Annemarieke Nagel verzorgt leiderschapstrainingen en coachingstrajecten vanuit het bureau Intentie.
Meer over de auteursEssenties van leiderschap
Ontwikkel je authentieke leiderschapskwaliteiten
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789024417612Samenvatting
Dit boek reikt een praktische methode aan om de zeven essenties van leiderschap te ontwikkelen op het niveau van overtuigingen en intenties. Op heldere wijze dagen de schrijvers de lezer uit om krachtig en authentiek leiderschap neer te zetten.
De meerwaarde van het boek zit in de combinatie van gedegen expertise en de directe vertaling hiervan naar de praktijk. Het is gericht op zelfontwikkeling en biedt perspectieven, vragen, analyse-instrumenten en praktische oefeningen aan. Zo krijgt de lezer een beter beeld van de wijze waarop hij leiderschap kan ontwikkelen.
Het model van de zeven essenties van leiderschap leidt op het niveau van gedrag en overtuigingen tot inzicht in de werking van de essenties: visie, inspiratie, lef, sensitiviteit, integriteit, vernieuwing en blijven leren en de beheersing hiervan. Aan de hand van het model onderzoekt de lezer zijn bevorderende en belemmerende overtuigingen over leiderschap en het effect hiervan op zijn functioneren als leider. Ten slotte leert hij dankzij het model welke belemmerende overtuigingen zijn groei beperken en kan hij deze omzetten in gerichte intenties en concrete acties.
Het is een lees-, leer- en werkboek voor (ervaren) leiders en voor iedereen die zijn omgeving fundamenteel en vanuit eigen kracht wil beïnvloeden.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Hans Heyda
Inhoudsopgave
1 Inleiding
1.1 Waarom dit boek?
1.2 Werken met overtuigingen en intenties
1.3 Essenties van leiderschap: hoe komen we eraan
1.4 Essenties van leiderschap: wat is het resultaat
1.5 Gebruik van dit boek voor zelfontwikkeling
2 Essenties van leiderschap
2.1 Het fenomeen leiderschap
2.2 Leiderschap versus management
2.3 De zeven essenties
2.4 Overtuigingen
2.5 Intenties
2.6 Op weg naar authenticiteit
3 Persoonlijk leiderschapsprofiel
3.1 Zelfanalyse
3.2 Omgevingsanalyse
3.3 Interview over de resultaten van de omgevingsanalyse
3.4 Interpretatie van de resultaten
4 Visie
4.1 Beschrijving van de essentie 'visie'
4.2 Overtuigingen over visie
4.3 Intenties voor het ontwikkelen van de essentie visie
5 Inspiratie
5.1 Beschrijving van de essentie 'inspiratie'
5.2 Overtuigingen over inspiratie
5.3 Intenties voor het ontwikkelen van de essentie inspiratie
6 Lef
6.1 Beschrijving van de essentie 'lef'
6.2 Overtuigingen over lef
6.3 Intenties voor het ontwikkelen van de essentie lef
7 Sensitiviteit
7.1 Beschrijving van de essentie 'sensitiviteit'
7.2 Overtuigingen over sensitiviteit
7.3 Intenties voor het ontwikkelen van de essentie sensitiviteit
8 Integriteit
8.1 Beschrijving van de essentie 'integriteit'
8.2 Overtuigingen over integriteit
8.3 Intenties voor het ontwikkelen van de essentie integriteit
9 Vernieuwing
9.1 Beschrijving van de essentie 'vernieuwing'
9.2 Overtuigingen over vernieuwing
9.3 Intenties voor het ontwikkelen van de essentie blijven leren
10 Blijven leren
10.1 Beschrijving van de essentie 'blijven leren'
10.2 Overtuigingen over blijven leren
10.3 Intenties voor het ontwikkelen van de essentie blijven leren
11 Authentiek leiderschap
11.1 Authenticiteit: in balans zijn
11.2 Krachtig en effectief leiderschap
11.3 En nu jij
11.4 Tot slot
Bijlagen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan