

Ebel Berghuis is algemeen econoom en als hogeschooldocent algemene economie verbonden aan de School of Management & Law van Hogeschool Windesheim in Zwolle.
Meer over Ebel BerghuisAlgemene economie en bedrijfsmanagement, 2e editie met MyLab NL
Paperback Nederlands 2016 2e druk 9789043035224Samenvatting
In 'Algemene economie en bedrijfsmanagement' ligt de focus op het MKB. Dit praktisch georiënteerde studieboek bespreekt de invloed van macro-, meso- en mondo-economische ontwikkelingen op de ondernemingspraktijk, waarbij de theorie de te verklaren praktijk ondersteunt. Daarnaast wordt ruime aandacht besteed aan nieuwe patronen en kansen in de internationale handel door internationale productiefragmentatie.
Het boek bestaat uit 5 delen:
- In deel 1 staat de markt centraal en de invloed van ondernemers en de overheid daarop.
- In deel 2 wordt aan de hand van vijf macro-economische variabelen de invloed op het bedrijfsresultaat besproken en wordt besproken op welke wijze ondernemingen deze invloed kunnen sturen (korte termijn).
- In deel 3 wordt aan de hand van ontwikkelingen aan de aanbodzijde van de economie besproken welke factoren van invloed zijn op het lange termijn groeivermogen van de economie.
- In deel 4 staan financiële markten centraal.
- In deel 5 wordt de voor Nederland belangrijke internationale bedrijfsomgeving behandeld.
'Algemene economie en bedrijfsmanagement' is geschreven voor studenten in het hoger economisch onderwijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 Markt, ondernemerschap en overheid
1 Markten en ondernemers
2 De ondernemingsstructuur en structuur van de Nederlandse economie
3 Markten en overheid: conjunctuur
4 Markten en overheid: marktordening
Deel 2 Macro-economische ontwikkelingen en bedrijfsbeleid
5 Conjunctuurindicatoren
6 Conjunctuur en bedrijfsbeleid
7 Arbeidsmarktontwikkelingen en bedrijfsbeleid
8 Olie- en grondstoffenmarkten en bedrijfsbeleid
9 Financiële markten en bedrijfsbeleid
Deel 3 Langetermijnontwikkeling van de economie
10 Langetermijngroei: kwantitatieve factoren
11 Langetermijngroei: kwalitatieve factoren
Deel 4 Financiële markten
12 Financiële markten
13 Rentevorming
14 Rentemanagement
15 De valutamarkt
16 Valutarisicomanagement
Deel 5 Internationalisering
17 Internationalisering
18 Landenselectie en landenrisico
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan