Taal & Didactiek - Aanvankelijk en technisch lezen
Paperback Nederlands 2023 5e druk 9789001299149Samenvatting
- Biedt fundamentele kennis over lezen en goed leesonderwijs;
- met aandacht voor actuele leesmethoden;
- voorzien van volop voorbeelden uit de beroepspraktijk.
Taal & Didactiek: Aanvankelijk en technisch lezen behandelt alle belangrijke en fundamentele aspecten van leren lezen en het geven van leesonderwijs. De volgende onderwerpen komen aan de orde: het leesproces, het stimuleren van de geletterdheid bij peuters en kleuters, de leesinstructie en bijbehorende werkvormen, leesproblemen, de meest recente leesmethoden en geschikte toetsen en observatiemiddelen.
Per onderwerp zijn de competenties geformuleerd die nodig zijn voor het verzorgen van onderwijs in aanvankelijk en technisch lezen. De verwerkingsopdrachten aan het eind van elk hoofdstuk maken het boek ook geschikt voor zelfstudie.
Trefwoorden
aanvankelijk lezen technisch lezen onderwijs leesvaardigheid leesonderwijs leesdidactiek geletterdheid leesproces pabo leesmethoden decoderen leesstrategieën leesinstructie leesproblemen beginnende geletterdheid leestoetsen leesontwikkeling leesplezier ontluikende geletterdheid dyslexie fonologisch bewustzijn letterkennis klank-tekenkoppeling taalonderwijs basisonderwijs differentiatie instructiemodellen leesinterventie woordherkenning voortgezet technisch lezen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Het belang van leren lezen 11
1.2 Vormen van lezen 12
1.3 Fasen in het leesonderwijs 16
1.4 Fasen in geletterdheid 18
1.5 Werkvormen en groeperingsvormen bij leesonderwijs 19
1.6 Visies op leesonderwijs 20
1.7 Competenties voor het leesonderwijs 23
Samenvatting 26
Opdrachten 27
2 Het leesproces 29
2.1 Lezen als informatieverwerking 31
2.2 Leesstrategieën 39
2.3 Flexibel gebruik van leesstrategieën 45
2.4 Deelvaardigheden van het lezen 45
2.5 Voordrachtsaspecten van het lezen 51
2.6 Een model voor technisch lezen 53
Samenvatting 54
Opdrachten 55
3 Geletterdheid bij peuters en kleuters 59
3.1 De leesontwikkeling bij peuters en kleuters 61
3.2 Bepalende factoren voor de leesontwikkeling 64
3.3 Stimuleren van ontluikende geletterdheid bij peuters 68
3.4 Stimuleren van beginnende geletterdheid bij kleuters 69
3.5 Zelfontdekkend leren lezen 84
Samenvatting 86
Opdrachten 87
4 Doelstellingen en leerstofordening 89
4.1 Doelstellingen aanvankelijk en voortgezet technisch lezen 91
4.2 Leerstofordening bij aanvankelijk lezen 98
4.3 Leerstofordening bij voortgezet technisch lezen 100
Samenvatting 101
Opdrachten 102
5 Instructie 105
5.1 Uitgangspunten voor instructie bij het aanvankelijk lezen 107
5.2 Instructieprincipes bij het aanvankelijk lezen 111
5.3 Uitgangspunten voor instructie bij het technisch lezen 117
5.4 Instructieprincipes bij het technisch lezen 121
5.5 Instructiemodellen 124
Samenvatting 127
Opdrachten 128
6 Werkvormen en hulpmiddelen 131
6.1 Groeperingsvormen bij het leesonderwijs 133
6.2 Oefenvormen bij het aanvankelijk en technisch lezen 137
6.3 Hulpmiddelen bij het leesonderwijs 142
6.4 ICT als hulpmiddel bij het leesonderwijs 143
Samenvatting 147
Opdrachten 148
7 Evaluatie van het leesonderwijs 151
7.1 Vormen van evaluatie 153
7.2 Observeren van de taalvaardigheid 155
7.3 Observeren en toetsen van deelvaardigheden 156
7.4 Toetsen van de leesvaardigheid 159
7.5 Het analyseren van toetsgegevens 165
7.6 Observatie bij het lezen 167
7.7 Registreren van leesvorderingen 171
Samenvatting 175
Opdrachten 176
8 Omgaan met verschillen 179
8.1 Verschillende vormen van hulp 181
8.2 Het volgen van de leesontwikkeling 183
8.3 Oorzaak van leesproblemen 186
8.4 Soorten leesproblemen 190
8.5 Remediërende hulp bij leesproblemen 209
8.6 Speciale hulpprogramma’s voor kinderen met leesproblemen 213
8.7 Stimuleren van goede lezers 217
Samenvatting 218
Opdrachten 219
9 Methoden en leergangen 223
9.1 De geschiedenis van het leesonderwijs 225
9.2 Moderne methoden voor aanvankelijk lezen 237
9.3 Methoden voor voortgezet technisch lezen 244
9.4 Nieuwe ontwikkelingen in methoden voor aanvankelijk lezen 248
9.5 Beoordelen van methoden voor aanvankelijk en voortgezet
technisch lezen 250
Samenvatting 252
Opdrachten 253
Literatuur 254
Websites 258
Illustratieverantwoording 260
Register 261
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan