Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Activeringsgesprekken

Verzuim is ook gedrag van leidinggevenden

Paperback Nederlands 2014 9780000004208
Verkooppositie 999999930 dagen in de top 100
Niet leverbaar.

Samenvatting

Uw medewerker 'is er af en toe een dagje niet'. Uw medewerker lijkt langdurig uitgeschakeld, u weet eigenlijk niet exact wat er aan de hand is en wat u kunt, mag of moet doen. Het taboe op 'privé = privé' weerhoudt u ervan om door te vragen… Uw medewerker praat honderd uit over zijn ziekte maar over werken houdt hij zijn mond. U wilt weten of u iemand ziekteverlof moet geven, maar u bent toch geen dokter? U twijfelt aan de motivatie en arbeidsmoraal van uw medewerker, maar daarover bent u nog niet eerder begonnen. Uw medewerker lijkt niet eerlijk over zijn afwezigheid. Uw medewerker heeft last van migraine en u heeft nooit een punt gemaakt van zijn frequente afwezigheid, maar bij zijn collega’s geeft dit inmiddels scheve ogen… Uw medewerker is ernstig ziek maar komt toch naar het werk omdat zij zich schuldig voelt ten opzichte van haar collega’s die anders haar werk moeten overnemen.

De sfeer tussen u en een medewerker is ernstig verziekt, hoe zet u de eerste stap naar verbetering? Hoe voorkomt u dat de medewerker vanwege een slechte arbeidsrelatie wegblijft? Van wie is het verzuim eigenlijk? Wie heeft met andere woorden het eigenaarschap? Als leidinggevende herkent u één of meer van deze situaties. Maar het in gesprek gaan over ziekte, afwezigheid en inzetbaarheid vinden we maar lastig. De belangen van medewerker en werkgever zijn verschillend: de één wil thuis blijven, de ander wil dat het werk wordt gedaan.

De belangen zijn tegengesteld, althans dat lijken ze. En u vindt dat u niet mag reageren vanuit uw buikgevoel, dat hebben we afgeleerd. Doorvragen over de thuissituatie is toch immers not done? Of toch weer niet, en wanneer dan niet? Hoe staat u zelf tegenover ziekte en gezondheid en zijn de normen en waarden in uw organisatie hierover expliciet? Of is er veel onbenoemd en krijgt eenieder de ruimte de situatie naar eigen voordeel in te vullen? Gaat het over ziek zijn, over arbeidsongeschikt zijn of eigenlijk over het functioneren en op de juiste plek inzetbaar blijven?

Dit themaboek gaat over hoe u toch goed en activerend in gesprek komt in lastige situaties. Gesprekken waarbij u zich zonder dit boek mogelijk meer dan nodig laat hinderen door uw eigen denkwereld en OMA (Oordeel, Mening, Aanname).

Dit boek leert u met open vizier een gesprek voorbereiden over de èchte problematiek, brengt u op het pad van demedicaliseren en u kunt hiermee duurzame inzetbaarheid bespreekbaar maken. Het boek gaat over het loskoppelen van ziekte en verzuim oftewel verminderde inzetbaarheid. Activering bespaart u geld, dringt oneigenlijk verzuim terug en draagt bij aan een vitale enplezierige bedrijfscultuur en helpt te demedicaliseren. Aan de hand van vele heldere praktijkvoorbeelden krijgt u grip op lastige gesprekken en bent u op weg naar een gezondere bedrijfscultuur.

Specificaties

ISBN13:9780000004208
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:151
Druk:3

Expertrecensies (2)

Corella Slob | 17 september 2010
Momenteel ben ik bezig in een opdracht als P&O-adviseur waarbij verzuim een issue is. Ik was dan ook nieuwsgierig naar nieuwe literatuur over hoe je dit aanpakt en ermee omgaat. In 'Activeringsgesprekken; Verzuim is ook gedrag van leidinggevenden' kozen Gaston Dollevoet, Eline van Stijgeren en Herman Evers voor een zakelijke aanpak.Lees verder
Bertine Zoon | 2 september 2010
Als leidinggevende kan het helemaal niet leuk zijn om het handboek 'Activeringsgesprekken' te lezen. Er wordt een andere rol van u als leidinggevende gevraagd sinds de Wet Verbetering Poortwachter in werking is getreden. Daarmee wordt het boek eigenlijk een 'must' voor iedereen die te maken heeft met ziekte op de werkplek.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Gaston Dollevoet

Gaston Dollevoet is partner bij DEXIS Arbeid. Hij ondersteunt organisaties bij het realiseren van gedragsbeïnvloeding rondom inzetbaarheid, zowel direct als duurzaam. Centraal daarin staan de begrippen eigenaarschap en opdrachtgeverschap; 'wie doet wat voor wie en met welke bedoeling'? Gaston werkt graag met wat er is.

Andere boeken door Gaston Dollevoet

Over Herman Evers

Herman Evers is directeur van Evident bv, het ontwerpbureau voor sociale zekerheid en bedenker van de Sociaal Accountant® en de Activeringscurve®. Hij leert uw organisatie op een andere manier kijken naar arbeidsverzuim, gezondheidsmanagement, preventie en inzetbaarheid, en vergeet daarbij niet een beeld te geven van de bijbehorende kosten en baten. Zo maakt hij u duidelijk hoe uw businesscase eruit ziet. Herman werkt met een hart voor mensen, een oog voor cijfers en kennis van zaken.

Andere boeken door Herman Evers

Over Alex van der Wal

Alex van der Wal is organisatieadviseur en trainer op het terrein van ziekteverzuim, werkdruk/werkplezier en duurzame inzetbaarheid. Communicatie, groepsdynamiek en leiderschap zijn rode draden in opleidingen en werkervaring. Alex is partner bij DEXIS Arbeid en werkt ook in De Goede Praktijk.

Andere boeken door Alex van der Wal

Inhoudsopgave

Noodzaak, nut en offer

1. K3: over Koeien, Kinderen en klanten
2. Waarom doen ze niet gewoon wat ik zeg?
3. Boontje komt om zijn loontje
4. Wat je zegt ben jezelf
5. Stratego: en bom leggen of je paard verspelen
6. Wie bakker is, bakt koek:
7. Balletje balletje:
8. Is er wat? Nee!
9. Tot slot de stilte

Bijlagen
1: Modellen meter
2: Inventarisatie voorkeursstijl situationeel activeren
3: Artikel 629 BW Recht op loondoorbetaling bij ziekte
4: Standpunt NVAB claimbeoordeling
5: Overzicht soorten verlofsoorten
6: Hulpvragen
7: Verkorte functionele mogelijkheden lijst
8: Artikel 658a BW, Re-integratie en passend werk
9: Leidraad gesprekstechnieken
10: Formulier Probleeminventarisatie

Geraadpleegde bronnen

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Activeringsgesprekken