Kwalitatief marktonderzoek
Op zoek naar voorkeuren en oordelen
Paperback Nederlands 2012 3e druk 9789001809386Samenvatting
Kwalitatief marktonderzoek is een belangrijk middel voor ondernemers en marketeers. Liefst 30% van de marktonderzoeksopdrachten heeft tegenwoordig betrekking op deze vorm van onderzoek. Kwalitatief marktonderzoek geeft inzicht in de ideeën, behoeften, wensen, gevoelens en voorkeuren van mensen. De belangrijkste vormen zijn het groepsgesprek en het diepte-interview. Daarnaast maken onderzoekers gebruik van observatie.
'Kwalitatief marktonderzoek' biedt een praktische handleiding voor mensen die zelf kwalitatief marktonderzoek willen gaan doen. Het biedt actuele informatie over de mogelijkheden van het vak. De gestructureerde opzet biedt ook een leidraad voor de opdrachtgever.
Dit boek biedt u praktische richtlijnen: hoe pakt u het aan, waar moet u aan denken? De auteurs bieden een duidelijke structuur voor het voorbereiden, uitvoeren, analyseren en rapporteren en gaan ook in op het uitbesteden van onderzoek. In elk hoofdstuk geven ze daarnaast veel praktische tips en noemen de valkuilen. Zo ontdekt u hoe u een geslaagd onderzoek realiseert.
In deze derde herziene druk zijn de onderwerpen online kwalitatief marktonderzoek, storytelling en neurolinguïstisch programmeren toegevoegd. Daarnaast is de uitleg over gesprekstechnieken en het voeren van groepsgesprekken flink uitgebreid. Ten slotte is ook verder uitgewerkt hoe de onderzoeker tot een goede vraagstelling en checklist kan komen.
Op de website staan opgaven, opdrachten en beoordelingsmodellen om in een cursus of tijdens lessen te gebruiken. Er staan ook diverse actuele praktijkmaterialen op zoals onderzoeksrapporten en een checklist.
Trefwoorden
marktonderzoek kwalitatief onderzoek diepte-interview groepsdiscussie marketing observatie projectieve technieken onderzoeksmethoden consumentengedrag kwalitatieve analyse onderzoeksrapportage gesprekstechnieken onderzoek vraagstelling storytelling online kwalitatief onderzoek neurolinguïstisch programmeren onderzoeksopzet respondenten checklists onderwijs praktijkgericht ondernemen klantinzicht dataverzameling moderator uitbesteden valkuilen
Trefwoorden
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Wat is kwalitatief marktonderzoek?
2. Voorbereiding en organisatie
3. Het individuele interview
4. De groepsdiscussie
5. Projectieve technieken
6. Andere vormen van kwalitatief onderzoek
7. Uitwerkingen en analyse
8. De rapportage van kwalitatief onderzoek
Literatuuronderzoek
Register
Over de auteurs
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan