De zorg als bedrijf
Planning & control in de zorgsector
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789031345847Samenvatting
Door de omslag naar vraagsturing en outputfinanciering wordt een bedrijfsmatig aangestuurde en uitgevoerde zorgverlening steeds belangrijker. Het kunnen beheersen van zowel kwaliteit van zorg als de kostprijs daarvan vraagt een andere zienswijze en nieuwe vaardigheden van zorgmanagers én professionals. De vraag is: hoe kunnen vraaggestuurde zorgprocessen zo worden ingericht, gemanaged en uitgevoerd dat kwaliteit en efficiency in balans zijn en beide worden gegarandeerd?
In dit boek beschrijft de auteur de implementatie van Planning en Control als besturingssysteem in de zorgsector. De sleutelbegrippen hierbij zijn: bedrijfsmatig benaderen én concretiseren van zorgprocessen. Het blijft niet bij theorie: de auteur beschrijft juist ook concrete instrumenten om de productiviteit van de zorginstelling of de zorgprocessen te onderzoeken en te managen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. De zorgsector: historisch perspectief
3. Ontwikkeling van managementoptiek in de zorgsector
4. Van procesgeoriënteerde zorg naar productgeoriënteerde zorg
5. Planning & control
6. Het PKKK-model
7. Structuur en inhoud van het jaarplan
8. Het uitwerken van het jaarplan
9. Jaarplanrouting binnen Planning & control
10. De implementatie van Planning & control
11. Het onderzoeken van productiviteit
12. Het managen van productiviteit
Samenvatting
Afkortingen
Literatuur
Bijlagen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan