Christ’l is eigenaar van Le Tableau, een uitzendbureau voor advocaten en notarissen. Christ’l was advocaat en bedrijfsjurist en aansluitend was zij directeur van het ADR Instituut, een mediationopleiding voor ervaren juristen.
Meer over de auteursDe nieuwe advocaat
Nieuwe kansen voor ondernemende advocaten
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789012395885Samenvatting
Dit boek is de nieuwe druk van 'De ondernemende advocaat', verschenen in 2006. Omdat er de afgelopen jaren zo veel is gewijzigd in juridische markt, hebben de auteurs besloten niet een tweede druk te schrijven, maar een geheel nieuw boek te publiceren. De auteurs hebben gekeken naar de belangrijkste ontwikkelingen in de juridische markt en vervolgens werkten ze deze op dezelfde manier als in 'De ondernemende advocaat'.
Het materiaal in dit boek leent zich om na te denken over doelen en strategie. Voor dit boek zijn bijvoorbeeld ook Engelstalige deskundigen geïnterviewd. Ieder interview is een bron van inspiratie. Ieder hoofdstuk bevat concrete ideeën en oefeningen waarmee u actief aan de slag kunt.
Het doel is om de advocaat als ondernemer te inspireren en u op weg te helpen. Het boek speelt in op de ontwikkeling dat elke advocaat zich steeds meer als ondernemer moet opstellen en gaan gedragen. Dit om zich bijvoorbeeld te onderscheiden van de toenemende concurrentie.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Monique van de Griendt
Inhoudsopgave
Inleiding
Terugkijkend op ‘De ondernemende advocaat’ uit 2006 11
Hoofdstuk 1 What’s going on? A new reality! 15
Theoretische inleiding 15
Interviews met Frans Stibbe 19
Richard Wagenmakers 23
Martijn Snoep 27
Stephen Denyer 32
Nabeschouwing en tips 36
Hoofdstuk 2 Digitale transformatie, blijft er wel werk over? 39
Theoretische inleiding 39
Interviews met Marc-Henri Chamay 43
Rob Ameerun 47
Juriaan Mensch 50
Pieter van der Hoeven 54
Nabeschouwing en tips 58
Hoofdstuk 3 Counsel in the Lead, a buyers’ market 61
Theoretische inleiding 61
Interviews met Frits Rebel 65
Meike Vorst 70
Stephen Allen 74
Nabeschouwing en tips 79
Hoofdstuk 4 Nieuwe businessmodellen voor de advocatuur: moeten wij naar de hema? 81
Theoretische inleiding 81
Interviews met Joshua Kubicki 87
Neil Rose 91
Hans Schuurman 95
Mark Smeets 100
Nabeschouwing en tips 105
Hoofdstuk 5 Van nieuwe markten naar personal branding: ondernemerschap in de advocatuur 109
Theoretische inleiding 109
Interviews met Erik Vollebregt 113
Gerard Bornebroek 117
Stephan Swinkels 122
Jaap Bosman 127
Nabeschouwing en tips 131
Hoofdstuk 6 De goede advocaat: over ethisch gedrag en integriteit in law firms 133
Theoretische inleiding 133
Interviews met Jonathan Soeharno 138
Germ Kemper 144
Ruben van Zwieten 148
Nabeschouwing en tips 152
Hoofdstuk 7 Flexibilisering 155
Theoretische inleiding 155
Interviews met Adjiedj Bakas 159
Christ’l Dullaert 163
Nabeschouwing en tips 171
Hoofdstuk 8 Legal leadership 175
Theoretische inleiding 175
Interviews met Larry Richard 179
Hans Strikwerda 183
Laura Empson 191
Nabeschouwing en tips 196
Hoofdstuk 9 Educating lawyers 199
Theoretische inleiding 199
Interviews met Marc Salomon 205
Paul Maharg 209
Monique van de Griendt 214
Nabeschouwing en tips 218
Hoofdstuk 10 Het nieuwe normaal, kansen op de markt 221
Aanbeveling 1: investeer in it en technische toepassingen voor cliënten 222
Aanbeveling 2: richt u op nieuwe markten en/of niches 223
Aanbeveling 3: werk aan nieuwe verdienmodellen en/of businessmodellen en innoveer uw dienstverlening 223
Aanbeveling 4: zet in op sterk management in een sterk veranderende wereld 224
Aanbeveling 5: zorg intern voor optimale flexibiliteit 225
Aanbeveling 6: koppel opleidingen aan uw strategie 226
Aanbeveling 7: trek talent aan en behoud millennials 227
Over de auteurs 229
Literatuurlijst/websites 233
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan