Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Samenvatting

Laat u inspireren door de Lean Startup

Het idee van de Lean Startup is uitgegroeid tot een wereldwijde beweging. Ondernemers en bedrijven ontwikkelen en lanceren er op succesvolle wijze nieuwe producten mee. De aanpak, waarin het Lean-denken wordt toegepast op het proces van innovatie, maakt het mogelijk de juiste dingen te meten, het product aan te passen en opnieuw te testen. Resultaat: je zult minder tijd en geld verspillen.

In dit boek leest u alles over de principes en technieken van de Lean Startup. De methode is ontworpen om u te leren hoe u een startup opbouwt. Het biedt daarnaast manieren om een bedrijf met de grootst mogelijke snelheid op te schalen en te laten groeien.

Eric Ries, bestsellerauteur en ondernemer, heeft diverse startups opgericht en geadviseerd. Zijn Lean Startup-methodiek verovert de wereld en wordt gezien als de nieuwe innovatiefilosofie.

'Heel soms verschijnt een boek dat ons totaal anders laat denken over innovatie en ondernemerschap… 'De Lean Startup' is zo'n boek.' - Financial Times

Specificaties

ISBN13:9789043030991
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:320
Druk:1
Verschijningsdatum:12-11-2013
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Een minimum aan afval
Jeroen Ansink | 13 februari 2014
Drie jaar na het verschijnen heeft The Lean startup een heuse beweging ontketend. De boodschap dat het gros van de beginnersfouten in startups voorkomen kan worden, creëerde aanvankelijk een sensatie in Silicon Valley, maar heeft zich inmiddels ook uitgebreid tot andere sectoren. Inmiddels komen ondernemers van allerlei pluimage van Rotterdam tot aan Teheran regelmatig in meetups bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Lean is global geworden, en de onlangs verschenen Nederlandse vertaling komt wat dat betreft geen moment te vroeg.
Lees verder
recensie
De Lean startup
Janneke van Bemmel | 10 januari 2014
Het lanceren van een nieuw product of een nieuwe dienst is niet altijd succesvol. In 'De Lean startup' wordt uitvoerig een methode beschreven die zich in de loop van tijd bij menig (Amerikaans) bedrijf heeft bewezen. Omdat het boek zo duidelijk vanuit Amerikaans standpunt is beschreven, wordt de gebruikte methode wel duidelijk, maar het zou meer aanspreken als het naar de Europese markt vertaald zou kunnen worden.
Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
4 stemmen
1
1
2
0
0

Interviews en artikelen (3)

nieuws
Lean forward
Bertrand Weegenaar 28 oktober 2014 Na het succes van De Lean startup van Eric Ries is de belangstelling voor de ‘lean movement’ in het bedrijfsleven sterk toegenomen. Een kleine hausse aan boeken is inmiddels verschenen waarmee de beginnend startup ondernemer aan de slag kan gaan.
interview
Eric Ries: ‘Ondernemerschap is management’
Jeroen Ansink 22 januari 2014 Startups produceren vaak spullen die niemand wil en verliezen daarmee onnodig veel geld en tijd, zegt Eric Ries in De Lean startup. Dat kan voorkomen worden door een proces van gevalideerd leren, dat gestuurd wordt door experimenten en harde feiten. ‘Zelfs gevestigde bedrijven zijn gebaat bij een startup-mentaliteit.’
nieuws
Ondernemen zonder beginnersfouten
Jeroen Ansink 8 november 2013 Dat de meeste startups fallen, weten we allemaal. Dat de redenen voor deze mislukkingen in veel gevallen telkens dezelfde zijn, is misschien minder bekend. Wat als er een methode was om deze beginnersfouten al in een vroeg stadium te identificeren en daarmee het kronkelige pad van de ondernemer wat rechter te trekken?

Over Eric Ries

Eric Ries is bestsellerauteur, blogger en ondernemer in Silicon Valley. Hij stond aan de wieg van de Lean Startup-beweging die zich inmiddels over de hele wereld heeft uitgestrekt.

Andere boeken door Eric Ries

Inhoudsopgave

De Lean Startup
Oorsprong van Lean Startup
De Lean Startup-methode
De opzet van dit boek
De tweede eeuw van management

DEEL 1: VISIE
1. Starten
-De basis van de Lean Startup-methode

2. Definiëren
-Als ik een ondernemer ben, wat is dan een startup?
-Het verhaal van SnapTax
-Een Lean Startup met 7000 mensen

3. Leren
-Gevalideerd leren bij IMVU
-Waarde versus verspilling
-Waar vind je validatie?
-De harde werkelijkheid van niets
-Lessen die verder reiken dan IMVU

4. Experimenteren
-Van alchemie tot wetenschap
-Een experiment is een product
-De lokale wasservice
-Een Lean Startup bij de overheid

DEEL 2: STUREN
5. Sprongen maken
-Strategie is gebaseerd op aannames
-Genchi Gembutsu
-Ga er eens uit
-Verlamming door analyse

6. Testen
-Waarom eerste producten niet perfect moeten zijn
-De video als minimaal levensvatbaar product
-Het concierge minimum viable product
-Vergeet de acht personen achter het gordijn
-De rol van kwaliteit en ontwerp in een MLP
-Snelheidshobbels bij het bouwen van een MLP
-Van MLP tot innovation accounting

7. Meten
-Waarom zoiets saais als administreren en meten je leven zal veranderen
-Een raamwerk voor innovation accounting dat van toepassing is in elke bedrijfstak
-Hoe innovation accounting in de praktijk werkt - drie leermijlpalen
-Innovation accounting bij IMVU
-Optimalisering versus leren
-Vanity metrics: een waarschuwing
-Actionable metrics versus vanity metrics
-Cohorten en split-tests
-De waarde van de drie A's

8. Bijstellen (of consolideren)
-Innovation accounting lijdt tot sneller bijstellen
-De startbaan van een startup is het aantal bijstellingen dat het nog kan doen
-Bijstellen vergt moed
-De vergadering waarin wordt beslist om bij te stellen of te consolideren
-Niet bijstellen
-De diverse manieren van bijstellen
-Een bijstelling is een strategische hypothese

DEEL 3: VERSNELLEN
9. Houd het klein
-Ondernemers en kleinschaligheid
-Kleine batches in de praktijk
-De dodelijke spiraal van grootschaligheid
-Trekken, niet duwen

10. Groeien
-Waar komt groei vandaan?
-De drie groeimotoren
-Groeimotoren bepalen de geschiktheid van het product of de markt
-Wanneer er geen groeimotoren meer zijn

11. Aanpassen
-Het opbouwen van een adaptieve organisatie
-De wijsheid van de 'vijf waarom-vragen'
-De vloek van vijf keer schuld
-De methode van de vijf waarom-vragen in actie
-Wennen aan kleinschaligheid

12. Innoveren
-Hoe je ontwrichtende innovatie kunt bevorderen
-Het ontwikkelen van een platform voor experimenten
-Het managementportfolio cultiveren

13. Epiloog: voorkom verspilling
-Organisatorische superkrachten
-De aandelenmarkt op de lange termijn
-Conclusie

14. Sluit je aan

Verplichte literatuur
Eindnoten
Toelichting
Verantwoording
Over de auteur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De Lean startup