Zo maak je een ondersteuningsplan
Paperback Nederlands 2023 3e druk 9789001079505Samenvatting
- Dé gids bij uitstek om stapsgewijs een ondersteuningsplan te leren schrijven;
- inclusief verdiepingsactiviteiten die uitnodigen om na te denken over rol van sociaal werker;
- voorzien van uitgebreide online ondersteuning.
Ieder mens wil de regie hebben over zijn of haar eigen leven: zelf kunnen beslissen over woonplek, contacten, dagbesteding, enzovoort. Mensen met een verstandelijke, lichamelijke of psychische beperking of kwetsbare ouderen moeten deze regie vaak uit handen geven aan bijvoorbeeld maatschappelijk werkers, woonbegeleiders, GGZ-agogen, jeugdzorgwerkers of ouderenadviseurs.
De ondersteuning die zij bieden wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan. Hierin staan de vragen, wensen en behoeften van de cliënt centraal.
Zo maak je een ondersteuningsplan is dé gids bij uitstek om stapsgewijs een ondersteuningsplan te (leren) schrijven. De zeven stappen zijn: Stap 1: oriënteer je op de situatie van de cliënt, Stap 2: bepaal de vraag, Stap 3: formuleer de doelen, Stap 4: maak een plan van aanpak, Stap 5: verwerk de verzamelde informatie, Stap 6: voer het plan uit, Stap 7: evalueer het plan. De bijbehorende verdiepingsactiviteiten nodigen de student uit om na te denken over zijn (toekomstige) rol als sociaal werker.
Deze derde editie verschilt op een aantal punten van de tweede editie. Zo is het aantal stappen teruggebracht naar zeven, en is de volgorde van de stappen ‘Verwerk de verzamelde informatie’ en ‘Maak een plan van aanpak’ omgedraaid. Hierdoor zijn de stappen logischer van opbouw. De stap ‘Voer het plan uit’ is uitgebreid met aandachtspunten en handreikingen die behulpzaam zijn bij de uitvoering van het plan. Daarnaast is deze editie geactualiseerd aan de hand van veranderingen die in het werkveld en in de wetgeving hebben plaatsgevonden.
Doelgroep
Zo maak je een ondersteuningsplan is geschreven voor de propedeuse- en hoofdfase van de opleidingen Social work en agogiek.
Trefwoorden
ondersteuningsplan vraaggestuurde ondersteuning social work methodisch handelen zorg hulpverlening evaluatie doelformulering communicatie plan van aanpak samenwerken cliëntgericht werken vraagverheldering empowerment informatieverwerking maatschappij reflecteren sociaal competentiemodel beroepshouding agogiek zelfregie wet- en regelgeving kwaliteitsbewaking hulpmiddelen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Leeswijzer 6
Een stukje geschiedenis 7
Vraaggestuurde ondersteuning 7
Het ondersteuningsplan 9
Methodisch handelen 11
Wet- en regelgeving en kwaliteitsbewaking 13
Een ondersteuningsplan aanvragen 14
De zeven stappen voor het maken van een ondersteuningsplan 16
Voordat je begint 18
0.1 Een professionele beroepshouding 18
0.2 Reflecteren 19
0.3 Communicatieve vaardigheden 22
0.4 Samenwerken 27
0.5 Vakkennis 29
Stap 1: Oriënteer je op de situatie van
de cliënt 33
1.1 Welke informatie wordt verzameld? 33
1.2 Hoe verzamel je informatie? 35
1.3 Hulpmiddelen en methoden om
informatie te verzamelen 43
Stap 2: Bepaal de vraag 53
2.1 Vraagverheldering 53
2.2 Competenties 56
2.3 Hulpmiddelen en methoden bij het bepalen van de vraag 58
Stap 3: Formuleer de doelen 65
3.1 Het belang van doelen 65
3.2 Van algemeen doel naar werkdoel 66
3.3 Inventarisatie van bevorderende en belemmerende factoren 68
3.4 Hulpmiddelen en methoden bij de doelformulering 69
3.5 Valkuilen 72
Stap 4: Maak een plan van aanpak 75
4.1 Van globale strategie naar specifieke strategie 75
4.2 Een hulpmiddel: de zes W’s 77
4.3 De empowermentmethode 80
4.4 Het sociaal competentiemodel 82
Stap 5: Verwerk de verzamelde informatie 87
5.1 Structuur en inhoud van het plan 87
5.2 Informatieverwerking in fasen 87
Stap 6: Voer het plan uit 93
6.1 Aandachtspunten bij de uitvoering van het ondersteuningsplan 93
6.2 Handreikingen bij de uitvoering van het ondersteuningsplan 95
Stap 7: Evalueer het plan 99
7.1 Het belang van evalueren 99
7.2 Hoe wordt geëvalueerd? 100
7.3 Met wie wordt geëvalueerd? 101
7.4 Wat wordt geëvalueerd? 101
7.5 Wanneer wordt geëvalueerd? 102
7.6 Hulpmiddelen en methoden om te evalueren 104
Literatuur 106
Register 108
Over de auteur 110
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan