Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Built to Last

Succesful habits of visionary companies

Paperback Engels 2005 9781844135844
Verkooppositie 357246 dagen in de top 100
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen

Samenvatting

Vaak wordt aangenomen dat de meest succesvolle ondernemingen zijn ontstaan door de activiteiten van een gedreven en charismatische leider, die een fantastisch productidee had en op basis daarvan een succesvolle onderneming bouwde. Uit een uitgebreid onderzoek naar de volledige levensgeschiedenis van ondernemingen die echt aan de top staan in hun bedrijfstak, blijkt echter dat deze twee factoren - een geweldig product en een charismatisch leider - naar het rijk der fabelen kunnen worden verwezen.

Het blijkt dan ook dat de visionaire ondernemingen zijn opgericht door mensen die in plaats van steeds de tijd te vertellen, een klok bouwden, die de tijd zou blijven aangeven als zij er niet meer zouden zijn. Zij richtten zich op de organisatie zelf, in plaats van de producten. Uit het onderzoek dat is verricht door Collins en Parras komt naar voren dat ondernemingen die zich richten op de organisatie zelf, vele malen succesvoller zijn. Hun boek bevat lessen voor ondernemingen die rotsen in de branding willen zijn.

Specificaties

ISBN13:9781844135844
Trefwoorden:succesfactoren
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:342
Druk:3

Expertrecensies (1)

Built to Last
Pierre Pieterse | 10 juni 2008
Elke managementboeken top-10 van de afgelopen jaren bevat steevast Built to Last van Jim Collins en Jerry Porras. En voorlopig zal dit twee boek ook niet uit de talrijke ‘best of’-lijsten verdwijnen. Want het onderwerp is blijvend actueel: hoe zorg je ervoor dat je bedrijf blijft voortbestaan?Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (7)

tussen_droom_en_daad
TD&D: De valkuil van het bovenaan staan
Justin van Lopik 3 april 2015 Heeft u recent nog op een lijstje gestaan? Of uw bedrijf? En stond u niet bovenaan? En hebt u af en toe ook de neiging gehad om eens uit te zoeken wat die lui boven u op het lijstje toch anders deden, zodat u ze kon nadoen?
nieuws
Gut feeling (2)
Pierre Spaninks 11 november 2014 Pierre Spaninks blogt over zijn ervaringen als jurylid van het Managementboek van het Jaar. Zijn collega's kunnen en mogen het allemaal heel anders beleven. Graag zelfs, want het proces is gebaat bij een levendige discussie.
top-100
Top 100 aller tijden: Jim Collins, klokkenmaker, geen klokkenkijker
Pierre Pieterse 28 november 2013 Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten.
column
If they won’t join you, beat them!
Pierre Pieterse 14 december 2012 Toen eens aan Microsoft werd gevraagd hoe ze omgingen met de crisis, luidde het verrassende en ook onverwachte antwoord dat men besloten had daar even niet aan mee te doen. Crisis? Wat nou crisis!
nieuws
Jim Collins: ‘Crisis biedt bedrijfsleven weinig lessen’
Jeroen Ansink 20 september 2010 Het is niet waarschijnlijk dat noodlijdende bedrijven lering hebben getrokken uit de financiële crisis. Dat zegt de Amerikaanse managementdenker Jim Collins in een interview met Management & Literatuur. ‘Net zoals je succes pas op waarde kan schatten als anderen falen, zo ook kun je pas iets leren van tegenslag als de rest van je omgeving het goed doet. Op dit moment gaat iedereen onderuit, waardoor het te gemakkelijk is om externe factoren de schuld te geven. Het is immers niet duidelijk welke fouten in het systeem zijn ingebakken en voor welke je zelf verantwoordelijk bent.’
column
Een vraag? Graag!
Hans van der Loo 1 december 2009 Van managementgoeroe Jim Collins is bekend dat hij eerst een goede vraag nodig heeft alvorens hij zich aan het schrijven van een boek zet. Achter zijn bestseller ‘Built to Last’ ligt de vraag verscholen hoe het komt dat sommige bedrijven over langere perioden kunnen floreren, terwijl andere gedoemd zijn om na enige tijd te verdwijnen.
column
Hopeloze zoektocht naar de gouden succesformule
Michel Hoetmer 11 september 2009 Is het u ook wel eens opgevallen dat de hoogste posities op de bestsellerlijsten soms jarenlang worden ingenomen door boeken als De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen R. Covey), Good to Great (Jim Collins), de boekjes van Ken Blanchard (Gung Ho! bijvoorbeeld) en vele andere uitgaven die de lezer gouden succesformules aanbieden? Wat is hier aan de hand?
Alle interviews en artikelen (7)

Over Jim Collins

Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden. Collins werkte voor senior directieleden en CEO's van meer dan honderd ondernemingen. Ook was hij werkzaam in de sociale sector. Jim Collins is afgestudeerd in business administration en wiskunde aan de Stanford University. Bovendien heeft hij diploma's gehaald aan de University of Colorado en de Peter F. Drucker Graduate School of Management (Claremont Graduate University).

Andere boeken door Jim Collins

Over Jerry Porras

Jerry I. Porras is de Fred H. Merrill Professor of Organizational Behavior and Change at Stanford University Graduate School of Business. Hij is directeur van het managementprogramma van Stanford over leidinggeven aan verandering. Daarnaast geeft hij MBA-trainingen over visionaire bedrijven, leiderschap, organisatieontwikkeling en interpersoonlijke dynamica. Hij is tevens de auteur van 'Stream Analysis'.

Andere boeken door Jerry Porras

Inhoudsopgave

Acknowledgements
Preface to the tenth anniversary edition
Preface to the first edition
Introduction

1. The best of the best
2. Clock building, not time telling

Interlude: No "tyranny of the OR"

3. More than profits
4. Preserve the core/stimulate progress
5. Big hairy audacious goals
6. Cult-like cultures
7. Try a lot of stuff and keep what works
8. Home-grown management
9. Good enough never is
10. The end of the beginning
11. Building the vision

Epilogue: Frequently asked questions

Appendix A: Research issues
Appendix B: Founding roots of visionary companies and comparison companies
Appendix C: Tables
Appendix D: Chapter notes

Index

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Built to Last