Taal & Didactiek: Spelling
Paperback Nederlands 2020 6e druk 9789001753924Samenvatting
Toegankelijk en actueel boek over spellingonderwijs op de basisschool; - behandelt systematisch alle aspecten van het spellingonderwijs m.b.v. voorbeelden uit diverse methoden; - voorzien van vele nuttige praktijkcasussen en (online) oefeningen.
Taal & Didactiek: Spelling behandelt systematisch alle aspecten van het spellingonderwijs op de basisschool en maakt vanuit de theorie een duidelijke koppeling naar de praktijk. Het boek is gebaseerd op de nieuwste inzichten met betrekking tot spellingonderwijs. De vele voorbeelden en casussen maken het boek toegankelijk en praktisch inzetbaar.
Taal & Didactiek: Spelling besteedt uitgebreid aandacht aan het spellingproces, de instructie, de werkvormen, toetsing, het analyseren van spelfouten én hulp aan spellingzwakke kinderen. Ook komen de werkwoordspelling en het beoordelen van spellingmethodes aan de orde. Aan het eind van ieder hoofdstuk vind je een samenvatting en opdrachten. Ook is er in ieder hoofdstuk een praktijkcasus opgenomen. Deze vernieuwde, zesde editie is geactualiseerd op basis van de meest recente (didactische) ontwikkelingen. Zo is de informatie over leerlijnen, methoden en de inzet van ICT aangepast.
Daarnaast is er aandacht voor de nieuwste versies van het PI-dictee en Cito Spelling 3.0. Taal & Didactiek: Spelling is speciaal geschreven voor de pabo en kan zowel in de propedeutische fase als de hoofdfase gebruikt worden. De online omgeving bij dit boek, www.taalendidactiek.noordhoff.nl, biedt extra ondersteuning voor studenten en docenten. Op de website staan onder andere samenvattingen van elk hoofdstuk en diagnostische toetsen met feedback.
Trefwoorden
spelling taal spellingdidactiek onderwijs spellingstrategieën basisonderwijs werkwoordspelling spellingonderwijs spellingcategorieën spellingtoetsen geletterdheid instructieprincipes leerstofordening spelfouten spellingmethoden spellingvaardigheid remediërende hulp spellingzwakke kinderen differentiatie schrijfonderwijs werkvormen spellingregels woordgeheugen spellingproces basislesmodel inprenting handelingsgericht werken fouten analyseren analogieredenering spellingbewustzijn
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Ons schriftsysteem en leren spellen 11
1.2 Hoofdregels van de Nederlandse spelling 16
1.3 Spellingvereenvoudiging 22
Samenvatting 25
Opdrachten 26
2 Het spellingproces 29
2.1 Functie van het woordgeheugen bij het spellen 31
2.2 Spellingstrategieën 34
2.3 Gebruik van spellingstrategieën 38
2.4 Aanleren van spellingstrategieën 39
Samenvatting 41
Opdrachten 42
3 Geletterdheid bij kleuters 45
3.1 Geletterdheid 47
3.2 De spontane schrijfontwikkeling bij peuters en kleuters 52
3.3 Bepalende factoren voor de ontwikkeling van de spellingvaardigheid 53
3.4 Een rijke leeromgeving voor het stimuleren van geletterdheid 55
3.5 Stimuleren van spellingvaardigheden bij kleuters 59
Samenvatting 70
Opdrachten 71
4 Doelstellingen en leerstofordening 73
4.1 Inhoud van het spellingonderwijs 75
4.2 Spellingcategorieën 78
4.3 Doelstellingen van het spellingonderwijs 84
4.4 Functioneel spellingonderwijs 87
Samenvatting 91
Opdrachten 92
5 Instructie 95
5.1 Instructieprincipes 97
5.2 Inprenting 99
5.3 Aanleren van analogieredeneringen 102
5.4 Aanleren van regels 104
5.5 Flexibele aanpak 109
5.6 Basislesmodel 110
Samenvatting 113
Opdrachten 114
6 Werkvormen en hulpmiddelen 117
6.1 Opdrachtvormen 119
6.2 Spelvormen 134
6.3 Samenwerkend leren bij spelling 135
6.4 ICT als hulpmiddel 137
Samenvatting 138
Opdrachten 139
7 Toetsing en evaluatie 143
7.1 Kwaliteitseisen voor spellingtoetsen 145
7.2 Spellingtoetsen 147
7.3 Analyseren van spelfouten 152
7.4 Problemen bij het interpreteren van spelfouten 157
7.5 Corrigeren van spelfouten 159
Samenvatting 160
Opdrachten 161
8 Omgaan met verschillen 165
8.1 Verschillende vormen van hulp 167
8.2 Handelingsgericht werken bij spellingonderwijs 171
8.3 Spellingzwakke kinderen 176
8.4 Remediërende hulp aan spellingzwakke kinderen 180
8.5 Stimuleren van goede spellers 189
Samenvatting 191
Opdrachten 192
9 Methoden en leergangen 195
9.1 Soorten spellingmethoden 197
9.2 Nieuwe ontwikkelingen in spellingmethoden 204
9.3 Beoordelen van spellingmethoden 207
Samenvatting 209
Opdrachten 210
Literatuur 230
Websites 234
Illustratieverantwoording 235
Register 236
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan