Carlos Nunez is ingenieur gespecialiseerd in cultuur en besluitvorming. Hij is docent en trainer interculturele communicatie en auteur van de boeken Interculturele communicatie en Intercultural Sensitivity.
Meer over de auteursInterculturele communicatie
Van ontkenning tot wederzijdse integratie
Paperback Nederlands 2021 5e druk 9789023256878Samenvatting
Elk jaar brengen duizenden studenten een deel van hun studie door op buitenlandse universiteiten in het kader van uitwisselingsprogramma’s. Docentmobiliteitsprogramma’s zorgen ervoor dat buitenlandse docenten les geven aan Nederlandse klassen. Dankzij migratie, arbeidsmobiliteit en studentmobiliteit is de klas meer cultureel divers dan ooit tevoren.
Interculturele communicatie geeft studenten een voorsprong bij hun contact met docenten en medestudenten en helpt hen uit te blinken in hun toekomstige internationale carrières. Onderzoek toont aan dat cultureel diverse klassen óf erg slecht óf buitengewoon goed presteren. De prestaties zijn laag als de culturele verschillen worden genegeerd of ontkend, of als de verschillen als een probleem gezien worden. Cultureel diverse groepen blinken daarentegen uit wanneer verschillen worden herkend en benoemd als waardevolle bronnen van innovatie en groei.
Interculturele communicatie maakt studenten in het hoger beroepsonderwijs nieuwsgierig om kennis te maken met andere culturen. De stof zorgt ervoor dat zij zich bewust worden van de eigenheid van hun cultuur, die ze meestal zo vanzelfsprekend vinden. Bovendien leren studenten cultuur te herkennen als een waardevolle bron.
Dit boek reikt de competenties aan die benoemd worden in de culturele modellen van Hoffman, Hall, Kluckhohn, Hofstede, Trompenaars, Bennett, House, Banaji en Greenwald. Wat is nieuw in deze 5e druk? Hoofdstuk 8 over diversiteit in teams en ‘global leadership’ is uitgebreid met een actueel onderwerp: onbewuste culturele vooringenomenheid, oftewel 'bias' en wat het ons oplevert als we dit leren benoemen.
De 5e druk bevat nog meer nieuwe casussen vanuit een internationaal perspectief. En alle hoofdstukken beginnen met een duidelijk overzicht van de leerdoelen. Dit compacte boek kan eenvoudig bestudeerd worden in een lessenserie van 7 of 8 weken. Het staat bomvol met praktische opdrachten, casussen en rollenspelen uit concrete interculturele werk- en leersituaties.
De casussen komen uit het onderwijs, de zorg, marketing en management – kortom, overal waar je met interculturele communicatie te maken kunt krijgen. In de klas, op stage, of in het beroepenveld, Interculturele communicatie helpt studenten om intercultureel vaardiger te worden.
Op vangorcumstudie.nl kunnen docenten aanvullend materiaal vinden:
- Een course guide voor blokken van zeven of acht weken.
- (Voorbeeld) antwoorden op alle opdrachten in het boek.
- PowerPoint-presentaties bij de hoofdstukken.
- Een aantal meerkeuze (toets)vragen.
- Belangrijke figuren uit het boek.
De auteurs hebben een cultureel en professioneel diverse achtergrond en werken als trainer en docent op (buitenlandse) universiteiten en in het hoger beroepsonderwijs. Ze zijn gevestigd als zelfstandig trainer, coach en consultant.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Cultuur, communicatie en wereldburgerschap 2
Hoofdstuk 2 Intercultureel communiceren met de zes basiswaarden van Hall 24
Hoofdstuk 3 Intercultureel werken met de zes basiswaarden van Kluckhohn 48
Hoofdstuk 4 Werken met de culturele dimensies van Hofstede 66
Hoofdstuk 5 Culturele synergie: Trompenaars' zeven dimensies en culturele verzoening 90
Hoofdstuk 6 Interculturele sensitiviteit als groeiproces 116
Hoofdstuk 7 Wonen, studeren en werken in het buitenland: cultuurschok en thuiskeerschok 134
Hoofdstuk 8 Diversiteit in teams en 'global leadership' 150
Over de auteurs 175
Over de illustrator 177
Bibliografie 178
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan