Fraudebeheersing
Een leidraad van preventie tot detectie
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789013089639Samenvatting
De gemiddelde organisatie overkomt eens per vijf jaar een fraude met materiële gevolgen. Gemiddeld één op duizend werknemers pleegt jaarlijks een ernstige fraude. Studies wijzen op een gemiddelde schade door fraude die neerkomt op vijf procent van de omzet. Kortom, fraude is van alledag, maar wel met ernstige gevolgen.
Mensen zijn berekenend, niet altijd eerlijk en onder omstandigheden bereid te frauderen. Als u weet wat die omstandigheden zijn, bent u ook in staat om die omstandigheden aan te passen. Dat is de sleutel tot echte fraudebeheersing.
Puttend uit de praktijk en verankerd in de theorie biedt dit boek, voor organisaties van klein tot zeer groot, praktische handvatten voor daadwerkelijke fraudebeheersing. U krijgt antwoord op de volgende vragen:
· Wat is fraude?
· Wie is fraudeur?
· Hoe ontmoedig ik ongewenst gedrag en bevorder ik gewenst gedrag?
· Hoe voorkom ik fraude?
· Hoe spoor ik fraude tijdig op en volg ik incidenten slagvaardig op?
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Wat is fraude en hoe is fraude te verklaren?
2.1 Een definitie van fraude
2.2 Het risicoaspect van fraude
2.3 Hoe is fraude te verklaren?
3. Verschijningsvormen van fraude
3.1 Fraude in relatie tot degene die fraudeert
3.2 Fraude in relatie tot het proces
3.3 Fraudesignalen
3.4 Ambtelijke corruptie
4. De elementen van beheersing: gedragsbevordering, preventie en detectie
4.1 Gedragsbevordering en afschrikking ongewenst gedrag (deterrence)
4.2 Preventie
4.3 Detectie
5. Onderzoek naar vermoedens van fraude
5.1 Het frauderesponsplan
5.2 Aansturen van het onderzoek
5.3 Doelen en bevoegdheden van het onderzoeksteam
5.4 Uitvoeren van het onderzoek
6. Fraudebeleid
7. Ten slotte nog enkele simpele tips
8. Literatuur
9. Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan