Casemanagement
De methodiek van interdisciplinair samenwerken
Paperback Nederlands 2022 10e druk 9789023258827Samenvatting
Binnen het sociaal werk krijgen hulpverleners vaak te maken met complexe en meervoudige problematiek. Dat vraagt om een integrale en interdisciplinaire aanpak, om zo uiteindelijk te komen tot duurzame verbeteringen voor de cliënt.
Casemanagement is als methodiek uitstekend geschikt voor deze manier van werken; er wordt vraaggestuurd gewerkt en de samenwerking tussen vertegenwoordigers van verschillende beroepsgroepen binnen het sociaal werk staat centraal.
In de vorige druk werd omgevingsgericht werken geïntroduceerd. Daar is in deze herziene druk nog meer aandacht voor en het begrip wordt ook naar een hoger niveau getild. Professionals (in opleiding) in het sociaal en agogisch domein leren hoe ze vanuit hun casemanagementtaken de leefomgeving een impuls kunnen geven om deze vitaler te maken. Het vraagt hen om naar de achterliggende structurele factoren te kijken. Zo kunnen zij de problematiek ook boven het individuele niveau uit tillen en maatschappelijke aanpassingen initiëren om onderliggende structuren te verbeteren. Soms leidt zo'n analyse van het krachtenveld tot het (idealiter) organiseren van een tegenmacht. Daarom staat het boek ook stil bij strategie.
Het boek is een aanrader voor zowel aankomend professionals als mensen die al werkzaam zijn binnen het sociaal werk. Naast theorie en tips en trucs, bevat het ook praktijkvoorbeelden en verdiepende opdrachten, zodat je als (aankomende) professional ook de gelegenheid krijgt om een visie te ontwikkelen die boven de methodiek uitstijgt.
Trefwoorden
casemanagement samenwerken vraaggestuurd werken interdisciplinair werken sociaal werk multiproblematiek assessmentproces zorg hulpverlening sociale netwerken sociale kaart monitoring zorgconferentie sociaal domein linking evalueren hulpverleningsplan onderhandelen eigenaarschap ecogram vragen stellen sociale teams jeugdhulpverlening genogram emancipatie privacy beroepsgeheim behoefteverheldering drang en dwang structuraliseren
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Casemanagement als beroepsrol voor sociale professionals in zorg en welzijn
Hoofdstuk 2 De sociaal werker als casemanager in het professionele veld
Hoofdstuk 3 Wat is casemanagement?
Hoofdstuk 4 Casemanagement: een keuze
Casus casemanagement Vossendijk
Hoofdstuk 5 Het assessmentproces
Hoofdstuk 6 Planning en plan
Hoofdstuk 7 Linking
Hoofdstuk 8 Monitoring
Hoofdstuk 9 Evalueren
Hoofdstuk 10 De zorgconferentie
Hoofdstuk 11 Onderhandelen
Hoofdstuk 12 Vragen stellen
Hoofdstuk 13 Werken met een ecogram en genogram
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan