkelen, en goede communicatie- en continuïteitsplannen te maken, vergroot je de kans dat je bedrijf een crisis overleeft en er misschien zelfs sterker uit komt.

Zoals Rolf Grouve het verwoordt in >Crisiskracht: een crisis biedt niet alleen uitdagingen, maar ook kansen voor bedrijven die snel kunnen schakelen en durven te innoveren. Met de juiste voorbereiding en mindset kun je deze kansen benutten en je bedrijf toekomstbestendig maken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden