

Jan Pieter van Oudenhoven is bijzonder hoogleraar Cross-culturele psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Jan Pieter van OudenhovenCrossculturele psychologie
Werken aan effectieve ontmoetingen tussen culturen
Paperback Nederlands 2019 4e druk 9789046906552Samenvatting
De omgeving waarin we wonen, werken en naar school gaan wordt steeds diverser. In de grote steden heeft een aanzienlijk deel van de bevolking een migratieachtergrond. We moeten ons meer dan ooit bezighouden met culturele verschillen en de spanningen die zij met zich meebrengen. Interculturele psychologie geeft inzicht in de vraag hoe men in de beroepspraktijk om kan gaan met de uitdagingen rondom culturele verschillen.
Het boek gaat vooral in op de vraag hoe mensen effectief om kunnen gaan met andere culturen in verschillende toepassingsgebieden, zoals werk, onderwijs en opvoeding. De auteurs bespreken actuele maatschappelijke thema's als radicalisering en gaan in op de kansen die culturele diversiteit biedt. Om de lezer tijdens het bestuderen van het boek actief aan het denken te zetten, zijn reflectievragen toegevoegd. Interculturele psychologie is een herziene uitgave van de uitgave Crossculturele psychologie.
De psychologische benadering van culturele verschillen is gebleven, maar het accent is verschoven van crosscultureel naar intercultureel. De vraag op welke manier culturen van elkaar verschillen staat daarmee minder centraal. Het boek gaat vooral in op de vraag hoe mensen effectief om kunnen gaan met andere culturen. Dit boek is geschreven voor studenten van de hbo-opleidingen als Social Work, HRM en Toegepaste Psychologie en de universitaire opleiding Psychologie.
Daarnaast is het boek geschikt voor professionals die te maken krijgen met vragen over culturele verschillen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan