Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid
Onderscheid en overlap met bijkomende (psychische) problematiek
Paperback Nederlands 2020 2e druk 9789023256076Samenvatting
Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling.
Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuunproblemen en leerstoornissen.
Belangrijke onderwerpen zijn hierbij:
- Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld.
- Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.
- Kenmerken van gangbare misdiagnoses.
- Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden.
- Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen.
- Problemen in de ouder-kindrelatie.
- Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen.
- Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional.
Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord XIV
Ten geleide XV
Inleiding XIX
Wat wordt bedoeld met de term ‘hoogbegaafd’? XXVI
Hebben hoogbegaafde kinderen en volwassenen meer risico op problemen? XXVIII
Hoofdstuk 1 Kenmerken van hoogbegaafde kinderen en volwassenen 1
Hoofdstuk 2 Misdiagnoses en dubbeldiagnoses bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen 41
Hoofdstuk 3 Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis 53
Hoofdstuk 4 Diagnoses met woede 89
Hoofdstuk 5 Stoornissen in de ideeënvorming en angststoornissen 117
Hoofdstuk 6 Stemmingsstoornissen 163
Hoofdstuk 7 Leerstoornissen 185
Hoofdstuk 8 Slaapstoornissen 219
Hoofdstuk 9 Allergieën, astma en reactieve hypoglykemie 235
Hoofdstuk 10 Verslavingsstoornissen 249
Hoofdstuk 11 Relatieproblemen bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen 263
Hoofdstuk 12 Het diagnostisch proces 287
Hoofdstuk 13 Differentiëren tussen hoogbegaafd gedrag en pathologisch gedrag 301
Hoofdstuk 14 Een zorgprofessional of begeleider kiezen voor een hoogbegaafd kind of een hoogbegaafde volwassene 313
Hoofdstuk 15 Bronnen 325
Literatuur 328
Over de auteurs 363
Register 369
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan