Consumentenrecht
Paperback Nederlands 2013 9789013116298Samenvatting
Het consumentenrecht is niet geheel onomstreden, maar inmiddels niet meer weg te denken uit ons recht. En in het bijzonder niet uit het BW, waarin het een belangrijke plaats is gaan innemen. Met de invoering van het nieuwe vermogensrecht in 1992 is er geen rustpunt in de ontwikkeling van het consumentenrecht gekomen. Daaraan is vooral de Europese Unie debet, die met een niet aflatende stroom richtlijnen en verordeningen de Nederlandse wetgever op blijft jagen.
Het consumentenrecht van 2013 is dan ook aanzienlijk uitgebreid, vergeleken bij dat van 1991. Daar zal voorlopig geen einde aan komen, gelet op de eind 2012 afgekondigde verordening betreffende een consumentenprogramma 2014-2020 en het voorstel voor een gemeenschappelijk Europees kooprecht van 2011. Wel is het consumentenrecht van karakter veranderd: vooral op Europees vlak heeft de bescherming van de zwakkere gezelschap gekregen van - of wellicht zelfs plaats gemaakt voor - de bevordering van de gemeenschappelijke markt.
Het consumentenrecht is gecodificeerd in wetgeving op uiteenlopende gebieden. De beschrijving van het consumentenrecht in dit boek is niet beperkt tot het BW. Ook andere consumentenwetgeving, alsmede vormen van zelfregulering worden besproken. Daarbij is wel een beperking gemaakt tot privaatrechtelijke regels. Publiekrechtelijke regelgeving is goeddeels buiten beschouwing gebleven. Ook het privaatrecht buiten het BW wordt met terughoudendheid geschetst. Om de lezer behulpzaam te zijn bij het vinden van dieper gravend materiaal, zijn literatuurverwijzingen opgenomen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Enige afkortingen
Verkort geciteerde literatuur
I INLEIDING
1 Consument en BW
2 De consumentenbeweging als katalysator
3 Overheidsregulering en zelfregulering
4 Historie en toekomst
5 Rechtsvergelijking
6 Europees recht
7 Doel van het consumentenrecht
8 Enige kwantitatieve gegevens
II TECHNIEKEN VAN CONSUMENTENBESCHERMING
9 Het begrip consument
10 Kleine zelfstandigen
11 Dwingend en aanvullend recht
12 Driepartijenverhoudingen
13 Codificatie
14 Fundamentele consumentenrechten
III ALGEMENE REGELS VAN CONSUMENTENBESCHERMING IN HET BW
15 Totstandkoming rechtshandeling
16 Informatieplichten
17 Bedenktijd
18 Algemene voorwaarden
19 Uitleg
20 Niet-nakoming
21 Onrechtmatige daad en zaakwaarneming
22 Vorderingsrecht belangenorganisaties
IV BIJZONDERE REGELS VAN CONSUMENTENBESCHERMING IN HET BW
23 Misleidende, oneerlijke en vergelijkende reclame
24 Productaansprakelijkheid
25 Oneerlijke handelspraktijken
26 Consumentenkoop
27 Opdracht
28 Reizen en vervoer
29 Aanneming van werk
30 Verzekering
31 Massaschade
V CONSUMENTENBESCHERMING IN ANDERE WETGEVING
32 Handhaving
33 Mededingingsrecht
34 Financiële markten
35 Gelijke behandeling
36 Schuldsanering
37 Procesrecht
VI ZELFREGULERING
38 Algemene voorwaarden
39 Reclame
40 Verzendhandel
41 Krediet
42 Elektronisch verkeer en digitalisering
43 Klachtenbehandeling
44 Geschillenbeslechting
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan