Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken IT-management / ICT De ISM-Methode Versie 3
De ISM-Methode Versie 3
De ISM-Methode Versie 3
Wim Hoving

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van modern IT servicemanagement.

Meer over de auteurs
Wim Hoving, Jan van Bon

De ISM-Methode Versie 3

Verleden, heden en toekomst van IT-servicemanagement

Paperback Nederlands 2013 9789012585002
10
Voormalig top 10Totaal 13 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Paperback | NL € 34,83 E-book | NL € 30,99
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
34,83
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Betere IT-dienstverlening door gestructureerd IT-servicemanagement

Het mooie vakgebied IT-servicemanagement (ITSM) is nog maar dertig jaar jong en heeft al veel positieve resultaten opgeleverd. Door de jaren heen zijn nieuwe inzichten en oplossingen verschenen: Looijen, ITIL, ASL, BiSL, ISO20000 en vele andere. Alle droegen bij aan de groei van het vakgebied en aan verbeterde dienstverlening. Helaas zijn al deze ervaringen tot nu toe niet gebundeld in één gestructureerde en vooral toepasbare methode.

Dit was de aanleiding voor de ontwikkeling van de ISM-methode: niet het wiel opnieuw uitvinden, maar alle voor IT-dienstverlening relevante en toepasbare kennis en ervaring onderbrengen in één praktische methode. De ISM-methode wordt inmiddels bij een groot en groeiend aantal IT-beheerafdelingen succesvol toegepast.

In dit boek beschrijven de auteurs, Wim Hoving en Jan van Bon, hoe de ervaringen uit het verleden geleid hebben tot de huidige status van IT-servicemanagement en hoe de ISM-methode binnen dit domein gestructureerd is opgebouwd. Het boek beschrijft waar People, Process & Product aan moeten voldoen en hoe deze middelen samenwerken. Verder beschrijft het boek de invoeringsmethode, met veel aandacht voor borging en cultuurverandering, een uitgebreide definitielijst, en een voorbeeld van een compact procesmodel.

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van procesmatig werken. Kritisch en autodidactisch heeft hij, bottom-up, constant gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening door praktisch te innoveren en samenhang aan te brengen tussen alle hulpmiddelen.

Jan van Bon is een internationaal erkende deskundige auteur, hoofdredacteur en spreker. Zijn brede kennis en analytisch vermogen gebruikt hij, top-down, om kritisch de erkende frameworks en standaarden te beschouwen en daaruit kennis te selecteren en toepasbaar te maken.

Met dit boek willen de auteurs het IT-beheer verder professionaliseren. De structuur en compactheid maken het mogelijk de ISM-methode eenvoudig en snel in te voeren, toe te passen en te begrijpen. Ook willen de auteurs een nieuwe impuls geven aan het denken over IT-servicemanagement. Maar bovenal hopen zij dat het boek bijdraagt aan de verbetering van uw IT-dienstverlening. Daar is het tenslotte allemaal om begonnen.

Specificaties

ISBN13:9789012585002
Trefwoorden:ITIL (IT Infrastructure Library), IT Service Management, BiSL (Business Information Services Library), ASL (Application Service Library), IT-management
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:352
Uitgever:Van Haren Publishing B.V.
Druk:2
Verschijningsdatum:10-3-2014
Hoofdrubriek:IT-management / ICT
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Wim Hoving

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van modern IT servicemanagement. Kritisch en creatief heeft hij, bottom-up, constant gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening door praktisch te innoveren en samenhang aan te brengen tussen alle hulpmiddelen. Als gedreven senior manager en organisatieverbeteraar gaat hij voor duurzame resultaten. Resultaat en dus mensgericht, omdat medewerkers de kwaliteit van de uitvoering bepalen. Zowel bij het doorvoeren van veranderingen als het langdurig toepassen. Hij richt zich vooral op het structureel en resultaatgericht verbeteren van de dienstverlening door het verbeteren van de samenwerking tussen leiders, teams en professionals, en tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers en haar toeleveranciers. Dit leidt tot stabielere en efficiënter functionerende organisaties. Daardoor is geleidelijk de aandacht verlegd van het klassiek invoeren van ITIL, DevOps en procesmatig werken, naar resultaatgericht werken, met modern holistisch servicemanagement als middel, waarbij ‘lessons learned’ uit ITIL, DevOps, OBM, agile en experience management consequent geïntegreerd zijn in één werkwijze voor de gehele IT-organisatie. Wim heeft van hieruit, samen met een team van experts, leidinggegeven aan de ontwikkeling van de ISM-methode. Met de ISM-methode beschikt iedereen over een compacte breed inzetbare methode die snel en gefaseerd ingevoerd kan worden. Als ITSM-expert is hij een veelgevraagd klankbord voor leiders op C-level om zijn kennis met hen te delen. Hij is auteur, congresspreker, eventorganisator en actief blogger op Linkedin.

Andere boeken door Wim Hoving

Bekijk alle boeken

Over Jan van Bon

Jan van Bon studeerde in 1979 af als biomathematicus, waarna hij als onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen verschillende projecten voor de overheid uitvoerde. Vanaf 1989 begon hij zijn loopbaan in de automatisering met de invoering van processen bij PTT Post, en later bij PTT Telecom (IPW) en Unisource Information Services. Vanaf het begin van de jaren negentig was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling en verspreiding van kennis op het gebied van IT-management. In 1993 was hij één van de initiatiefnemers van het IT Service Management Forum in Nederland (ITSMF), en mede verantwoordelijk voor het professionaliseren van de vereniging. Voor ITSMF-International was hij jarenlang de trekker van de mondiale publicatiecommissie. Ook organiseerde hij voor diverse partijen tientallen seminars, symposia en congressen over beheer-relevante thema's. In 1996 nam hij het initiatief tot het opstellen van een Compendium IT Beheer. Dit initiatief werd uitgebouwd tot het IT Beheer Jaarboek, een reeks die verscheen van 1997 tot 2008. In totaal produceerde hij als hoofdredacteur ruim 70 boeken over IT-managementvraagstukken, met een grote internationale groep auteurs en reviewers. Sinds 1996 is hij ook de hoofdredacteur van de ITSM Portal, een internationaal kennisplatform waarmee tot op de dag van vandaag velen worden voorzien van informatie over actuele IT-managementvraagstukken.

Andere boeken door Jan van Bon

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Geschiedenis van ITSM
1.1 Het begin
1.2 Stijgende behoefte aan control
1.3 De opkomst van procesmatig werken
1.4 Procesgerichte referentiemodellen
1.5 ISMA (vanaf 1979)
1.6 Drievoudig model van beheer (Looijen, vanaf 1986)
1.7 ITIL (vanaf 1988)
1.8 PRINCE (vanaf 1989)
1.9 Strategic alignment-modellen (vanaf 1993)
1.10 Normen en standaarden (vanaf 1995)
1.11 COBIT (vanaf 1996)
1.12 MOF (vanaf 1999)
1.13 ASL (vanaf 2002)
1.14 BiSL (vanaf 2005)
1.15 Evaluatie van dertig jaar ITSM-modellen
1.16 Conclusies

2. Modern ITSM
2.1 Wat wil de klant?
2.2 Eisen aan de klant (demand)
2.3 Eisen aan de leverancier (supply)
2.4 Eisen aan een ITSM-framework
2.5 De kaders voor ITSM
2.6 De bouwstenen van een ITSM-framework
2.7 De objecten van ITSM

3. De opbouw van de ISM-methode
3.1 Wat is ISM?
3.2 Waarom ISM?
3.3 Geschiedenis van ISM
3.4 De ISM-inrichtingskeuzes
3.5 Bepaling ISM-domein

4. De ISM-methode
4.1 Het ISM-relatiemodel
4.2 Het ISM-framework
4.3 De ISM-invoeringsmethode
4.4 De ISM-support

5. De ISM-processen
5.1 Service level management (SLM)
5.2 Quality management (QM)
5.3 Change management (CHM)
5.4 Incident management (INC)
5.5 Con_guration management (COM)
5.6 Operations management (OPS)

Acroniemen
Definities
Bronnen
Over de auteurs
Index

Aanbevolen live events...

donderdag 25-05-2023

Regels en de ruimte

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • De FSM-methode
    Jan van Bon
    De FSM-methode
    € 34,83
  • Microsoft Excel 2016 Step by Step
    Curtis Frye
    Microsoft Excel 2016 Step by Step
    € 36,46
  • OCA/OCP Java SE 8 Programmer Certification Kit
    Jeanne Boyarsky
    OCA/OCP Java SE 8 Programmer Certification Kit
    € 96,52
  • Informatiemanagement een nieuw tijdperk , een nieuwe aanpak
    Griet Barrezeele
    Informatiemanagement een nieuw tijdperk , een nieuwe aanpak
    € 24,80
  • Databases en SQL vierde druk
    Ton de Rooij
    Databases en SQL vierde druk
    € 53,50
  • OCP: Oracle Certified Professional Java SE 8 Programmer II Study Guide
    Jeanne Boyarsky
    OCP: Oracle Certified Professional Java SE 8 Programmer II Study Guide
    € 52,84

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De ISM-Methode Versie 3

        De ISM-Methode Versie 3
        Wim Hoving , Jan van Bon
        /