Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Waarom we altijd tijd te kort komen

& ander irrationeel gedrag

Paperback Nederlands 2009 9789025431822
Niet leverbaar.

Samenvatting

Wanneer u mensen herinnert aan de tien geboden, zijn ze minder snel geneigd te liegen, ook als het atheïsten zijn. Een aspirientje van een duur merk helpt beter tegen hoofdpijn dan een goedkoop eigen merk, zelfs al zijn de pilletjes identiek. Als we érgens op kunnen rekenen, dan is het wel op de irrationaliteit van menselijk gedrag.

En dus maakt het niet uit hoeveel voorlichting een overheid geeft over de gevaren van onbeschermde seks: zodra de opwinding toeslaat, wordt het gezonde verstand overboord gekieperd, zoals Dan Ariely met een amusant experiment laat zien.

'Waarom we altijd tijd te kort komen' toont met verrassende voorbeelden en onderzoeken aan hoe slecht we in staat zijn de juiste beslissingen te nemen en hoe we met dat besef ons voordeel kunnen doen. Net als Malcolm Gladwell slaagt Ariely erin om de nieuwste inzichten over menselijk gedrag voor iedereen bruikbaar te maken.

'Dan Ariely is een van de origineelste en interessantste wetenschappers die ik ken. Zijn inventiviteit is opmerkelijk'
Daniel Kahneman, Nobelprijswinnaar Economie'

Specificaties

ISBN13:9789025431822
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:272
Uitgever:Atlas-Contact
Druk:4
Verschijningsdatum:17-9-2009
Hoofdrubriek:Psychologie

Expertrecensies (2)

Waarom we altijd tijd te kort komen
Carla Verwijs | 26 april 2010
U denkt dat uw beslissingen rationeel en weldoordacht zijn? Als u 'Waarom we altijd tijd te kort komen' van Dan Ariely hebt gelezen, gaat u heel anders naar uw beslissingen kijken. Ze zijn allesbehalve rationeel, betoogt Ariely. Erger nog, ze zijn zelfs voorspelbaar irrationeel!
Lees verder
Volkomen onlogisch
Carla Verwijs | 26 april 2010
U denkt dat uw beslissingen rationeel en weldoordacht zijn? Als u 'Waarom we altijd tijd te kort komen' van Dan Ariely hebt gelezen, gaat u heel anders naar uw beslissingen kijken. Ze zijn allesbehalve rationeel, betoogt Ariely. Erger nog, ze zijn zelfs voorspelbaar irrationeel!
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
15 stemmen
5
6
4
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Dan Ariely

Dan Ariely is auteur, hoogleraar psychologie en gedragseconomie, en bekleedt de Joep Lange-leerstoel aan de UvA. Zijn TED-talks hebben meer dan 17 miljoen views, en van zijn bestseller Predictably Irrational zijn meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht.

Andere boeken door Dan Ariely

Inhoudsopgave

Inleiding

1. De waarheid over relativiteit
2. Het misverstand van vraag en aanbod
3. De prijs van nul kosten
4. De kosten van sociale normen
5. De invloed van opwinding
6. Het probleem van uitstel en zelfdiscipline
7. De hoge prijs van bezit
8. Deuren openhouden
9. Het gevolg van verwachtingen
10. De kracht van de prijs
11. De context van ons karakter
12. Bier en gratis lunches

Noten
Bibliografie
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom we altijd tijd te kort komen