

Barbara Ehrenreich is een Amerikaanse journalist en schrijver met een groot hart en een scherp oog voor de onderkant van de samenleving.
Meer over Barbara EhrenreichOud genoeg om dood te gaan
Over de vragen die iedereen zich ooit moet stellen
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789045032665Samenvatting
Oud genoeg om dood te gaan van Barbara Ehrenreich, winnaar van de Erasmusprijs 2018, is een vlijmscherp pleidooi voor een goed leven. Ieder mens ontdekt een keer dat het leven eindig is. Sommigen beseffen het als kind al, anderen pas wanneer de eerste grijze haren zich aandienen. Vaak proberen we dat besef zo snel mogelijk weer te verdringen, of we gaan ons ertegen verzetten met zalfjes, pilletjes of preventief medisch onderzoek. En dat is een misverstand, betoogt Ehrenreich in dit heerlijk nuchtere, geestige en tegelijkertijd diepgravende boek.
De mens heeft namelijk nauwelijks invloed op het verouderingsproces, in elk geval veel minder dan de gezondheidsindustrie ons wil doen geloven. Het enige wat we kunnen kopen is de illusie dat we de boel onder controle hebben. En daar koop je uiteindelijk natuurlijk niet veel voor. Wat ons te doen staat is zowel eenvoudig als lastig: we moeten onze sterfelijkheid accepteren en onzekerheid aanvaarden.
'Wat Ehrenreich beschrijft zou iedereen moeten interesseren.' – NRC Handelsblad
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Opstand der middelbaren 15
2 Vernederende rituelen 27
3 Het dunne laagje vernis van de wetenschap 44
4 Het afgebeulde lichaam 62
5 De waanzin van mindfulness 81
6 De dood in een sociale context 99
7 De strijd tussen conflict en harmonie 119
8 Het verraad der cellen 143
9 Kleine geesten 156
10 ‘Succesvol ouder worden’ 167
11 De uitvinding van het zelf 185
12 De dood van het zelf, lang leve de levende wereld 200
Dankwoord 213
Noten 215
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan