Frank Schalken is sinds 2005 oprichter en directeur van stichting E-hulp.nl, kennis- en adviescentrum voor online hulpverlening.
Meer over Frank SchalkenHandboek online hulpverlening (managementeditie)
Met internet Zorg en Welzijn verbeteren
Gebonden Nederlands 2013 2e druk 9789036803748Samenvatting
Toegankelijkheid, kwaliteit en gebruikersgemak verbeteren, regie en zelfredzaamheid stimuleren en kosten besparen: hulpverlening via internet verbetert hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. Steeds meer organisaties bieden dan ook online hulp. Wat maakt hulpverlening via internet zo waardevol? Wat is nodig voordat een instelling online hulp (grootschalig) kan aanbieden?
Het 'Handboek online hulpverlening (managementeditie)' is tot stand gekomen op basis van meer dan tien jaar ervaring met online hulpverlening en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Deze geheel vernieuwde editie geeft een uitgebreide beschrijving van de methodiek en de daarbij horende kenmerken, eveneens komen de voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Het implementatieproces en de organisatorische implicaties worden behandeld, zoals techniek, veiligheid, recht, PR en de veranderende rol van hulpverleners. Door het hele boek heen staan voorbeelden van bestaande online- en blended interventies. Actuele inzichten omtrent wetenschappelijk onderzoek worden gegeven en mHealth, therapietrouw, leerstijlen én de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener komen aan bod.
Dit handboek is zowel geschikt voor hulpverleners en managers die zich oriënteren op online hulpverlening als organisaties die hun online hulpaanbod willen doorontwikkelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Wat is online hulpverlening?
2. Effectiviteit van online hulpverlening
3. Kiezen voor online hulpverlening
4. Online hulpvormen
Deel 2: Voorbereiding en organisatie
5. Implementeren van online hulpverlening
6. Concept ontwikkelen
7. Interactieve hulpvormen inrichten
8. Techniek
9. Veiligheid
10. Recht
11. Teksten schrijven
12. Doelgroep bereiken
Deel 3: Uitvoering
13. Online hulpverlenen: een vak apart?
14. Online communiceren via synchroon contact
15. Online communiceren via asynchroon contact
16. Kwaliteit
Bijlagen
Literatuur
Over de auteurs
Over E-hulp.nl
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan