Bart Hessel is universitair hoofddocent Economisch Publiekrecht en bijzonder hoogleraar Europees recht en decentrale overheden bij de Universiteit Utrecht.
Meer over de auteursMarktwerking in het sociaal domein?
Marktdenken en liberalisme in de zorg
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789013167979Samenvatting
In hoeverre heeft marktwerking in het sociaal domein gebracht wat ervan gehoopt werd? En sluit de vraag naar zorg vandaag de dag beter aan op het aanbod van zorg? Dit is de eerste titel waarin een blik wordt geworpen op het spanningsveld tussen marktwerking en zorg. Marktwerking in de zorg is een spanningsveld dat tegelijkertijd actueel en intrigerend is. Toen de overheid marktwerking in het sociaal domein introduceerde, gebeurde dit met de belofte van een hogere efficiëntie in combinatie met een verbetering van de zorg.
Dit laatste zou het gevolg zijn van innovatiebevorderende effecten. Tijd om de balans op te maken: gaat marktwerking in de zorg de beloften waarmaken of moeten we terugkeren naar een publiek gefinancierd systeem? Marktwerking in het sociaal domein levert in een kritische analyse van de uitwerking van marktwerking in de zorg. De auteurs bepleiten dat de kosten van de zorg in het sociaal domein niet beheersbaar zijn gebleken, en ook de verwachte efficiency lijkt uit te blijven.
Hiermee is dit de eerste uitgave die dit spanningsveld in kaart brengt. De titel verschijnt in een tijd waarin de vraag zich aandringt op welke wijze we het sociaal domein moeten organiseren om de zorg te verbeteren en (tegelijkertijd) kosten te besparen. De auteurs doen hiertoe aanbevelingen. De publicatie vormt hiermee een waardevolle informatiebron voor juristen bij overheden – in het bijzonder gemeenten – en juristen bij zorgondernemingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Pieter Kuypers
Inhoudsopgave
Begrippenlijst / XIII
HOOFDSTUK 0
Inleiding / 1
HOOFDSTUK 1
Beslissingsruimte in het sociaal domein: de gulden middenweg tussen beleidsmatig
proactief en juridisch reactief handelen / 7
1.1 Inleiding / 7
1.2 Beslissingsruimte: beoordelingsruimte c.q. beleidsruimte / 8
1.3 Ruimte bij het toekennen van maatwerkvoorzieningen op grond van de Wmo 2015 / 9
1.3.1 Inleiding / 9
1.3.2 Analyse van de verschillende uitspraken / 10
1.3.3 Afsluitende analyse / 19
HOOFDSTUK 2
Gemeentelijke samenwerkingsverbanden in het sociaal domein / 21
2.1 Plicht tot samenwerking? / 21
2.2 Wijzen van samenwerking / 23
2.3 Informele samenwerkingsvormen / 25
2.4 Formele samenwerkingsvormen / 27
2.5 Conclusie / 29
HOOFDSTUK 3
Inkoop jeugdhulp: sociaal domein rijp voor marktwerking (en aanbesteden)? / 31
3.1 Inleiding / 31
3.2 De subsidie als methode om jeugdhulpvoorzieningen te bekostigen / 32
3.3 Het open-housemodel als methode om jeugdhulpvoorzieningen in te kopen / 35
3.4 Bestuurlijk aanbesteden / 37
3.5 De (vereenvoudigde) procedure om jeugdhulpvoorzieningen in te kopen / 41
3.6 Bijzondere aandachtspunten / 43
HOOFDSTUK 4
Doorgeschoten neoliberalisme op de ziekenhuismarkt? / 49
4.1 Inleiding / 49
4.2 Het theoretische kader / 50
4.2.1 Economische ordening / 50
4.2.2 Marktvormen / 50
4.2.3 Volledige mededinging, te mooi om waar te zijn / 51
4.2.4 Alternatieve kritische stromingen in de economie / 52
4.2.5 De maatschappelijke werkelijkheid voldoet niet aan de simplificerende voorwaarden van het neoklassieke model / 52
4.3 De neoklassieke economie en het neoliberalisme / 53
4.4 De beoordeling van marktvormen / 54
4.4.1 Drie criteria / 54
4.4.2 Welvaart en welvaartsmeting / 55
4.5 Specifieke eigenschappen van de gezondheidszorg / 57
4.5.1 Veel verschillende deelmarkten / 59
4.6 De naoorlogse ontwikkelingen van ordening in de sector ziekenhuizen / 59
4.6.1 Drie fasen: van centraal geleide ordening naar marktwerking / 59
4.6.2 Een overzicht van de veranderingen / 60
4.7 Patiënt, ziekenhuis en zorgverzekeraar op de markt / 63
4.7.1 Drie hoofdrolspelers / 63
4.7.2 Aantal aanbieders van ziekenhuiszorg / 64
4.8 Drie voorbeelden uit de praktijk: het eigen risico, de spreiding van ziekenhuizen
en de casus van een fusietraject / 65
4.9 De marktmeesters kunnen meer en beter / 73
4.10 Conclusies en aanbevelingen / 76
HOOFDSTUK 5
Sociale markteconomie door de bril van de Parnassia Groep / 77
5.1 Inleiding / 77
5.2 Patiëntenzorg staat centraal / 77
5.3 Partnerschap en samenwerking met anderen in het gemeentelijk domein / 79
5.4 Betere behandeling tegen lagere kosten / 79
5.5 Interne maatschappelijke verantwoordelijkheid voor personeel / 80
5.6 Externe maatschappelijke verantwoordelijkheid / 81
5.7 Internationale en wetenschappelijke samenwerking / 81
5.8 Enkele afsluitende opmerkingen / 83
HOOFDSTUK 6
De verbinding tussen deel I en deel II / 85
6.1 Inleiding / 85
6.2 Hayeks visie op de markt is economisch aanvechtbaar maar stimulerend voor ondeskundige neoliberale politici / 86
6.3 De essentiële aspecten van hoofdstuk 1 / 90
6.4 De essentiële aspecten van hoofdstuk 2 / 92
6.5 De essentiële aspecten van aanbesteden in het sociaal domein van hoofdstuk 3 / 93
6.6 De essentiële economische aspecten van hoofdstuk 4 / 95
6.7 De essentiële aspecten van hoofdstuk 5 / 101
6.8 De essentiële aspecten van hoofdstuk 6 / 104
6.9 Europa 2020 is een mededeling die we wetenschappelijk zwaar gefundeerd vinden / 106
HOOFDSTUK 7
De sociale markteconomie van de EU biedt wat nodig is voor het sociaal domein / 107
7.1 Inleiding / 107
7.2 De vier categorieën toepasselijke interne marktregels / 113
7.3 Het beleidsmatig Europabewustzijn van decentrale overheden / 114
7.3.1 Gebruikmaken van uitzonderingen op de verboden van vrij verkeer, staatssteun en mededinging en de beleidsruimte in de aanbestedingsrichtlijnen / 115
7.4 De sociale markteconomie van de EU en Europa 2020 / 116
7.4.1 Binnen de EU is sprake van overheidsbeleid om de markt te versterken, aan te vullen en te corrigeren / 117
7.4.2 De uitwerking van Europa 2020 van de Commissie / 117
7.5 De Europese Commissie moet de sociale markteconomie van de EU ruimer concretiseren en wij kunnen dat vanuit het sociaal domein ondersteunen / 126
7.5.1 Vier redenen voor de Commissie om Europa 2020 ruimer toe te passen / 128
7.6 Afsluitende opmerkingen / 136
HOOFDSTUK 8
Inclusieve groei biedt het sociaal domein alle beleidsruimte om de markt te corrigeren
en via de Europese Structuur- en Investeringsfondsen omvangrijke financiële steun / 139
8.1 Inleiding / 139
8.2 Beleidsdoelstellingen van de inclusieve groei bieden nieuwe beleidskansen / 140
8.3 De Europese Structuur- en Investeringsfondsen bieden het sociaal domein financiële steun / 144
8.4 Hoe werken de Europese Structuur- en Investeringsfondsen en welke medefinanciering wordt vereist / 148
8.5 Het verband tussen de Europese Structuur- en Investeringsfondsen en de toepasselijke interne marktregels / 150
8.6 Afsluitende opmerkingen / 151
HOOFDSTUK 9
Meer beleidsruimte in het sociaal domein voor de regels van aanbesteding en vrij verkeer / 153
9.1 Inleiding / 153
9.2 De toepasselijke regels van vrij verkeer / 153
9.2.1 De Dienstenrichtlijn is niet van toepassing door aanbesteding / 154
9.3 Aansluiting hoofdstuk 3 / 159
9.4 De toepasselijke Verdragsbepalingen van vrij verkeer / 160
9.4.1 De verboden van vrijheid van vestiging en vrijheid van diensten / 160
9.4.2 De essentiële uitzonderingen op de Verdragsverboden / 163
9.5 De samenhang tussen verboden van vrij verkeer en aanbestedingsrecht / 165
9.6 Maatschappelijk Aanbesteden bevat veel kenmerken van de niet-individualistische sociale markteconomie van de EU / 167
9.6.1 Enkele aanvullende punten van de jeugdzorg door de gemeente Utrecht / 172
9.7 De geconcretiseerde sociale aanbestedingsregels bieden ruimte voor Maatschappelijk Aanbesteden / 173
9.8 Mogelijke beleidsruimte in sociaal domein om het vrij verkeer te beperken met relevante kwaliteitseisen / 175
9.8.1 De al bestaande beleidsruimte voor het sociaal domein / 176
9.8.2 Meer beleidsruimte in het sociaal domein voor relevante kwalitatieve eisen? / 180
9.9 Afsluitende opmerkingen / 181
HOOFDSTUK 10
Meer beleidsruimte in sociaal domein voor de regels van staatssteun / 183
10.1 Huidige staatssteunregels bieden nog weinig ruimte voor sociale staatssteun / 183
10.2 Is het mogelijk dat er geen sprake is van dreigende vervalsing van de mededinging van de interne markt en ongunstige beïnvloeding van de interstatelijke handel? / 184
10.3 De staatssteunregels bezien vanuit de sociale markteconomie van de EU / 187
10.4 Enkele voorstellen om de staatssteunregels voor sociaal domein te verruimen / 191
HOOFDSTUK 11
Mededingingsrecht en het sociaal domein / 195
11.1 Inleiding / 195
11.2 De werking van het mededingingsrecht in het sociaal domein / 196
11.2.1 Het proces van mededinging en marktwerking als achtergrond van het mededingingsrecht / 196
11.2.2 Het Europese mededingingsrecht – het kartelverbod van artikel 101 VWEU / 198
11.2.3 Het Nederlandse mededingingsrecht – het kartelverbod van artikel 6 Mw / 202
11.3 De toepassing van het mededingingsrecht in de zorgsector / 204
11.3.1 Onderzoeksgebied en onderzoeksvragen van dit hoofdstuk / 205
11.3.2 Mededingingsrecht en gezondheidszorg / 208
11.3.3 Specialisatieafspraken / 210
11.3.4 Ketenzorg en samenwerking in zorggroepen / 214
11.3.5 Informatie-uitwisseling / 217
11.3.6 Waarnemingsregelingen c.a. en vestigingsbeleid / 219
11.3.7 Conclusies / 221
11.4 De toepassing van het mededingingsrecht in de jeugdhulpverlening en maatschappelijke ondersteuning – combinatievorming in het sociaal domein / 223
11.4.1 Inleiding / 223
11.4.2 Samenwerkingsvormen / 224
11.4.3 De omgang vanuit het mededingingsrecht met combinatieovereenkomsten door de jaren heen / 225
11.4.4 Het effect van combinatieovereenkomsten / 227
11.4.5 De toepassing van de Beleidsregels combinatieovereenkomsten 2013 / 228
11.4.6 Conclusie / 233
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan