Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Wie vraagt wordt beter!

Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond

Paperback Nederlands 2017 9789036818162
Verkooppositie 346599 dagen in de top 100
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

-Wat levert nu precies waarde op voor de patiënt?
-Hoe haal je het maximale uit je mensen?
-Waar ligt je focus?
-En waarin kun je jezelf nog verbeteren?

Als je als leidinggevende in de zorg de lean werkwijze hanteert, kijk je elke dag wat er gebeurt op de werkvloer en wat er beter kan. Je verbindt team, patiënt en organisatie en stuurt op de best mogelijke patiëntenzorg.

Volgens Kjeld Aij maak je je deze rol eigen door de juiste vragen te stellen. In dit boek lees je wat hij zelf als directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum tegenkwam en hoe hij anders naar het werk en de patiënt leerde kijken. Zijn persoonlijke ervaringen, opgetekend door Petra ter Veer en Annelies Kruse, maken het boek uiterst herkenbaar voor de zorgprofessional. Ook voor leidinggevenden in andere sectoren is het echter zeer de moeite waard.

Wie dit gelezen heeft, beseft waar lean nu echt over gaat en is beter in staat anderen aan te sturen en te coachen. Een must read voor iedereen die op een bevlogen manier met lean aan de slag wil.

Specificaties

ISBN13:9789036818162
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Druk:1
Verschijningsdatum:12-6-2017

Lezersrecensies

4.8 van de 5
26 stemmen
23
2
0
0
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (10)

column
Kjeld Aij - Houd jij de score bij?
Kjeld Aij 22 oktober 2018 Als lean leidinggevende doe je er alles aan om je team gemotiveerd en scherp te houden. Vergeet daarbij niet de resultaten zichtbaar te maken.
column
Kjeld Aij - Zo maak je je visie concreet
Kjeld Aij 16 oktober 2018 Wie zich een ‘lean’ organisatie wil noemen, moet een duidelijk beeld hebben over wat het doel is van die lean aanpak. Veel bedrijven worstelen echter met het opstellen van zo’n toekomstvisie. Waar begin je?
achtergrond
Sta missers toe en vier je successen
Kjeld Aij 23 augustus 2018 Succesvol leidinggeven staat of valt in mijn ogen met goed communiceren, elkaar aanspreken op gedrag en samen durven erkennen dat het beter kan. Zonder onderlinge verwijten. En met veel complimenten.
column
Kjeld Aij - Dé baas bestaat niet meer
Kjeld Aij 1 november 2017 Het concept van 'de alleswetende baas', die vertelt hoe iemand anders zijn werk moet doen, is aan het vervagen. Bij leidinggeven draait het steeds meer om verbinding en gelijkwaardigheid. Hoe pas je je rol hierop aan?
column
Kjeld Aij - Je weet niet alles
Kjeld Aij 9 oktober 2017 De huidige manier van beleidsontwikkeling vraagt om een meer organische en procesgerichte benadering in dialoog met diverse partijen. Dit houdt in dat je niet alles in de hand hebt en moet durven vertrouwen op het proces.
column
Kjeld Aij - Houd je einddoel voor ogen
Kjeld Aij 6 oktober 2017 Wie vertrouwd is met de lean managementfilosofie, is het vast met me eens dat de uitgangspunten daarvan prachtig zijn: je vraagt je elke dag af wat nu precies waarde oplevert voor de patiënt en al het andere laat je achterwege. Je team inspireren en helpen groeien is daarbij essentieel.
column
Kjeld Aij - Alles is een leugen
Kjeld Aij 29 september 2017 Stel dat een medewerker tegen je zegt als: ‘De deur gaat altijd kapot’. Wat doe je dan? Volgens de lean managementfilosofie beschouw je dit als een leugen.
column
Kjeld Aij - Nemen jouw mensen mentaal ontslag?
Kjeld Aij 22 september 2017 We denken vaak dat weerstand te maken heeft met mensen die een bepaalde verandering niet willen, maar het gaat veel meer over de weg ernaartoe.
column
Kjeld Aij - Snel, snel, we moeten dóór
Kjeld Aij 15 september 2017 Je bent vast een slagvaardig type, net als veel managers. Je hebt duidelijke doelstellingen en je wilt je targets halen. De kans is echter groot dat je de kunst van het vertragen onvoldoende beheerst. Je wilt hoogstens even je pas inhouden, om net iets zorgvuldiger je analyse te doen, voordat je de vaart er weer inzet.
preview
Wie vraagt wordt beter! - Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond
Kjeld Aij 11 juli 2017 De valkuilen liggen op de loer als je als leidinggevende met lean aan de slag wilt. Kjeld Aij viel er zelf ook regelmatig in. Met zijn eigen ervaringen in de zorgsector als rode draad schreef hij het boek Wie vraagt wordt beter! Een preview.
Alle interviews en artikelen (10)

Over Kjeld Aij

dr. Kjeld Aij is verpleegkundige en bedrijfskundige en ruim achttien jaar werkzaam in de gezondheidszorg. Hij gaf uitvoering aan diverse projecten op het gebied van kwaliteit en patiëntveiligheid en nam onder meer het initiatief om het lean denken en werken in de operatiekamers te introduceren. Kjeld heeft een Master Black Belt aan de Technische Universiteit in Barcelona en behaalde zijn MBA aan de Business School Nederland, waarvoor hij onderzoek deed naar leiderschap en succesvol veranderen in organisaties, in het bijzonder naar de rol van het middenkader. Sinds 2015 is hij Directeur bedrijfsvoering van de Divisie Acute Zorg bij Amsterdam UMC (voorheen VUmc en AMC) waar hij voorheen hoofd Anesthesiologie & Operatieve Zorg was. In 2010 werd hij aangesteld als onderzoekslid van het Lean Healthcare Research Consortium van de Stanford University in San Francisco (VS). Sinds 2013 is hij eveneens lid van het Center for Lean Healthcare Research van The Ohio State University en het Fisher College of Business in de VS. In 2015 promoveerde hij op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Hij is verbonden aan Lean in de Zorg netwerk (Lidz) en publiceert regelmatig over lean. Samen met Bas Lohman schreef hij eerder het boek 'L2 zorg. Lean leiderschap in de praktijk'.

Andere boeken door Kjeld Aij

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Wie vraagt wordt beter!