Macht en machtsverhoudingen bij openbare biedingen
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789013170955Samenvatting
Als lezer krijg je op overzichtelijke wijze inzicht in de juridische en strategische aspecten van een ongevraagd openbaar bod.
Macht en machtsverhoudingen bij openbare biedingen ontleedt de juridische en strategische aspecten van een ongevraagd openbaar bod. Tot op heden is er geen publicatie verschenen die het openbare overnamebod uitsluitend behandelt vanuit de situatie dat het bod ongevraagd is en als ongewenst wordt geacht door de doelvennootschap.
Deze publicatie is bovendien uniek, in de zin dat het openbare bod zowel vanuit juridisch als vanuit machtspolitiek gezichtspunt belicht wordt. Dit maakt de titel zeer waardevol voor een brede doelgroep, en niet uitsluitend het juridische publiek.
Macht openbare biedingen literatuur
Het Van der Heijden Instituut werd in 1966 opgericht als studiecentrum voor het rechts- personen- en vennootschapsrecht. Het Van der Heijden Instituut is onderdeel van het Onderzoekcentrum Onderneming & Recht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Radboud Universiteit Nijmegen. In de Serie vanwege het Van der Heijden Instituut verschijnen monografieën, proefschriften, congresbundels en uitkomsten van onderzoek naar de werking van regelgeving op het aangegeven onderzoeksterrein. Ook verschijnen in deze Serie publicaties van de Vereniging voor Financieel Recht, de Vereniging Jaarrekeningenrecht en Geschriften vanwege de Vereniging Corporate Litigation.
Macht en machtsverhoudingen bij openbare biedingen is van grote waarde voor een zeer brede doelgroep. Denk aan corporate advocaten, wetenschappers op het gebied van het vennootschapsrecht, rechters, bedrijfsjuristen bij beursgenoteerde ondernemingen en CEO’s van beursgenoteerde ondernemingen.
Voor corporate advocaten, rechters en wetenschappers is met name de juridische bespreking van het ongevraagde openbare bod essentieel. Voor bedrijfsjuristen en CEO’s zijn vooral de strategische en machtspolitieke beschouwingen over ongevraagde openbare het bod essentieel.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Ten geleide IX
Hoofdstuk 1 Inleiding 1
1.1 Introductie 1
1.2 Achtergrond en doelstelling van het onderzoek 2
1.3 Opzet van het onderzoek 4
1.4 Afbakening en verantwoording 7
Hoofdstuk 2 Het ongevraagde openbare bod op hoofdlijnen 9
2.1 Inleiding 9
2.2 Het ongevraagde openbare bod vanuit het perspectief van de doelvennootschap 12
Het vennootschappelijk belang 12
Cancun en de nieuwe dimensie van het vennootschappelijk belang 13
Aanvullende eisen voor de beursgenoteerde vennootschap 18
De taakopdracht van het bestuur van de doelvennootschap bij een ongevraagd openbaar bod 19
2.3 Het ongevraagde openbare bod vanuit het perspectief van de bieder 24
Het perspectief van de ongenode bieder zonder aandelenbelang in de doelvennootschap 24
Het perspectief van de ongenode bieder met aandelenbelang in de doelvennootschap 28
2.4 De biedingsregels bij een ongevraagd openbaar bod 33
Openbare mededeling 33
Aankondiging van een ongevraagd openbaar bod 35
Certainty of funds 37
Goedkeuring van het biedingsbericht 38
Wet op de Ondernemingsraden – Fusiegedragsregels 2015 39
Uitbrengen van een ongevraagd openbaar bod 41
Best price rule 42
Aanmelding en aanmeldingstermijn 42
Informatieve vergadering - Standpunt doelvennootschap 43
Gestanddoening 45
Na-aanmelding 46
Settlement 46
Verbod gunstiger voorwaarden 46
2.5 Slotoverwegingen 47
Hoofdstuk 3 Het juridisch speelveld bij een ongevraagd openbaar bod 53
3.1 Algemeen 53
3.2 Doelvennootschap 54
Strategie en standpuntbepaling 54
Strategie en inrichtingsvrijheid 57
Verdedigingsmaatregelen 58
Beschermingsmaatregelen 59
Conclusie 61
3.3 Bieder 61
Financiële dimensie van het openbare bod 61
Strategische dimensie van het openbare bod 63
Ontregeling van het biedingsproces 64
Conclusie 65
3.4 Aandeelhouders 65
Soorten aandeelhouders 65
Financiële investeerders 65
Controlerend aandeelhouder – grootaandeelhouder 66
Activistische aandeelhouders 67
Wolfpacks 68
Conclusie 69
3.5 Beschermingsstichting 70
Missie beschermingsstichting – richtsnoer voor handelen 70
Invloed op algemene vergadering 71
Verandering van machtsverhoudingen 72
De positie van de beschermingsstichting bij veranderende machtsverhoudingen 78
Conclusie 80
3.6 Concurrerende bieder 81
Beïnvloeding van het binaire biedingsproces 81
Nieuwe dynamiek in het biedingsproces 82
Conclusie 84
3.7 Ondernemingsraad en vakorganisaties 85
3.8 Slotoverwegingen 86
Hoofdstuk 4 De dynamiek bij een ongevraagd openbaar bod 89
4.1 Signalen over een openbaar bod 89
Follow-up door de bieder 90
Follow-up door de doelvennootschap 91
4.2 Toenadering door de bieder 92
De letter of interest 92
De verplichtingen van de doelvennootschap op grond van de letter of interest 92
Grenzen aan de verplichtingen van de doelvennootschap in het kader van een ongevraagd bod 94
4.3 Communicatie tussen de bieder en de doelvennootschap 94
Opening van zaken en redelijk overleg 94
Beoordeling van het overnamevoorstel door de doelvennootschap – Inhoudelijke besprekingen met de bieder 95
Kanttekeningen bij de AkzoNobel-beschikking 100
4.4 Onderhandelingen tussen de bieder en de doelvennootschap 101
De AkzoNobel-beschikking 101
Redelijk overleg tussen doelvennootschap en bieder 105
Het onderhandelingsproces en de krachten in de kapitaalmarkt 107
De verplichtingen van de doelvennootschap in de context van
het redelijk overleg met de bieder 110
4.5 Het verdere verloop van het proces 111
Structurering van het proces 112
De wettelijke bedenktijd beursvennootschappen 115
4.6 Slotoverwegingen 125
Hoofdstuk 5 Macht en machtsuitoefening 131
5.1 Inleiding 131
5.2 De mens achter de macht 133
Fortuna en virtú 133
Het veranderen van de stroom 134
Macht en politiek 135
5.3 Een beproeving van de wil 137
Fortsetzung der Politik mit anderen Mitteln 137
Strategie en diplomatie 140
Aanval en verdediging 141
5.4 Een continuüm van gebeurtenissen 143
Verval en herstel 143
Shi 145
De list van de Lege Stad 146
Chinese realpolitik 147
5.5 Slotoverweging 148
Hoofdstuk 6 De machtspolitiek van de bieder in de overnamestrijd 149
6.1 Fortuna en de bieder 149
6.2 Het machtspolitieke spectrum van de bieder 151
De vrijheid van handelen van de bieder 151
De dialectiek van de biedingsstrijd 152
Strategie en diplomatie in de biedingsstrijd 157
6.3 De bieder en de kunst van het uitoefenen van dwang 158
Het instrumentarium van de bieder voor het uitoefenen van dwang 158
Machtsvertoon 158
Conflictbevordering 160
Machtsbasis 161
Non-interventie 163
Strategische omsingeling 164
Bondgenootschappen 165
6.4 De bieder en de kunst van het overtuigen 167
The lifeblood of diplomacy 167
De presentatie van het openbare bod 170
De discussie over de merites van het openbare bod 171
Cold cash 173
6.5 De gang naar de gesprekstafel en naar de onderhandelingstafel 175
De juridische obstakels voor de bieder 175
De AkzoNobel-beschikking en de ontkenning van de werkelijkheid 177
Dwang en overtuigingskracht 179
6.6 Weerstand en tegenspel 181
De bewegingen binnen de doelvennootschap 181
De inroeping van de wettelijke bedenktijd 182
Maatregelen door bestuur en RvC van de doelvennootschap 185
Interventie door de beschermingsstichting 186
Concurrerend bod 188
Event-driven hedge funds 189
6.7 Slotoverwegingen 190
Hoofdstuk 7 De machtspolitiek van de doelvennootschap in de overnamestrijd 195
7.1 Het bestaan en het bestaansrecht van de doelvennootschap 195
Il potere logora chi non ce l’ha 195
Het nut van vestingwerken en van beschermingsconstructies 196
Strategie en stakeholders 198
7.2 Het machtspolitieke spectrum van de doelvennootschap 199
De statische positie van de doelvennootschap 199
Afschrikking en de dialectiek van de biedingsstrijd 200
7.3 De doelvennootschap en de kunst van het uitoefenen van dwang 201
Het instrumentarium van de doelvennootschap voor het uitoefenen van dwang 201
Alarmsituatie 202
Aanval op de bieder 203
Rust en stilte 204
Bondgenoten 205
7.4 De doelvennootschap en de kunst van het overtuigen 207
De letter of interest 207
Correspondentie tussen de bieder en de doelvennootschap 208
Aansluitende gesprekken 209
Van het vrijblijvende gesprek naar het echte gesprek 212
The most important thing a man has to tell you... 216
7.5 Endspiel 217
Het laatste gesprek 217
Faites vos jeux 218
7.6 Slotoverwegingen 219
Hoofdstuk 8 Slotbeschouwing 223
Aangehaalde literatuur 231
Registers 243
Jurisprudentieregister 245
Trefwoordenregister 247
Curriculum vitae 251
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan